رئیس‌جمهور آمریکا طرح کنگره برای جلوگیری از فروش سلاح به امارات متحده عربی را وتو خواهد کرد.

ترامپ: طرح کنگره را وتو می‌کنم
پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

«دونالد ترامپ»، رئیس‌جمهور آمریکا روز چهارشنبه تهدید کرد تلاش‌ها در کنگره رای فروش ۲۳ میلیارد دلار تجهیزات نظامی به امارات متحده عربی را وتو خواهد کرد.

مجلس سنای آمریکا قرار است تا ساعاتی دیگر به قطعنامه‌ای رأی دهد که خواستار توقف فروش سلاح به امارات است.

کاخ سفید امروز چهارشنبه در بیانیه‌ای که برای تشریح سیاست دولت آمریکا صادر شده گفت فروش این سلاح‌ها «با قادر کردن امارات به مهار رفتارها و تهدیدهای ستیزه‌جویانه ایران مستقیماً در راستای اهداف سیاست خارجی و امنیت ملی آمریکا است.

تهدید به وتوی این قطعنامه مورد انتظار بود. دولت ترامپ روز ۱۰ نوامبر به کنگره گفت که مجوز فروش گسترده سلاح‌های آمریکایی به امارات را صادر کرده است.

دولت آمریکا قرار است تا ۵۰ جنگنده اف-۳۵، بیش از ۱۴۰۰۰ بمب و مهمات و تعداد زیادی پهپاد را به امارات بفروشد.

قوانین آمریکا صراحت دارند که قراردادهای بزرگ تسلیحاتی باید در کنگره مورد بررسی قرار بگیرند. بر همین اساس، قانونگذاران آمریکایی می‌توانند با تصویب قطعنامه‌هایی جلوی فروش هر تسلیحاتی به کشورهای خارجی را بگیرند.

اما برای اینکه این قطعنامه‌ها ضمانت قانونی داشته باشند باید هم در مجلس سنا و هم در مجلس نمایندگان به تصویب برسند. اگر ترامپ مصوبه‌ای که به تأیید این دو مجلس رسیده را وتو کند، نماینده‌های کنگره با رأی موافق دو سوم اعضا می‌توانند این وتو را باطل کنند.

منتقدان دولت ترامپ می‌گویند دولت ترامپ بعد از عادی‌سازی روابط میان امارات و رژیم صهونیستی برای پیشبرد این توافق تسلیحاتی عجله به خرج داده و از ارائه اطلاعات لازم برای ضمانت اینکه این معاملات تبعات منفی نخواهد داشت خودداری کرده‌ است.

برخی از قانونگذاران آمریکایی هم ابراز نگرانی کرده‌اند که عرضه این سلاح‌ها نقض ضمانت امنیتی واشنگتن به تل‌آویو برای حفظ حاشیه برتری نظامی این رژیم در منطقه غرب آسیا محسوب می‌شود.