وزیر دفاع با حضور در سازمان جغرافیایی نیروهای مسلح، خط تولید نقشه‌های مقیاس کوچک رقومی را افتتاح و از سامانه مدیریت اطلاعات مکانی (سَمام) رونمایی کرد.

وزیر دفاع از سامانه مدیریت اطلاعات مکانی رونمایی کرد
پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

امیر سرتیپ حاتمی در این مراسم که با حضور امیر سرتیپ دوم مجید فخری رئیس سازمان جغرافیایی نیروهای مسلح و جمعی از معاونین وزیر دفاع برگزار شد گفت: توانمندی‌ها و دستاوردهای سازمان جغرافیایی وزارت دفاع به مدد بهره‌گیری از فناورهای به‌روز بومی و متخصصان نخبه این سازمان، کمک‌های شایانی به نیروهای مسلح و بخش‌های مختلف کشور کرده است.

وزیر دفاع با بیان اینکه بررسی فناوری‌های روز دنیا در تولید انواع نقشه بسیار حائز اهمیت است گفت: تولید نقشه‌های توپوگرافی به صورت پوششی، یکی از فرایندهای اصلی و زمان بر سازمان‌های تولید نقشه است.

وی تصریح کرد: محیط تولید نقشه‌های پوششی توپوگرافی در مقیاس ۱:۲۵۰.۰۰۰ درگذشته به صورت گرافیکی- ترسیمی بوده است که علاوه بر نبود عمق اطلاعات توصیفی خروجی مناسبی جهت ایجاد سرویس نقشه فراهم نمی ساخت.

امیر حاتمی با بیان اینکه نقشه‌های مقیاس ۲۵۰۰۰۰، به عنوان نقشه‌های عملیاتی مقیاس متوسط درسطوح مختلف تصمیم‌گیری نظامی همواره مورد توجه بوده است گفت: نقشه‌های رقومی ‌(دیجیتال) ورودی اصلی تمامی سامانه‌های اطلاعات مکانی است که تمامی عوارض زمین را با توجه به مقیاس به صورت نقطه، خط وچندضلعی نمایش می دهند.

وی با بیان نیازمندی نیروهای مسلح به نقشه‌های با این مقیاس گفت: بر همین اساس و نیاز مبرم به تسریع در بروز رسانی و کم کردن هزینه‌های تولید، خط تولید جدید نقشه‌های ۱:۲۵۰.۰۰۰ پوششی کشور با استفاده از فناوری‌های روز با ویژگی‌هایی همچون پایگاه داده متمرکز برای اطلاعات مکانی، خط تولید جدید مبتنی بر دانش روز، قابلیت بروز رسانی اطلاعات مکانی با سرعت بالا، قابلیت انواع خروجی، متناسب با نیاز کاربران، دارای اطلاعات غنی توصیفی (عمق اطلاعاتی) و تولید اطلاعات به صورت یکپارچه در سطح کل کشور افتتاح و به بهره‌برداری رسید.

وزیر دفاع در ادامه جلوگیری از موازی‌کاری در تولید اطلاعات مربوط به سایر دستگاه‌ها، دستیابی به اطلاعات باکیفیت بالا سایر دستگاه‌ها، بروز رسانی اطلاعات مکانی با سرعت بالا، تهیه خروجی با قالب‌های استاندارد و سفارشی، سرویس‌دهی سریع اطلاعات تحت سامانه سمام، صرفه‌جویی در زمان و هزینه تولید نقشه‌های توپوگرافی، رسوب دانش در حوزه تولید نقشه با روش‌های روز دنیا، پاسخگویی سریع به نیاز نیروها و انعطاف‌پذیری در خروجی نقشه با توجه به نیاز کاربر را از مهمترین دستاوردهای تولید این نقشه‌ها عنوان کرد.

سامانه مدیریت اطلاعات مکانی

وزیر دفاع در آیین رونمایی از سامانه مدیریت اطلاعات مکانی گفت: دسترسی به سامانه‌های اطلاعات مکانی دقیق و بروز در کمترین زمان ممکن این توانمندی را برای نیروهای مسلح ایجاد می‌نماید تا در سطوح مختلف تصمیم‌گیری و تصمیم‌سازی کم‌ترین خطای راهبردی و عملیاتی را داشته باشند و بنابراین استفاده از فناوری‌های نوین به منظور تجمیع اطلاعات با انواع کاربری‌ها در حوزه‌های مختلف فضایی، هوایی، زمینی و دریایی اجتناب‌ناپذیر است. از این رو نیاز به وجود سامانه ای یکپارچه و در دسترس جهت سرویس اطلاعات مکانی مورد نیاز بوده است.

امیر سرتیپ دوم مجید فخری رئیس سازمان جغرافیایی نیروهای مسلح نیز در این مراسم ایجاد انواع سرویس‌های اطلاعات مکانی تحت شبکه ویژه نیروهای مسلح، پیاده سازی ساختاری بومی و مستقل در طراحی و توسعه سامانه، مدیریت یکپارچه داده و اطلاعات با سطوح دسترسی تعریف شده، قابلیت بارگذاری بسته‌های اطلاعاتی اختصاصی با دسترسی ویژه، محیط کاربرپسند و ساده برای کاربران، پیاده‌سازی براساس استانداردهای بین‌المللی و تعامل‌ذیری بالا، پیاده‌سازی با امنیت بالا و توسعه‌پذیری مناسب را از ویژگی‌های این سامانه بر شمرد.

وی دسترسی آسان نیروهای مسلح به انواع اطلاعات مکانی، ایجاد بستر تعاملی برای اشتراک و تعامل داده، رسوب دانش فنی و بنیادی در زیرساخت‌های سامانه، پایگاه داده متمرکز و یکپارچه از اطلاعات مکانی و تصمیم‌سازی مناسب و سریع بر مبنای اشراف اطلاعاتی منطقه را از مهمترین دستاوردهای سامانه اطلاعات مکانی عنوان کرد.