با اعلام پیروزی جو بایدن بحث درباره کابینه رئیس جمهوری بعدی آمریکا و تاثیر آن بر سیاست‌ها نسبت به ایران افزایش یافته است.

پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

به طور کلی باید گفت سیاست و به تبع آن خصومت سیاسی امری متقابل است. در مناسبات میان ایران و آمریکا برای نزدیک به چهار دهه دیوار بی‌اعتمادی شکل گرفته بود. این دیوار در توافق هسته‌ای با وساطت سایر قدرت‌های جهانی چند ترک برداشت. براساس برجام از 1248 تحریمی که علیه ایران وجود داشت 915 تحریم برداشته شد. به طور کلی چالش پیش از برجام میان تهران و واشنگتن بود و در دوره توافق نیز امضای این دو طرف برجسته‌تر از سایرین رخ نمایی می‌کرد. با چنین پیشینه‌ای روی‌کار آمدن ترامپ تغییرات مهمی را رقم زد. نه تنها 915 تحریمی که برداشته شده بود بازگشت، بلکه او 700 تحریم جدید را نیز در اشکال گوناگون اعمال کرد و حتی فرا‌تر از مجازات‌های اقتصادی تنش‌ها و تهدیدهای نظامی نیز بین دو کشور رقم خورد تا جایی که میان دو طرف خون سردار ایران نیز به ناحق ریخته شد.

در واقع ترامپ و اطرافیان او سعی کردند حد خصم را به حدی افزایش دهند که حتی اگر دولتی دموکرات نیز بعد از آنها برسر کار آمد نتواند به سادگی معادلات متشنج را

حل کند. با این وجود هم اکنون بایدن پیروز شده است و نخسیتن سیگنال‌های این پیروزی نیز به شکلی مثبت در بازارهای اقتصادی ایران دیده شده است. بنابراین برخلاف این تحلیل سنتی که میان جمهوری خواهان و دموکرات‌ها تفاوتی وجود ندارد مقایسه مصداقی ترامپ با اوباما و در آینده بایدن و ترامپ نشان خواهد داد که برخی تفاوت‌ها وجود دارد. با آمدن بایدن به نظر می‌رسد عقلانیت تا حدی در کاخ سفید دیده شود. در واقع با توجه به اینکه دولت ترامپ سطح دشمنی و خصومت را به حدی بالاتر از روال معمول میان ایران و آمریکا رساند حتی اگر بایدن این سطح خصومت را به حد عرفی پیش از دولت ترامپ برساند نیز اقدامی قابل تامل خواهد بود. البته این موضوع نیازمند برداشتن گام عملی از سوی دولت بعدی آمریکا است. اگر این چنین شود و برای مثال او به ماموریت بیش از 500 نفر از کارمندان وزارت خزانه داری آمریکا که به تحریم‌های ایران نظارت می‌کنند پایان دهد باید استقبال شود. هم اکنون اگر سیاست مداران ما که همه دخالت‌های آنها در اقتصاد نتیجه معکوس داشته وضعیت را تغییر ندهند حتی فضای ذهنی پیروزی بایدن نیز کمک کرده که محتکران در هر بخشی از دلار و سکه تا خودرو و سایر اقلام کالای احتکار شده خود را وارد بازار کنند و این موجب سیگنال مثبت در بازار شده است. ذیل چنین شرایطی هرگونه تلاش برای این همانی میان بایدن و ترامپ به سود دشمنان منطقه‌ای ایران و محاظفه کاران در آمریکا خواهد بود.