مقامات آمریکایی در واکنش به انتشار خبر ترور شهید محسن فخری‌زاده دانشمند هسته‌ای ایران گفتند وضعیت را زیر نظر دارند.

واکنش ها در آمریکا به ترور شهید فخری زاده
پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

نیویورک تایمز به نقل از مقامات آمریکایی نوشت که در حال حاضر اظهارنظری درباره این ترور نمی‌کنند و به دنبال اطلاعات بیشتری در این باره هستند.

اما برخی از مقامات آمریکایی گفته‌اند شهادت فخری‌زاده، آخرین مورد از رشته ترورهای دانشمندان هسته‌ای در واقع پیامی تهدیدآمیز است.

این ترور در هنگامی انجام می‌شود که تنش‌ها میان ایران و دولت ترامپ بالا گرفته است. دو هفته پیش گزارش شد که دونالد ترامپ موضوع حمله به مراکز هسته‌ای ایران را مطرح کرده است، اما دستیارانش هشدار داده‌اند که انجام چنین کاری در هفته‌های آخر حکومت او ممکن است به منازعه گسترده‌تری بینجامد.

ترامپ در جلسه‌ای در ۱۲ نوامبر (۲۲ ‌آبان) در اتاق بیضی کاخ سفید از مشاوران ارشداش درباره گزینه‌های در دسترس برای اقدام علیه سایت هسته‌ای نظنر در هفته‌های آینده سوال کرده بود. چند روز بعد مایک پمپئو وزیر خارجه آمریکا و رئیس پیشین سیا در سفری که احتمال آخرین سفر او به منطقه خاورمیانه باشد، به اسرائیل رفت.

حمله به ایران برای وادار کردن آن به متوقف کردن برنامه هسته‌ای اش ضربه‌ مهمی به رئیس‌جمهور منتخب جو بایدن است که می‌خواهد توافق هسته‌ای سال ۲۰۱۵ را احیا کند. انجام چنین حمله‌ای در آستانه تشکیل دولت جدید آمریک می‌تواند آنقدر روابط با تهران مسموم کند که مذاکره بر سر برجام ناممکن شود.

یک فرضیه مطرح‌شده دیگر هم این است که بنیامین ناتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل که همیشه درباره حمله مراکز هسته‌ای ایران حرف زده‌ است، پیش از پایان یافتن دوره ریاست‌جمهوری ترامپ این حرف را عملی کند.

مایکل پی مالروی، مسئول پیشین سیاست خاورمیانه وزارت دفاع آمریکا درباره این ترور گفت: «ترور محسن فخری‌زاده یکی از برجسته‌ترین دانشمندان هسته‌ای ایران و افسر ارشد سپاه پاسداران بود و این وضعیت باعث تشدید میل ایران برای نشان دادن واکنش قوی می‌شود.»