سخنگوی وزارت امور خارجه گفت که چهارشنبه ۱۹ آذر ماه وزیر خارجه جمهوری آذربایجان به تهران سفر می‌کند و با ظریف و دیگر مقامات ایرانی دیدار و گفت‌وگو خواهد کرد.

واکنش ایران به اظهارات غربی‌ها برای مذاکره در خصوص برجام جدید
پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

سعید خطیب زاده سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران امروز (دوشنبه) در نشست هفتگی با خبرنگاران که به صورت ویدئو کنفرانس برگزار شد، ضمن تشریح آخرین تحولات در حوزه سیاست خارجی به سوالات خبرنگاران پاسخ داد.

این دیپلمات ارشد ایرانی با اشاره به سفر وزیر خارجه جدید سوریه بیان کرد: ایشان تهران هستند به دعوت آقای ظریف و دیدارهایی را امروز خواهد داشت و علاوه بر وزیر خارجه، با رئیس جمهور و دیگر مقامات دیدار خواهد کرد. 

*وزیر خارجه جمهوری آذربایجان چهارشنبه در تهران

سخنگوی دستگاه دیپلماسی عنوان کرد: چهارشنبه ۱۹ آذر ماه وزیر خارجه جمهوری آذربایجان به تهران سفر و با محمدجواد ظریف و دیگر مقامات ایرانی دیدار و گفت‌وگو خواهد کرد.

خطیب زاده در واکنش به اظهارات هایکو ماس وزیر خارجه آلمان درباره مذاکره در خصوص برجام جدید گفت: موضع ایران درباره برجام تداوم دار و بدون تغییر بوده است. برجام را مذاکره کردیم و سال های سختی مذاکره شده و نتیجه مقاومت ملت ایران بوده و امضا و در قطعنامه ۲۲۳۱ درج شده است. همه آنهایی که با حقوق بین‌الملل آشنا هستند می‌دانند نه ایران چیزی که مذاکره کرده مذاکره می‌کند و نه قطعنامه ۲۲۳۱ با این نکات تغییر می‌کند.

وی افزود: برخی نکات مختلف از اروپا شنیده می‌شود امیدواریم اروپا جایگاه و ظرفیت‌های خود را بشناسد و سقف و کف روابط را در نظر بگیرد. یکی از طرف‌هایی که به تعهداتش پایبند نبوده کشورهای اروپایی هستند. هماهنگ کننده اتحادیه اروپا ضامن اجرای برجام و هماهنگ کننده اجرای برجام بوده است و حتی سال‌هایی که آمریکا از برجام خارج نشده بود نتوانستند به تعهداتشان عمل کنند.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی بیان کرد: انتظار ما این است که به واقعیات توجه و بدانند ایران درباره امنیت ملی خود نه مصالحه و نه مذاکره می‌کند و ایران با حقوق و مسئولیت‌های خود به خوبی آشناست و همواره حقوق و مسئولیت‌های طرف مقابل را یادآوری کرده است. آنچه با فشار حداکثری آمریکا به دست نیامد آلمان و دیگران بدانند از طرق دیگر به دست نخواهد آمد. 

خطیب زاده درباره اینکه عربستان و بحرین خواستار مشارکت در مذاکرات احتمالی آمریکا با ایران شدند، اظهار داشت: برخی کشورها تمامی حیثیت خود را گذاشتند که در دوران رئیس جمهور در حال خروج آمریکا از کاخ سفید به اهدافشان برسند و پول مردم خود را خرج  کشورهایی کردند که چند روزی امنیت بخرند. 

وی افزود: صدای رسای تهران به این کشورهاست که ایران لنگرگاه ثبات در منطقه و کشور بزرگ و تاریخی در منطقه است و به عنوان برادر بزرگ‌تر سعی کرده خطاهای این کشورها را نادیده بگیرد. این کشورها باید بدانند جایگاهشان چیست و در روابط بین الملل و ترتیبات منطقه‌ای روشن است و در حد ظرفیت خود صحبت کنند.

این خبر در حال تکمیل است..