رکود بازار بی مخاطب میلگرد
پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

بازار میلگرد در روز های آتی با توجه به اینکه دچار افت قیمتی شدیدی نسبت به قبل شده است اما هنوز هم این بازار بدون مخاطب باقی مانده است. با کاهش قیمت میلگرد مردم در انتظار اند تا این تغییر قیمتی اثری طولانی مدت بر جای بگذارد. این اثر طولانی مدت به این منظور است که با ثابت شدن حدودی قیمت میلگرد دیگر شاهد افزایش بیش از حد قیمت آن نباشیم. این افزایش قیمتی در حدی متعادل مورد قبول می باشد، اما بالا تر رفتن و صعودی شدن ناگهانی قیمت ها این ثبات را بر هم خواهد زد و اما میزان عرضه و تقاضا تا چه حد می تواند بر روند بازار تاثیر بگذارد. اگر بخواهیم به بررسی روند تولید محصولات فولادی بپردازیم باید این نکته را مورد بررسی قرار دهیم که آیا میزان تولید با میزان تقاضا قابل قبول بوده یا خیر.

در این میان باید توجه کرد که بازار میلگرد توانسته مواد اولیه ی خود را تهیه کند یا خیر مواد اولیه برای تولید میلگرد فولادی شمش های فولادی می باشند. با توجه به اینکه قیمت دیگر محصولات نیز با تغییر در نرخ می تواند بر قیمت دیگر محصولات تاثیر بگذارد، بنابراین بالا و پایین رفتن قیمت ها به دور از انتظار نیست. شمش فولادی به این دلیل که محصول اولیه برای تولید میلگرد می باشد و در فرآیند نورد از این محصول استفاده می شود، قیمت شمش فولادی تاثیرات بسزایی را هم بر فروش و قیمت محصول می گذارد. همچنین در فرآیند تولید شاهد این خواهیم بود که برخی از محصولات فولادی با قرار گیری در خط تولید ، انتقال به کوره ها و اجرای عملیاتی از جمله سرد کاری مقاومت خود را بالا می برند. میلگرد های فولادی انواع گوناگونی دارند، از جمله پرکاربرترین و مهم ترین نوع میلگرد ها، میلگرد های حرارتی می باشند. این میلگرد ها با قرار گرفتن در کوره و انجام فرآیند سرد کاری مراحلی را طی می کنند که مقاومت پذیری شان بیشتر شده؛ اما این میلگرد ها به سبب اینکه فرآیندی را طی می کنند تا استحکام بالاتری داشته باشند، از لحاظ قیمتی اندکی متغیر خواهند بود. در بازار آشفته ی میلگرد شاهد این هستیم که میزان تقاضا بالا می باشد اما خریداران در انتظار این هستند که بازار میلگرد به ثبات خود دست پیدا کند. این ثبات قیمتی بر میزان تولیداثر می گذارد که در این صورت دست واسطه گران در بازار میلگرد را کوتاه می کند. بازار میلگرد چند روزه ی اخیر رکود چندانی داشته اما مخاطبان هنوز در انتظار پایین آمدن قیمت میلگرد می باشند. به دلیل اینکه میلگرد ها استاندارد های مختلفی دارند بنابراین تغییر قیمتی آن ها به صورت لحظه ای به دور از انتظار نمی باشد. به طور مثال قیمت میلگرد A3 و قیمت میلگرد A2 به صورت لحظه ای تغییر پیدا می کند و این تغییر قیمتی نامعقول نمی باشد.

میلگرد

کشمکش های بازار فولاد

 

