واکنش مقامات به شکست دونالد ترام‍پ روحانی: دولت جدید آمریکا اشتباهات را جبران کند.

روحانی: دولت جدید آمریکا اشتباهات را جبران کند
پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

شکست دونالد ترامپ در انتخابات آمریکا، واکنش مقامات و مسئولان را درپی داشت. صفحه توییتر انگلیسی دفتر مقام معظم رهبری در واکنش به شکست ترامپ در انتخابات نوشت: «اوضاع در ایالات‌ متحده و آنچه آنها خود در مورد انتخابات خود می‌گویند یک نمایش است! این نمونه‌ای از چهره زشت لیبرال‌دموکراسی در ایالات متحده است. صرف‌نظر از نتیجه، یک چیز کاملا واضح است، سقوط قطعی سیاسی، مدنی و اخلاقی رژیم ایالات متحده».رئیس‌جمهور نیز در جلسه روز گذشته ستاد هماهنگی اقتصادی دولت، به نتیجه انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا اشاره کرد و گفت: «دولت آینده آمریکا از فرصت پیش‌آمده برای جبران اشتباهات گذشته استفاده کند». ‌به گزارش ایسنا، حسن روحانی عنوان کرد: «سیاست پرآسیب و نادرست دولت آمریکا در سه سال اخیر، نه‌تنها توسط مردم سراسر جهان تقبیح شد، بلکه در انتخابات اخیر از سوی مردم این کشور نیز با مخالفت روبه‌رو شد». او ادامه داد: «اینک فرصتی برای دولت آینده آمریکا پیش آمده است که اشتباهات گذشته را جبران کند و با احترام به قواعد جهانی، به مسیر پایبندی به تعهدات بین‌المللی بازگردد. جمهوری اسلامی ایران، همواره به تعهدات خود در صورت رعایت مسئولانه از سوی همه اطراف تعهد، پایبند بوده و تعامل سازنده با جهان را راهبرد خود می‌داند».‌ معاون‌اول رئیس‌جمهور نیز در توییتی نوشت که دوران ترامپ و تیم جنگ‌طلب او به پایان رسیده است. اسحاق جهانگیری نوشت: «‌سرانجام با اعلام نتیجه ‎انتخابات آمریکا، دوران ترامپ و تیم ماجراجو و جنگ‌طلب او به پایان رسید. نقض معاهده‌های بین‌المللی از محیط زیست تا تحریم‌های اقتصادی و ضدانسانی علیه ملت ایران و حمایت از تروریسم و نژادپرستی، شاکله سیاست‌های ترامپ بود. ملت ایران که با مقاومت در مقابل سیاست فشار حداکثری ترامپ ایستاد، رنج‌های ناشی از اخلال گسترده در معیشت خود، عدم دسترسی بیماران به دارو و ترور سردار ‎سلیمانی عزیز را فراموش نخواهد کرد. امیدوارم شاهد تغییر سیاست‌های مخرب آمریکا و بازگشت به قانون و تعهدات بین‌المللی و احترام به ملت‌ها باشیم».‌ رئیس مجلس نیز در توییتی آیه‌ای از سوره نازعات را که سرکشی و سرنوشت فرعون در آن بیان شده است، نوشت. قالیباف همچنین در این توییت ویدئویی از سخنرانی سیدحسن نصرالله را منتشر کرد که در آن می‌گوید: «ترامپ و دولت ترامپ می‌فهمند واقعا منطقه را باخته‌اند و انتخابات را خواهند باخت. اگر این هدف محقق شود که ان‌شاءالله خواهد شد آزادسازی قدس در تیررس قرار خواهد گرفت. وقتی آمریکا از منطقه خارج شد این صهیونیست‌ها نیز چمدان‌هایشان را جمع می‌کنند و می‌روند و شاید نیاز به جنگ با اسرائیل هم نداشته باشیم».

‌پیشنهاد  متفاوت  شمخانی

علی شمخانی هم در صفحه توییتر خود نوشت: پایان ترامپ، شگفتی نیست، حکم مقدر تاریخ است. بیشتر مردم ‎آمریکا بر کارنامه سراسر ناکامیِ تفکری که قلدری و زورگویی را حلال مشکلات می‌دانست، مهر مردودی زدند. آیا دولت منتخب این درک را دارد که زیر قاب‌عکس او در کاخ سفید به جای عبارت چهل‌وپنجمین رئیس‌جمهور بنویسد: «عبرت آیندگان».

