آرمان ملی: هنوز هم که هنوز است نمی‌خواهد بپذیرد که شکست خورده و باید کرسی ریاست‌جمهوری در کاخ سفید را ترک کند تا جو بایدن بر آن تکیه بزند.

پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

از زمان جلوسش بر این کرسی جز از جنگ و کشتار مردم مظلوم سایر کشورها نگفت و سعی کرد اینچنین به قدرت‌نمایی بپردازد. دونالد ترامپ این توهم را داشت که یک کابوی آمریکایی است و با هر تهدید و ضربه‌ای که به کشورهای دیگر وارد می‌کند مردم آمریکا برایش هورا می‌کشند و تشویقش می‌کنند که تصوری اشتباه بود و مردم با رای دادن به رقیب او یعنی جو‌ بایدن دموکرات، پاسخ ترامپ جمهوریخواه را دادند. «نه» مردم آمریکا به تداوم حضور ترامپ در کاخ سفید ضربه سختی به او وارد کرد، چنانکه در ابتدا بر طبل تقلب با هدف پیروزی بایدن زد و انتخابات را غیرقانونی اعلام کرد که این حربه دستاوردی برای او نداشت، بنابراین درصدد طرح ادعای دیگری برآمد و آن هم حمله به تاسیسات هسته‌ای ایران.

توهم ترامپی حمله به تاسیسات ایران

روزنامه نیویورک‌تایمز روز دوشنبه در گزارشی به نقل از «مقامات کنونی و پیشین ایالات‌متحده» مدعی شد که «دونالد ترامپ» پنج‌شنبه گذشته در جریان یک نشست در کاخ سفید نظر مشاوران خود را در مورد امکان حمله به «تاسیسات مهم و هسته‌ای» ایران ظرف هفته‌های آینده جویا شد. نیویورک‌تایمز در ادامه این گزارش می‌افزاید که مشاوران دونالد ترامپ وی را از یک چنین حمله نظامی بازداشتند و به او هشدار دادند که این اقدام واشنگتن می‌تواند بر شدت تعارض‌ها میان ایران و ایالات‌متحده در «هفته‌های پایانی ریاست‌جمهوری ترامپ» بیفزاید. گزارش‌ها حاکی از آن است این مشاوران که در میان آنها چهره‌هایی همچون «مایک پنس» معاون رئیس‌جمهور، «مایک پمپئو» وزیر امورخارجه، «کریستوفر میلر» سرپرست جدید پنتاگون و همچنین ژنرال «مارک ای. میلی» رئیس ستاد مشترک ارتش آمریکا به چشم می‌خورد، ترامپ را از این حمله بازداشتند و نسبت به پیامدهای این حمله از جمله تشدید «تعارض‌ها [میان ایران و ایالات‌متحده] در هفته‌های پایانی ریاست‌جمهوری ترامپ» ابراز نگرانی کردند. بنابراین گزارش، پس از آنکه مشاوران کاخ سفید به ترامپ در مورد پیامد احتمالی حمله موشکی به تاسیسات هسته‌ای ایران هشدار دادند، با این باور محل برگزاری نشست را ترک کردند که «گزینه حمله موشکی به داخل ایران بر روی میز نیست». طبق گزارش روزنامه نیویورک‌تایمز، این حمله- در صورت اجرایی شدن- «به احتمال قریب به یقین» تاسیسات هسته‌ای نظنز، یکی از مهم‌ترین سایت‌های غنی‌سازی اورانیوم در ایران را هدف قرار می‌داد.

منصرف شد؟!

یک مقام آمریکایی هم با تایید ادعای نیویورک‌تایمز روز دوشنبه گفت که ترامپ دو ماه مانده به پایان کارش به عنوان رئیس‌جمهور آمریکا، هفته گذشته خواستار بررسی گزینه‌های حمله به تاسیسات هسته‌ای اصلی ایران شد اما در نهایت از این تصمیم، صرف‌نظر کرد.

