اینکه دولت با وجود همه عبرت‌های گذشته بخواهد دوباره همه تخم‌مرغ‌هایش را در ماه‌های پایانی در سبد غرب بچیند خلاف عقل و مصلحت است.

پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

وب‌سایت الف در این زمینه با اشاره به برخی فضاسازی‌های سیاسی درباره انتخابات آمریکا نوشت: برخی مقامات دولتی خواستار بازگشت آمریکا به برجام هستند. البته دقیقا در حال حاضر مشخص نیست دولت آینده آمریکا چه تدبیری در قبال برجام در پیش خواهد گرفت. تا به امروز نه بایدن و نه مشاوران و اطرافیان وی، از بازگشت کامل و بدون قید و شرط به توافق هسته‌ای سخن نگفته‌اند. آنها معمولا از لزوم رسیدن به توافقی قوی‌تر و بهتر، مذاکره بر سر مسائل موشکی و هسته‌ای، دائمی شدن محدودیت‌های برجام و... سخن گفته‌اند.

در مقابل ایران همیشه تاکید داشته‌ حاضر نیست درباره توافق هسته‌ای، مذاکره جدید انجام دهد و مفاد و محتوای آن را تغییر دهد. در دولت روحانی با دولت دموکرات باراک اوباما، ارتباطات و تعامل نزدیکی برقرار شد و دو دولت به‌طور بی‌سابقه‌ای مذاکرات متعددی انجام دادند. حتی برخلاف اصل حکمت، عزت و مصلحت در سیاست خارجی، به‌طرز عجیبی روابط با کشورهای شرق آسیا به‌خصوص چین با مشکل مواجه شد. بر این اساس عدم استقبال مناسب از سفر شی جی پینگ، رئیس‌جمهور چین به ایران در سال 2016 بارها مورد انتقاد قرار گرفت.

با خروج آمریکا از برجام عملا تئوری دولت زمین‌گیر شد و طرح جایگزینی نیز برای آن اندیشیده نشد. متعاقب آن شرکتهای غربی که تا آن زمان سرمایه‌گذاری خاصی هم انجام نداده بودند به سرعت ایران را ترک کردند. اعمال سیاست‌ فشار حداکثری که با سکوت و همراهی اروپایی‌ها اجرایی شد گامی در راستای مهار و تحمیل شروط دوازده‌گانه آمریکا به ایران بود.

بنابراین باید گفت سیاست نگاه به غرب و گذاشتن تمامی تخم‌مرغ‌ها در سبد برجام، عملا موجب ایجاد چالش‌های اساسی برای کشور شد.

در حال حاضر خوشحالی از روی کار آمدن جو بایدن دوباره این تصور را به‌وجود آورده که احتمالا عده‌ای در پی بازگشت به نگاه به غرب می‌باشند. بدون شک در دستور کار گرفتن یک تجربه شکست خورده می‌تواند تبعات و پیامدهای ناگوار بیشتری این بار به همراه داشته باشد.

منطق و عقلانیت ایجاب می‌کند دولت در ماه‌های باقی‌مانده و در ادامه آن دولتی که قرار است در سال آینده و بعد از انتخابات ریاست‌جمهوری 1400 بر سر کار آید تمام تلاش خود را جهت تامین منافع ملی به شیوه‌ای معقول و منطبق با اصول جمهوری اسلامی داشته باشد و از نگاه‌ها و سیاست‌های غرب‌زده که استقلال ایران را قربانی می‌کند اجتناب نماید.