گزارشگر ویژه سازمان ملل متحد در واکنش به ترور بزدلانه شهید محسن فخری‌زاده، این اقدام را «قتل هدفمند فراسرزمینی» خواند و تأکید کرد که محروم کردن یک انسان از حق زندگی در دوران صلح نقض آشکار منشور ملل متحد به شمار می‌رود.

گزارشگر ویژه سازمان ملل: ترور دانشمند ایرانی نقض منشور ملل متحد است
پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

«اگنس کالامارد» گزارشگر ویژه سازمان ملل متحد جمعه شب به وقت تهران با انتشار پیام‌هایی در توئیتر به ترور بزدلانه شهید محسن فخری زاده دانشمند ایرانی واکنش نشان داد.

اگنس کالامارد ساعاتی پس از انتشار خبر ترور شهید محسن فخری‌زاده، در حساب کاربری رسمی خود در توئیتر نوشت: «یک قتل هدفمند فراسرزمینی خارج از درگیری‌های نظامی و محروم کردن عامدانه یک انسان از حق زندگی، نقض قوانین بین‌المللی حقوق بشر و نقض منشور ملل متحد که استفاده از قوه قهریه فراسرزمینی در دوران صلح را منع می‌کند، به شمار می‌رود.»

وی افزود: «هر دولتی که در اقدامات خشونت‌آمیز منجر به محروم کردن یک انسان از حق زندگی مشارکت کند، به واسطه این عمل تعهدات بین‌المللی خود را نقض کرده است. دولت‌هایی که در استفاده از راهکارهای منطقی برای حل‌وفصل مناقشات از طرق صلح‌آمیز ناکام می‌مانند، در رعایت تعهداتشان برای تضمین حق زندگی انسان‌ها نیز کوتاهی می‌کنند.»