وکیل سه جوان محکوم به اعدام حوادث آبان ماه گفت: ما باید ببینیم که پرونده به کدام شعبه و با کدام هیئت قضایی بررسی می‌شود به این دلیل که این پرونده، باتوجه به اینکه عنوان محاربه در کیفرخواستش آمده است بنابراین با سیستم تعدد قاضی رسیدگی شود

واکنش وکیل سه جوان محکوم به اعدام به حکم رئیس دیوان عالی کشور
پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

«بابک پاک نیا»، وکیل سه جوان محکوم به اعدام در واکنش به حکم رئیس دیوان عالی کشور مبنی بر اینکه اعاده دادرسی سه محکوم اعدامی حوادث آبان ماه در این دیوان پذیرفته شد در این ارتباط  به خبرنگار سیاسی برنا گفت: با توجه به تجویز اعاده دادرسی از دیوان عالی کشور، شعبه 1 دیوان، تجویز اعاده دادرسی را صادر کرده و پرونده، طی روزهای آینده به شعبه هم عرض ارسال می‌شود و در نهایت تعیین شعبه می‌شود و شعبه‌ای هم که انتخاب می‌شود به غیر از شعبه 15 خواهد بود، چراکه با توجه به قاعده فراغ دادرس، قضات قبلی حق رسیدگی به این پرونده را ندارند و پس از تعیین شعبه، مجددا جلسه رسیدگی تعیین می‌شود و به موارد مندرج در کیفرخواست با توجه به موارد اعلامی و نقایصی که خود دیوان اعلام کرده، مجددا رسیدگی می‌شود.

پاک نیا افزود: در حال حاضر، جزییات بیشتری وجود ندارد تا زمانی که تعیین شعبه صورت بگیرد. ما باید ببینیم که پرونده به کدام شعبه و با کدام هیئت قضایی بررسی می‌شود به این دلیل که این پرونده، باتوجه به اینکه عنوان محاربه در کیفرخواستش آمده است بنابراین با سیستم تعدد قاضی، باید رسیدگی شود و با یک قاضی به اتهامات رسیدگی نمی‌کنند بلکه با دو قاضی به پرونده رسیدگی می‌شود.

او در پایان اظهار کرد: به هر حال باید منتظر ماند و دید که انشاالله پس از تعیین شعبه، کدام شعبه و هیئت قضایی به پرونده رسیدگی خواهند کرد. یقینا با دو قاضی، چنین پرونده‌هایی مورد رسیدگی قرار می‌گیرد. طبق قانون در مواردی که مجازات اعدام وجود داشته باشد دادگاه انقلاب باید با سیستم تعدد قاضی رسیدگی کند. 

گفتنی است؛ اعاده دادرسی از طریق رسیدگی فوق العاده است که تنها با مجوز دیوان عالی کشور صورت می‌گیرد.