ایرنا - "ماریا زاخارووا" سخنگوی وزارت امور خارجه روسیه در پاسخ به سوال ایرنا اعلام کرد که احتمال بازگشت آمریکا به برجام را رد نمی کنیم.

پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

به گزارش ایرنا، سخنگوی وزارت امور خارجه روسیه در نشست مطبوعاتی هفتگی در پاسخ سوال خبرنگار ایرنا مبنی بر ارزیابی روسیه از امکان بازگشت آمریکا به برجام و لغو تحریم های ضد ایرانی اظهار داشت: ما این احتمال را رد نمی کنیم و در گذشته هم رد نکرده ایم.

وی افزود: در دو سال گذشته بارها ضرورت اجرای برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) و قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت سازمان ملل متحد و لغو تحریم ها علیه ایران ازسوی آمریکا را مطرح کرده ایم.

وی افزود: در دو سال اخیر مصرانه ضرورت رعایت کامل تعهدات آمریکا در چارچوب برنامه جامع اقدام مشترک برای حل مساله هسته ای ایران و قطعنامه 2231 شورای امنیت را به واشنگتن خاطرنشان کرده ایم.

زاخارووا گفت: اگر آمریکا آماده است تا در مسیر اصلاح قرار گیرد فقط می توان از آن استقبال کرد. زمانی که حرکت در این مسیر واقعی شود نباید برای آن شرایط اضافی مطرح و مشروط کرد. 

 

 سخنگوی وزارت خارجه روسیه تصریح کرد: باید احتمال بازنگری و تجدیدنظر در برجام از بین برود و اجازه نداد تا در روند اجرای آن موضوعات و مباحثی که خارج از چارچوب این توافق است بویژه موضوعاتی که با برنامه هسته ای ایران ارتباط ندارد، مطرح شود.

 

زاخارووا با بیان اینکه باید یکپارچگی برجام و قطعنامه 2231 شورای امنیت حفظ شود، اظهار کرد: واشنگتن باید به تمام تعهدات خود در برجام عمل کند و موارد نقض این توافق که ازسوی آمریکا با خروج یکجانبه از آن در ماه می سال 2018 رخ داده است برطرف شود.

وی ادامه داد: این شامل لغو تمام تحریم ها در مورد ایران نیز می شود.

ترامپ در اردیبهشت ماه سال ۹۷ خروج کشورش از برجام را اعلام کرد و تحریم های رفع شده توسط این توافق را در دو مرحله در ۱۵ مردادماه و ۱۴ آبان ماه علیه ملت ایران بازگرداند.

 با این وجود مقام های آمریکایی از جمله مایک پمپئو وزیر امور خارجه آمریکا در ماه های اخیر مدعی شدند که آمریکا همچنان در برجام حضور دارد و خواستار تمدید محدودیت تسلیحاتی در مورد ایران و بکارگیری مکانیسم ماشه برای بازگرداندن تحریم ها علیه ایران شد که جامعه بین الملل با آن موافقت نکرد.