قیمت گذاری محصولات فولادی و فضای ملتهب بازار  محصولات سبب شده تا کشمکش هایی در این بازار صورت گیرد. نامتوازن بودن زنجیره ی تولید و عرضه ، نوسانات نرخ ارز و بورس، همه ی این عوامل سبب شده تا بازار آشفتگی خود را به دنبال داشته باشد. این آشفتگی تنها مختص به بازار فولاد نمی باشد، زیرا کاربرد گسترده ی آن در دیگر صنایع سبب می شود، مواد اولیه که در داخل تولید نمی شود اندکی تولید را با مشکل روبرو کنند. هر چند که بیشتر محصولات با استفاده از محصولات داخلی تولید می شوند اما در این میان شاید با مشکلاتی از جمله واردات محصولات ریخته گری مواجه شویم. بازار با توجه به اینکه سیاست هایی را برای تهیه و تنظیم در پیش می گیرد تا بتواند قیمت ها را کنترل کند باید ملاک هایی را نیز برای تولید به کار ببرد. سیاست های تنظیمی در بازار محصولات فولادی معاملات را کنترل خواهد کرد تا میزان خرید و فروش با مشکل مواجه نشود. وزارت صنعت، معدن و تجارت با کنترل قیمت ها و همچنین پایین آمدن نرخ ریال توانست بازار هدف را در انحصار بگیرد و این افزایش بی رویه ی قیمتی را به دست واسطه گران قرار ندهد. با این کار انگیزه برای صادرات محصول میلگرد بیشتر شد و تولید کنندگان با توجه به کمبود تقاضا به علت گرانی محصول بیشتر راغب به صادرات این محصول بودند هر چند که خرید و فروش رونق خود را داشت، اما میزان صادرات میلگرد بیش از نیاز مصرفی در داخل کشور بود. عامل دیگری که بازار فولاد را با کشمکش مواجه کرد بورس کالای محصولات فولادی بود. محصولات فولادی در بورس کالا نقش تعیین کننده ی قیمتی را بازی می کنند اما باز هم در بازار داخلی با توجه به پیگیری های شاخص های بورسی میزان عرضه و تقاضا در بورس و همچنین قیمت گذاری ، اندکی با بحران مواجه شد. هدف گذاری قاطع دولت ها این امید را برای مصرف کنندگان و خریداران به وجود آورد که دولت با تعیین قیمت ها نزولی و صعودی شدن نمودار قیمت را در دست بگیرد. تفاوت قیمت بین بازار آزاد و بورس باعث شد تا این بحران ها به وجود آید. طبق گزارشات آماری که سازمان صنعت معدن و تجارت نشان داد این نکته مشخص شد که میزان تولید به قدری بوده که هم خریدار را راضی نگه دارد و هم بتواند قیمت ها را کنترل کند و اما صادرات محصولات فولادی در خارج از کشور به دلیل تولید بیش از حد نیاز و تامین سرمایه های داخلی به صورت میانگینی بالاتر می رود.

میلگرد

بهترین زمان برای خرید میلگرد

 

اولین و مهم ترین معیاری که باید در آن دقت لازم را به خرج داد، زمان خرید میلگرد می باشد، به همین دلیل باید به نوسانات بازار محصولات فولادی نگاه کرد و خرید را با توجه به اینکه بازار محصولات در چه وضعی است، انجام داد. به طور مثال وقتی بازار میلگرد به صورتی آشفته باشد ونتوان این آشفتگی را کنترل کرد، بازه ی زمانی مناسبی برای خرید میلگرد نمی باشد. بازار میلگرد نمی تواند به صورتی دقیق برای برای ما زمان تعیین کند که آیا خرید خود را به درستی انجام داده ایم یا خیر ؟

اما به صورتی تضمینی می توان گفت در بعضی از فصل ها به دلیل اینکه مدت زمان بارندگی و اتفاقات ناشی شرایط آب و هوایی کمتر اتفاق می افتد پس برای خرید بهترین زمان می باشد . می توان گفت فصل های بهار و تابستان بهترین فصل برای خرید و همچنین ساخت و ساز را در این بازه قرار داد . در فصل های دیگر با اینکه  ساخت و ساز رونق خود را دارد  اما بیشترین فصل ها مختص به بهار و تابستان می باشد . در فصل زمستان و پاییز به دلیل شرایط آب و هوایی از جمله بارندگی و رطوبت ساخت و ساز با مشکل مواجه خواهد شد که این مشکل هم به سبب قلیایی شدن آهن و در معرض رطوبت قرار گرفتن به وجود می آید، باران و رطوبت عاملی مهم برای خرید میلگرد است . اما دیگر عواملی به غیر از شرایط آب  هوایی باید در نظر بگیریم مشکلات موجود در کشور است . مشکلاتی از جمله : تحریم های موجود، پایین آمدن قیمت ها به صورتی ناگهانی و یا بالا رفتن نرخ ارز هرکدام از این عوامل تاثیر مستقیمی بر قیمت ها می گذارد بنابراین باید به زمان خرید و بالا رفتن نرخ ارز و نمودار صعودی و نزولی فولاد توجه کرد. میزان صعودی بودن قیمت ها در نمودار قیمتی همیشه بیشتر از حد معمول رقم می خورد. تحولات قیمتی از جمله تحولات قیمت جهانی بازار محصولات فولادی هم می تواند تا حدودی بر نمودار تاثیر بگذارد. قیمت جهانی فولاد های میانی می تواند زمانی را برای خریدار تامین کند تا بتواند در مناسب ترین زمان محصول خود را خریداری کنید به طور مثال : اگر سنگ آهن موجود برای تولید داخل کافی نباشد مجبور به واردات سنگ آهن خواهیم شد و مسلما این مقوله باعث می شود تا قیمت محصولات اندکی متفاوت تر باشد.