تضعیف ترامپ و قوی شدن ایران

یکی از برنامه‌های بایدن بازگرداندن اعتباری است که ترامپ با طرح‌های نظامی و جنگی خود از آمریکا سلب کرده است اما ترامپ در روزهای اندک حضور در کاخ سفید یعنی طی 2 ماه می‌خواهد با طرح ادعاهایی که رنگ و بوی جنگ دارد به تداوم مشی جمهوریخواهانه خودش ادامه دهد و از سوی دیگر بایدن را در آستانه ورود به اتاق ریاست جمهوری با مشکل مواجه کند اما خودش بهتر از هر شخص و دولتی می‌دادند که این ادعاها دیگر خریداری ندارد و ترامپ باید سرافکنده با کاخ سفید خداحافظی کند. واشنگتن‌پست به عنوان رسانه آمریکایی در مواجهه با ادعاهای جدید ترامپ نوشته است که «برخلاف اوج زمان روی کار بودن دولتش، اعمال دوباره تحریم‌ها موجب نشد که ایران به میز مذاکره بازگردد تا درباره توافقی سخت‌تر مذاکره کند. «فشار حداکثری» همچنین باعث متوقف شدن ایران نشد. حکومت ایران جایگاه مهمش در یمن، عراق، لبنان و سوریه توسط نیروهای نیابتی و متحدانش را حفظ کرده است که در برخی موارد موقعیت این متحدان و نیروهای نیابتی نسبت به چند سال یپش قوی‌تر شده است.»

واکنش ایرانی به ادعای ترامپ

برخی مسئولان در ایران هم به ادعاهای ترامپ پاسخ دادند. معاون مطبوعاتی نمایندگی ایران در سازمان ملل با بیان اینکه برنامه‌های هسته‌ای کشورمان صلح‌آمیز است، تاکید کرد که ایران توان به‌کارگیری قدرت نظامی قانونی‌اش را در برابر هر متجاوزی دارد. این موضع‌گیری علیرضا میریوسفی، معاون مطبوعاتی هیات نمایندگی ایران در نیویورک در واکنش به گزارش ادعایی اخیر نیویورک‌تایمز است که مدعی شده ترامپ از مشاورانش خواسته نظر خود را درباره یک حمله به تاسیسات هسته‌ای ایران بیان کنند. علیرضا میریوسفی در این باره به رویترز گفت: برنامه هسته‌ای ایران تماما اهداف صلح‌آمیز و کاربرد غیرنظامی دارد و سیاست‌های دونالد ترامپ رئیس‌جمهور آمریکا موجب تغییر آن نشده است. میریوسفی همچنین تاکید کرد: ایران ثابت کرده است که توانایی به‌کارگیری قدرت نظامی قانونی‌اش را برای جلوگیری از هرگونه ماجراجویی از جانب هر متجاوزی و واکنش به آن را دارد.

احمدی‌نژادی‌ها وکیل مدافع ترامپ شدند

نکته قابل تامل آنجاست که ترامپ سخت‌ترین تحریم‌ها را بر ایران تحمیل کرد و مردم کشورمان از رفتن او خوشحال هستند اما ظاهرا احمدی‌نژادی‌ها از این موضوع ناراحتند. آنا نوشت: «چند هفته‌ای است که برخی اطرافیان و حامیان احمدی‌نژاد رسما مدافع ترامپ شده‌اند. عبدالرضا داوری یکی از این چهره‌هاست. او که معمولا مواضع تیم احمدی‌نژاد- مشایی را با صراحت در فضای رسانه‌ای مطرح می‌کند و به‌تازگی در اظهاراتی عجیب و توهین‌آمیز سیدحسن نصرا... را ساده‌اندیش و حزب‌ا... لبنان را گروهی فرقه‌ای خوانده بود، این‌بار ترامپ را با شخصیت «حر ریاحی» مقایسه کرد. داوری در توئیتی جنجالی نوشت: «حر ریاحی، سال‌ها پاسبان امویان در کوفه بود تا پیر شد؛ او بود که راه را در کربلا بر حسین بست تا لشکر عمر بن سعد برسد، با این همه وقتی خط را عوض کرد و مقابل شیطان ایستاد، رستگار شد. ترامپ هم هرچه بوده، امروز در نبردی تاریخی، مقابل شیاطین گلوبالیست و الیگارشی جهان‌سالار ایستاده است». او در توئیتی دیگر پیروزی ترامپ را تحقق وعده انبیاء دانسته بود! برخی معتقدند سیاست‌هایی که ترامپ در آمریکا اعمال می‌کرد برای احمدی‌نژادی‌ها مطلوب بود و آنها که از فقر تجربه و آگاهی در اداره کشور رنج می‌بردند، راهی جز تخریب و حذف رقیب نداشتند، بنابراین موافق تصمیمات ترامپ بودند که محلی از منطق نداشت.