بر طبری، معاون اجرایی رییس پیشین قوه قضاییه مدت کوتاهی بعد از روی کار آمدن سیدابراهیم رییسی به عنوان رییس جدید دستگاه قضا برکنار شد. ۲۳ تیرماه، حدود ۴ ماه پس از برکناری در ویلای شخصی آملی‌لاریجانی، رییس پیشین قوه قضاییه بازداشت شد تا ماجرای دادگاه‌های پرحاشیه طبری آغاز شود.

پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

اکهمزمان با بازداشت طبری اما هجمه‌هایی سنگین علیه قاضی‌القضات پیشین نیز مطرح شد که از آگاهی احتمالی آملی‌لاریجانی در فساد معاون اجرایی‌اش حکایت داشت. این هجمه‌ها اما چندی بعد، وقتی مقام معظم رهبری در دفاع رییس پیشین قوه قضاییه، او را فردی «پاکدست» خواند، فروکش کرد.

پایان هجمه‌ها علیه آملی‌لاریجانی اما پایان رسیدگی به پرونده پر و پیمان اکبر طبری و همدستانش نبود. جلسات دادگاه طبری که از خرداد تا مرداد امسال و در ۱۷ جلسه برگزار شد، در نهایت ۲۲ شهریورماه، آن‌طور که سخنگوی قوه قضاییه تحت امر سیدابراهیم رییسی اعلام کرد، اکبر طبری را با نام کامل «اکبر اتباعی طبری» در ۸ مورد از ۱۰ اتهام وارده، مجموعا به ۵۸ سال و ۹ ماه و ۲۰ روز حبس و قریب یک‌هزار میلیارد ریال جزای نقدی محکوم کرد. محکومیتی که البته بنا بر توضیحات غلامحسین اسماعیلی، ۳۱ سال حبس و ضبط اموال ناشی از ارتشاء و جزای نقدی و انفصال ابد از خدمات دولتی آن قابل ‌اجراست.

مدتی پس از اعلام این حکم اما محمدعلی داداشی، وکیل ‌مدافع اکبر طبری با اعتراض نسبت به اینکه جزییات حکم پیش از ابلاغ به او و موکلش از سوی سخنگوی قوه قضاییه در اختیار عموم قرار گرفته، خبر داد که به رای بدوی اعتراض خواهند کرد. داداشی همان زمان در یک اظهارنظر مطبوعاتی، از مهلت ارایه فرجام‌خواهی این پرونده تا ۱۴ مهرماه به ایلنا خبر داد و گفته بود که پس از ذکر نکات فنی در متن فرجام‌‌خواهی، آن را به دیوان عالی کشور تقدیم خواهد کرد. در این یکی، دو ماه اما خبر ویژه‌ای از این پرونده نبود، جز نامه‌ای که طبری از درون زندان و در پاسخ به یکی از گزارش‌های روزنامه شرق نوشت و بار دیگر توجه افکار عمومی را به حواشی این پرونده معطوف کرد. طبری در متن آن جوابیه، مدعی شده بود که مدیری لایق، توانمند و پاکدست بوده و یکصد سال کار عدلیه را _به گواه روسای‌کل دادگستری سراسر کشور_ ظرف 20 سالی که مسوولیت داشته، انجام داده است. او همچنین با اشاره به جزییاتی از روند رسیدگی به این پرونده، به این رویه اعتراض کرد که البته تاکنون با پاسخی از سوی دستگاه قضایی مواجه نشده است.

با این اوصاف اما روز گذشته محمدعلی داداشی، وکیل مدافع طبری خبر داد که فرجام‌خواهی موکلش «به ‌صورت محرمانه» انجام شده است. این وکیل دادگستری با بیان اینکه «پس از یک ماه پیگیری، اطلاع یافتیم رسیدگی به فرجام‌خواهی موکلم به‌ صورت محرمانه در دیوان‌ عالی در حال انجام است و از اعلام شعبه رسیدگی‌کننده امتناع می‌کنند» به ایلنا گفت: «امروز (یکشنبه) اعتراض و نگرانی شدید موکلم از این شیوه رسیدگی و مغایرت آن با قانون را طی ۲۰ صفحه لایحه اعتراضیه تقدیم معاونت نظارت دیوان عالی کشور کردم.»