سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا جزئیات محدودیت‌‌های جدید کرونایی از یکم آذرماه بر اساس مصوبات ستاد ملی کرونا را تشریح کرد.

پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

دکتر علیرضا رئیسی با اشاره به مصوبات چهل و پنجمین جلسه ستاد با حضور ریاست جمهوری گفت: مباحث مختلفی مطرح شد و همان‌‌طور که مردم می‌دانند با شروع شدن فصل سرما میزان شیوع بیماری به‌صورت شتابدار در حال بالا رفتن است و در اروپا در برخی کشورها میزان مرگ‌ومیرها به هزار نفر رسیده و آمار مبتلایان در یک روز در آمریکا به 180 هزار نفر رسیده است و میزان مرگ‌ومیر و ابتلا در کشور ما افزایش داشته است.

وی گفت: میزان تست‌ها در کشور ما به 40 هزار تست در روز رسیده است، در جلسه امروز بر رعایت پروتکل‌ها تأکید زیادی شد و خدمات الکترونیک باید توسعه یابد، همان‌طور که در اردیبهشت و فروردین این تجربه داشتیم و توانستیم بیماری را کنترل کنیم؛ تأکید شده است همه دستگاه‌ها کمک کنند.

رئیسی با بیان اینکه هدف اصلی تعطیلی کسب‌وکار مردم نیست، تصریح کرد: گاهی مجبوریم به‌دلیل عدم رعایت پروتکل‌ها اعمال محدودیت کنیم، اگر شهرستانی در وضعیت هشدار سطح سه قرار بگیرد، به‌جز مشاغل ضروری که سلامت و امنیت مردم را تأمین می‌کند بقیه مشاغل تعطیل خواهند شد؛ ما بر اساس ارزیابی اولیه‌ای که انجام دادیم، دیدیم بیش از 100 شهر از جمله تهران و اکثر مراکز استان‌‌ها، مشمول این وضعیت هستند؛ 150 شهر در سطح 2 و نارنجی قرار دارند که محدودیت سطح سه و چهار را شامل می‌شود و 155 شهرستان نیز در وضعیت زرد قرار دارند که در سطح شغلی چهار برای آنها محدودیت ایجاد می‌شود.

 

وی افزود: محدودیت‌ها شامل مدارس و فعالیت آموزشگاه‌‌ها، مراسم‌های مذهبی و فرهنگی خواهد بود. در سطوح هشدار قرمز، نارنجی و زرد، آموزش‌‌ها به‌صورت غیرحضوری برگزار خواهد شد و مدارس و دانشگاه‌‌ها غیرحضوری خواهند بود و مراسم مذهبی و فرهنگی فعلاً به‌مدت دو هفته محدودیت می‌‌شوند. در ارتباط با کارکنان نیز تصمیم‌گیری‌هایی شده است، اگر سطح هشدار 3 وجود داشته باشد، یک‌سوم کارکنان در ادارات حضور خواهند یافت؛ در سطح نارنجی نیمی از کارکنان حضور خواهند داشت و در شهرهای زرد دوسوم حضور خواهند یافت و مسئولان ادارات اعلام خواهند کرد که چه‌تعداد از کارکنان در محل کار حضور داشته باشند.

 

وی ادامه داد: محدودیت بعدی، در ارتباط با ترددهاست؛ محدودیت در تردد مربوط به مناطق قرمز و نارنجی است، خودروهای بومی این شهرستان‌ها نمی‌توانند از شهر خود خارج شوند و بالعکس.

 

سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا گفت: زمان اجرای این طرح، از یکم آذر ماه در سطح کشور است و این یک هفته باقیمانده نیز، اطلاع‌رسانی به مردم صورت خواهد گرفت.