انصاف نیوز/ عضو مجمع نشخیص مصلحت نظام درباره‌ی رفتن ترامپ گفت: « ما بسیار خوشحال هستیم که ترامپ می‌رود. او شرورترین رئیس‌جمهور در این ۴۰ سال‌ مناسبات ایران و امریکا بود.

پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

غلامرضا مصباحی مقدم درباره‌ی طرح جدید مجلس درباره‌ی برجام گفت: «برجام با سابقه‌ای که داشت یک توافقی ناشی از نوعی انعطاف از ناحیه جمهوری اسلامی ایران  آن هم بنا بر تقاضای اوباما رئیس‌جمهور سابق آمریکا بود. او چند بار از رهبر معظم انقلاب خواست که با ایران مذاکره کند تا تحریم‌ها برداشته شود. هدف آن هم رفع تحریم‌ها بود اما متأسفانه نه‌ تنها به لغو تحریم‌ها منجر نشد که با روی کار آمدن ترامپ با تشدید تحریم‌ها هم روبرو شدیم. شاید بتوان گفت تنها نتیجه‌ای که ما از برجام گرفته‌ایم برداشتن قطعنامه‌های شورای امنیت سازمان ملل متحد است که بیشتر جنبه سیاسی داشت و برای کشور آثار اقتصادی به بار نیاورد.

اما در وضعیت فعلی آمریکا از برجام خارج شده و اروپا هم به تعهدات دوازده‌گانه‌ی خود عمل‌نکرده است. اگر بنا باشد این لاشه‌‌ی باقی‌مانده از برجام حفظ شو؛ به این معنی است که فقط جمهوری اسلامی پایبند و متعهد به این توافق‌ها است. طرف‌های دیگر برجام عملاً به آن متعهد نیستند. پس باید یا کاری کرد که آنها به تعهد دوازده‌گانه عمل کنند یا اینکه جمهوری اسلامی از تعهداتش به ‌تدریج عقب‌نشینی کند و گمان می‌کنم این اقدام مجلس بسیار بجا است البته من معتقد هستم چنین اقدامی اگرچه بسیار درست اما باید با شورای‌عالی امنیت ملی هماهنگ شده باشد. اگر هماهنگ شود، بسیار خوب است و اگر نشود طبعاً شورای‌عالی امنیت ملی هم باید همراهی خود را با این طرح نشان دهد، تا اینکه بتواند قابلیت اجرا پیدا کند.»

او درباره‌ اینکه «آیا ممکن است که این حساسیت‌های برخی از مجلس‌ فعلی در جهت  مقابله با اندک امید ایجاد شده به گشایش اقتصادی برای انتخابات ۱۴۰۰ باشد» توضیح داد: «من تصور نمی‌کنم مجلسی‌ها این‌گونه و از این زاویه به مسئله نگاه کنند. اینکه نتیجه‌ی برجام چه تاثیری بر انتخابات آینده و عملکرد دولت فعلی آقای روحانی دارد، مهم نیست. اگر هم این طرح یا برجام دستاوردی داشته باشد مسلماً منافع آن را دولت فعلی خواهد برد و اگر آثار مثبتی داشته باشد مانعی برای آن وجود ندارد. البته برخی از رسانه‌ها هم از این ‌جهت به این مسئله نگاه می‌کنند. اما به نظر من نگاه درستی ندارند. آنها خیال می‌کنند مجلس به‌نوعی با یک مسئله‌ی حساس ملی و بین‌المللی بازی می‌کند و امروز می‌خواهد برای برجام به نفع دولت بعدی نتیجه‌گیری شود. این‌گونه حرف‌ها بی‌پایه و بی‌اساس است و نگاهی جناحی و نوعی گروکشی سیاسی است. من به شدت با چنین نگاهی مخالف هستم. باید مناسباتی با طرف‌های قرارداد انجام دهیم تا آنها وادار شوند به آن پایبند باشند. اگر بنا باشد یک‌طرفه فقط ما به پیمان پایبند باشیم و آنها نیز فقط شعار بدهند و عمل نکنند که نمی‌شود. باید در عمل پایبند به تعهدات باشند.»

بسیار خوشحال هستیم که ترامپ می‌رود
این عضو مجمع نشخیص مصلحت نظام درباره‌ی رفتن ترامپ گفت: «البته ما بسیار خوشحال هستیم که ترامپ می‌رود. او شرورترین رئیس‌جمهور در این ۴۰ سال‌ مناسبات ایران و امریکا بود. خدا را شکر می‌کنیم که دوره ریاست‌جمهوری او پایان پیدا کرد و به دور دوم کشیده نشد. توجه داشته باشیم که نباید تصور کنیم با رفتن ترامپ و روی کار آمدن آقای بایدن اوضاع به‌گونه‌ای متحول خواهد شد و در باغ سبز و سرخی به روی ملت و کشور ما گشوده می‌شود؛ خیر این‌طور نیست. سیاست‌های آمریکا از ثبات برخوردار است و آنچه چیزی که مهم و متفاوت است نوع رفتار دموکرات‌ها در مقایسه با جمهوری‌خواه‌ها است. رفتار دموکرات‌ها نرم و جمهوری‌خوا‌هان خشن هستند اما هر دو یک هدف را دنبال می‌کنند. ما نباید نوعی اشتیاق نشان دهیم که آنها بخواهند برای برگشت به برجام شرط و شروطی برای ما بگذارند. این از خطاهای سیاسی است که برخی مرتکب می‌شوند و درباره‌ی خود برجام هم این خطا رخ داد. وقتی‌که برجام به تصویب رسید دولتمردان ما تصور کردند که چه منافع و منابع بزرگی حاصل خواهد شد و ذوق‌زدگی خود را اظهار کردند. اظهارات این‌چنینی دشمن را به این نتیجه رساند که چه‌بسا بهتر است از این تعهد خارج شویم تا این منافع به دست جمهوری اسلامی نرسد و این اتفاق هم افتاد.»

او در پاسخ به این پرسش که «آیا برجام می‌تواند بر انتخابات ۱۴۰۰ تاثیر بگذارد» می‌گوید: «من گمان نمی‌کنم که برجام بر روی انتخابات ۱۴۰۰ تأثیر چندانی داشته باشد.»

مصباحی مقدم در پایان تاکید کرد: «معتقد هستم مجلس و دولت باید همکاری جدی با هم داشته باشند. در این دوران که از دولت باقی‌مانده است، هر دو قوه باید به یک همکاری جدی‌ای فکر کنند و بپردازند. اگر باهم همکاری کنند امید مردم هم بیشتر خواهد شد و شرایط را برای انتخابات ۱۴۰۰ بهتر خواهد کرد.»