رحیمی‌ جهان‌آبادی: دولت بودجه را اصلاح کند و به مجلس برگرداند

راهکار رحیمی جهان‌آبادی برای حل مشکلات بودجه 1400
پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

یک عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس با بیان این که لایحه بودجه به کار کارشناسی نیاز دارد، گفت که دولت بودجه را از مجلس بگیرد و اصلاحاتی بر روی آن اعمال کند.

جلیل رحیمی جهان آبادی در گفت و گو با ایسنا، درباره نقاط قوت و ضعف لایحه بودجه ۱۴۰۰ اظهار کرد: دولت بودجه را بر مبنای خوش بینی نسبت به حوادث سیاست خارجی در سال آینده تنظیم کرده و فرض را بر کاهش تحریم ها قرار داده بدان معنا که می تواند فروش نفت را به بالای دو میلیون بشکه رساند یا این که قیمت نفت به ثبات می رسد، بر پایه این فرض، آمارها و ارقامها در بودجه طراحی شده تا دولت آینده بتواند اقداماتشان را انجام دهند، به همین دلیل بودجه به کار کارشناسی نیاز دارد.

وی افزود: دولت بودجه را خوش بینانه تنظیم کرده است، اگر قرار است براساس خوش بینی شرایط پیش رود دولت با کسری بودجه شدیدی مواجه خواهد شد لذا مجلس باید پیرامون کلیات لایحه بودجه بحث اساسی و کارشناسی انجام دهد و جزئیات را نیز با دقت مورد بررسی قرار دهد.

نماینده تربت جام، تایباد و باخرز در مجلس شورای اسلامی با اشاره به اتکای بودجه به نفت گفت: متاسفانه درآمد  کشور به نفت متکی است و بخشی از فعالیت ها بر پایه درآمد نفتی است. حال این که این درآمد آسیب پذیر و بی ثبات می باشد. به همین دلیل تنظیم بودجه براساس درآمدهای نفتی آسیب زا خواهد بود و  باید آن را به عنوان یک هشدار تلقی کرد.

وی افزود: بخشی از بودجه دفاعی کشور به صندوق ذخیره ارزی ارجاع شده این صندوق مکانیزم خاصی داشته و برای ذخایر ارزی کشور و تصمیم گیری ها در این حوزه خیلی نمی توان تعیین تکلیف کرد و بخش دفاعی را به آن قسمت ارجاع داد ممکن است رهبری و مقامات عالی کشور تصمیمات دیگری برای ذخایر در نظر گرفته و نخواهند این گونه مسائل در بودجه طراحی شود.

وی خاطرنشان کرد: بحث دیگر بدهی ها است متاسفانه دولت در بسیاری از پروژه های عمرانی از سالهای قبل بدهکار است که عمده این پروژه های مربوط به راه می باشد. دولت هر سال این بدهی را به سال بعد منتقل می کند و تعیین تکلیف اساسی برای رفع آن نکرده تا بدهی در طرح های عمرانی به سرانجام برسد این مشکل، همچون گودال و چاله فضایی به بخشهای دیگر منتقل می شود.

این عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس همچنین گفت: مشکل بعدی در بودجه مربوط به هزینه های عمرانی است به فرض آن که کل ارقام دولت محقق شده و بودجه عمرانی تخصیص یابد باز هم رقم ناچیزی است حال این که در تخصیص، کل مبلغ داده نمی شود. با توجه به موانع در اجرای پروژه ها و مشکلات پیرامون آن به نظر می رسد که در بودجه ۱۴۰۰ کار کارشناسی صورت نگرفته و باید بررسی دقیق شود.

رحیمی جهان آبادی در توضیح راهکار حل این مشکل اظهار کرد: دولت باید بودجه را از مجلس گرفته و مجددا آن را بررسی و اصلاح کند اگر با سرعت عمل این کار را انجام دهد می تواند اصلاحات را به مجلس ارجاع داده تا مجلس آن را بررسی کند. اگر هم امکان اصلاح ندارد حداقل بودجه ای برای سه ماه ابتدای سال آینده طراحی کند تا به تصویب مجلس برسد.

وی در پایان و جمع بندی اظهار کرد: ارقام  و اعداد بودجه واقعی نیست، دولت فرض خوش بینانه ای در حوزه سیاست خارجی قرار داده که دو میلیون و ۳۰۰ هزار بشکه نفت را صادر کند و مشکلی هم در جابجایی پول نباشد و تحریم ها نیز لغو شده محسوب می شود. این امکان پذیر نیست و تنها فرض محال است.