فارس/ سفیر ایران در مسکو در یادداشتی درباره ترور شهید فخری زاده نوشت: ایران جامعه بین‌المللی را به کنار گذاشتن استانداردهای دوگانه و محکوم کردن عمل تروریستی دولتی و اجرای عدالت در مورد بانیان آن فرا خوانده و حق طبیعی پاسخ مقتضی و راهبردی به این اقدام وحشیانه را برای خود محفوظ می‌دارد.

پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

«کاظم جلالی» در یادداشتی در روزنامه «ماسکوفسکی کامسامولتس» با موضوع ترور شهید محسن فخری زاده دانشمند دفاعی و هسته‌ای ایران نوشت: سال‌هاست ایرانیان عزم خود را برای مقاومت در برابر فشارهای غیرقانونی و اقدامات یکجانبه قهرآمیز و تحریم‌های روزافزون اقتصادی، علمی و فناوری راسخ کرده‌اند و بر خواست خود مبنی بر حق اولیه توسعه و زندگی عزتمندانه ثابت قدم مانده‌اند. در این مسیر، دستیابی به انرژی هسته‌ای و بهره بردن از کاربردهای حیاتی و انسانی آن از حقوق اساسی کشورهاست که در مراجع و نهادهای ذیربط بین‌المللی و از جمله توسط آژانس بین‌المللی انرژی اتمی و معاهده منع اشاعه (NPT) مورد تأیید و تأکید قرار گرفته است. حق مسلمی که مدت‌هاست دستمایه غرض ورزی‌های سیاسی و اعمال فشار از سوی برخی قلدرهای جهانی بر ایران قرار گرفته است.

*ترور شهید فخری زاده مصداق بارز تروریسم دولتی و نقض آشکار حقوق بین‌الملل

در این یادداشت آمده است: ترور ناجوانمردانه دانشمند هسته‌ای شهید دکتر محسن فخری زاده از سلسله اقدامات بزدلانه تروریستی برای سلب حقوق اولیه ملت ایران در پیشرفت و شکوفایی برنامه‌های صلح آمیز علمی، فناوری و هسته‌ای در سال‌های گذشته بوده است. دکتر فخری زاده، دانشمند برجسته‌ای در حوزه پدافند هسته‌ای و شیمیایی و از مدیران موفق در صنایع نوین بوده و دارای سوابق علمی درخشان در این حوزه‌ها می‌باشد. از آخرین خدمات ایشان به ملت ایران، تولید کیت‌های تشخیص کووید- ۱۹ و مدیریت یک پروژه ملی تولید واکسن این بیماری است. ترور بی رحمانه ایشان، علاوه بر ابعاد غیرانسانی و غیراخلاقی، مصداق بارز تروریسم دولتی، نقض آشکار حقوق بین‌الملل، قانون بین‌المللی حقوق بشر و مخالف صریح منشور ملل متحد و هنجارهای شناخته شده بین‌المللی است. 

* کشورها و نهادهای بین‌المللی و مدعیان حقوق بشر و مبارزه با تروریسم واکنشی اصولی به این اقدام شرورانه نشان دهند
سفیر ایران در مسکو در این یادداشت عنوان کرده است: ایرانیان انتظار دارند تمامی کشورها و نهادهای بین‌المللی به خصوص مدعیان حقوق بشر و مبارزه با تروریسم واکنشی اصولی و قابل ملاحظه به این اقدام گستاخانه و شرورانه نشان داده و حساب خود را از دولت‌های تروریست و رژیم‌های منحوسی چون رژیم صهیونیستی اسرائیل جدا کنند؛ دولت‌هایی که علی‌رغم ادعاهایشان مخالف صلح، ثبات و امنیت جهانی و ابزار انسانی دیپلماسی و گفت‌وگو بوده و مروج خشونت، افراط گرایی، ناامنی و انواع و اقسام تروریسم در منطقه خاورمیانه و کل صحنه بین‌المللی هستند.

کاظم جلالی در این یادداشت خاطرنشان کرده است: جمهوری اسلامی ایران جامعه بین‌المللی را به کنار گذاشتن استانداردهای دوگانه و محکوم کردن این عمل تروریستی دولتی و اجرای عدالت در مورد بانیان آن فرا خوانده و حق طبیعی پاسخ مقتضی و راهبردی به این اقدام وحشیانه را برای مردم ایران محفوظ می‌دارد. 

به گزارش فارس، شهید محسن فخری زاده دانشمند برجسته هسته‌ای و دفاعی ایران بعدازظهر جمعه هفتم آذر ماه در پی اقدام تروریستی عناصر تروریست مسلح به شهادت رسید.