شبکه الجزیره انگلیسی در تحلیلی با توجه به سیاست‌هایی که دونالد ترامپ رئیس‌جمهور فعلی آمریکا در برابر ایران در پیش گرفته بود، به چالش‌های احتمالی مسیر جو بایدن، رئیس‌جمهور منتخب آمریکا برای تغییر رویکرد این کشور نسبت به ایران پرداخت.

تحلیل الجزیره درباره مسیر پیش روی بایدن در قبال ایران
پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

شبکه الجزیره در تحلیلی با عنوان " ریاست جمهوری بایدن برای ایران چه معنایی خواهد داشت؟ " با توجه به سیاست‌هایی که دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور فعلی آمریکا درباره ایران اتخاذ کرده بود، درخصوص چالش‌های دیپلماسی جو بایدن، رئیس‌جمهور منتخب آمریکا با ایران نوشت: قطعاً تأثیرات انتخاب جو بایدن به عنوان رئیس‌جمهور آینده ایالات متحده در سراسر جهان طنین‌انداز است، اما شاید این تغییرات در هیچ کجا، بیش از ایران نباشد. دولت تندروی ترامپ اقدام به اعمال امواج تحریم‌های بخش‌های مالی ایران کرد که موجبات افزایش تورم و کمبودهای دارویی در این کشور را فراهم آورد. 
الجزیره افزود: بایدن قول داده که تغییر مسیر دهد اما مسیر پیش رو همچنان مبهم و ناشناخته است. پیروزی نامزد دموکرات در انتخابات ایالات متحده امیدهای احیای توافق هسته‌ای ایران را تقویت می کند - اما لغو تحریم های ترامپ کار آسانی نخواهد بود. از طرف ایالات متحده همه چیز ممکن است پیچیده‌تر باشد. 
در ادامه این تحلیل آمده است: از طرفی نیز، ایران اعلام کرده که ایالات متحده باید قبل از هر اقدامی ابتدا "به قانون و تعهدات بین‌المللی خود برگردد". هفته گذشته ، محمد جواد ظریف ، وزیر امور خارجه ایران در گفت‌وگو با سی بی اس نیوز اظهار داشت؛ ایران تحت هیچ شرایطی مجددا مفاد برجام را مذاکره نخواهد کرد. وی افزود: "اگر می خواستیم چنین کاری انجام دهیم ، می توانستیم این کار را با رئیس‌جمهور ترامپ چهار سال پیش انجام دهیم."

الجزیره همچنین مطرح کرد: با این اوصاف هنری رم، تحلیلگر ارشد مسائل ایران در تحلیلی می‌گوید که انتظار دارد هم ایران و هم ایالات متحده در ماه های ابتدایی ریاست جمهوری بایدن با احتیاط پیش روند. وی به الجزیره گفت: "بایدن با اولویت‌های جدی‌تری روبرو خواهد شد و تهران در خصوص اشتیاق مذاکرات و اهرم های فشار قبل از انتخابات ریاست جمهوری ژوئن محتاط خواهد بود."  اما رم معتقد است که دو کشور می‌توانند در سال ۲۰۲۱ ، احتمالاً در نیمه دوم سال به توافق پایاپای برسند.