‌واکنش مجلسی‌ها به انتخابات آمریکا

نمایندگان مجلس نیز واکنش‌های جالبی داشتند و در مجموع هیچ‌کدام از پیروزی جو بایدن ابراز خرسندی نکردند و جو بایدن و دونالد ترامپ را «زامبی» توصیف کردند. برخی نیز کسانی را که بین بایدن و ترامپ فرق می‌گذارند، «ساده‌لوح» خواندند. به گزارش ایرنا، وحید جلال‌زاده، نماینده ارومیه در توییتی نوشت: «عزت ما در بی‌نیازی از کدخداست، حکمت ایجاب می‌کند که قوی شویم و مصلحت هم در نگاه به داخل نهفته است. فیل و الاغ هیچ فرقی نمی‌کند، راه برون‌رفت از مشکلات، افزایش کارآمدی و رضایت‌مندی ملی است». علی‌اکبر علیزاده، نماینده دامغان هم در حساب توییتری خود نوشت: «فرق‌گذاردن بین بایدن و ترامپ در خوش‌بینانه‌ترین حالت ناشی از ساده‌لوحی و عدم درک صحیح از اصول سیاست خارجی آمریکا در مقابله با ایران است. با اندک شناختی از سیاست خارجی آمریکا و سابقه تحریم‌های وحشیانه دموکرات‌های ضدایران، این ساده‌لوحی رخت برخواهد بست. 

مگر آنکه مشکل چیز دیگری باشد».مهدی عسکری، نماینده کرج نیز در توییتی نوشت: «قاتل سردار_دل‌ها همچون کارتر و بوش پدر تک‌دوره‌ای و رفتنی شد، فارغ از بازی قرمز و آبی در نظام دوحزبی آمریکا یادمان نرود ساختار و ماهیت سیاست خارجی آنها بر پایه سلطه‌جویی و بدعهدی بنا شده، درهرحال گره‌زدن مسائل میهن به بدهکارترین کشور بدعهد دنیا سرابی است که هفت سال اخیر صرف آن شد».سیدسلمان ذاکر، نماینده ارومیه هم نوشت: «مقاومت و ایستادگی ایران اسلامی در برابر زیاده‌خواهی و زورگویی‌های ترامپ را می‌توان یکی از علل شکست او در انتخابات دانست».هادی بیگی‌نژاد، نماینده ملایر نیز در توییتی نوشت: «یکی از برنامه‌های بنده احوال‌پرسی و سرزدن به نیازمندان است. وقتی روی فرش کهنه، زیر سقف نمناک و دیوار تخریب‌شده می‌نشینیم، تازه متوجه می‌شویم درحالی‌که عده‌ای فقط برای نان و پوشاک و کرایه یک منزل مخروبه در غصه‌اند، دنیای عده‌ای شده بایدن و ترامپ. چقدر دنیای آدم‌ها متفاوت است». محسن زنگنه، نماینده تربت حیدریه نیز نوشت:‌ جو بایدن با «دستکش‌های مخملی» و «دست‌های چدنی» بر کرسی ریاست‌جمهوری آمریکا نشست.زهره الهیان، نماینده تهران نیز نوشت: «دولت قرمز یا آبی برای مردم ایران فرقی نمی‌کند؛ استراتژی دولت آمریکا‌ را رئیس‌جمهور آن تعیین نمی‌کند. ‌ترامپ‌ و ‌بایدن‌ هر دو ابزار دست صهیونیسم بین‌الملل هستند».مصطفی میرسلیم، نماینده تهران، در توییتی نوشت: «مشکلات اقتصادی و فرهنگی ایران وابسته به‌ترامپ‌‌ و بایدن نیست، بلکه ریشه در باور، عرضه، همت، صداقت مسئولان، مطالبه و نظارت متعهدانه مردم دارد».

سیدنظام‌الدین موسوی، دیگر نماینده مردم تهران هم نوشت:‌ «ظاهرا شر ترامپ از سر جهان کم شد، اما شر امپریالیسم آمریکا همچنان باقی است، ‌ترامپ از مریخ نیامده بود. ‌این زامبی زهرآلود، محصول همین کارخانه لیبرال سرمایه‌سالاری و مترسک الیگارشی آمریکا بود که پس از پایان تاریخ مصرف، با زور رسانه، روانه زباله‌دانش می‌کنند ‌اما زامبی‌ها هنوز هستند».