سفیر جمهوری اسلامی ایران در چین در مصاحبه ای با شبکه تلویزیونی فونیکس چین ابراز امیدواری کرد که روابط ایران و چین در سال آینده میلادی گسترش چشمگیری داشته باشد.

امیدواری ایران به گسترش روابط با چین در سال 2021
پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

«محمد کشاورززاده» در این مصاحبه اختصاصی که روز جمعه پخش شد با اشاره به اینکه چین کماکان شریک بزرگ تجاری ایران است، خاطر نشان کرد: سال ۲۰۲۱ پنجاهمین سالگرد تاسیس روابط رسمی دو کشور است و باید از این فرصت برای تقویت روابط استفاده کرد.

وی افزود: چین شریک بزرگ تجاری ایران است البته به دلیل تحریم ها و همه گیری کرونا، مناسبات اقتصادی دو طرف دستخوش تاثیرات منفی شد اما در سال آینده میلادی این روند تغییر خواهد کرد و مناسبات اقتصادی و تجاری طرفین بار دیگر رونق خواهد گرفت.

سفیر ایران در چین با اشاره به تمایل شرکت های چینی برای حضور در بازار بزرگ ایران گفت: دو کشور در عرصه های مختلف صنعتی،  علمی و فنی، فرهنگی، اقتصادی،  تجاری، حمل و نقل و انرژی و بسیاری از عرصه های دیگر فرصت های بالقوه زیادی برای همکاری دارند.  

او با یاداوری اینکه ایران نیز مایل به همکاری گسترده تر اقتصادی و تجاری با چین است اظهار کرد در آینده نزدیک، این مناسبات گسترش چشمگیری خواهد داشت و برای سال آینده میلادی نیز برنامه هایی برای گرامیداشت سالگرد تاسیس روابط رسمی دو کشور تدارک دیده شده است و سفارتخانه های ایران و چین در دو کشور مراسم ویژه ای برگزار خواهندکرد.

کشاورز زاده با بیان اینکه تاریخ روابط ایران و چین بر دوستی استوار بوده است و این مناسبات دوستانه باقی خواهد ماند موفقیت های چین در مهار کرونا را بسیار با ارزشمند و مهم توصیف کرد.

او برنامه راه ابریشم چین را یک ابتکار مهم توصیف کرد که باعث می شود تا کشورهای مسیر این طرح به یکدیگر نزدیک شوند بر خلاف آمریکا که با دیوارکشی به دنبال فاصله اندازی است چین با مسیر راه ابریشم به دنبال افزایش ارتباطات و پیوندها بین ملت ها و کشورها است.

سفیر ایران در چین در بخش دیگری از مصاحبه ضمن محکوم کردن ترور «محسن فخری زاد» دانشمند ایرانی گفت: او یک شخصیت برجسته و دانشمند هسته ای بزرگ بود و همواره مورد تهدید قرار گرفته بود.

کشاورززاده در واکنش به این سئوال چرا انگشت اتهام در این ترور به سمت اسراییل است، گفت: نخست وزیر اسراییل صراحتا از او نام برده بود.  

وی درباره تاثیر این ترور بر برنامه هسته ای ایران گفت: برنامه هسته ای ایران بر یک فرد متمرکز نیست و دانشمندان زیادی در این برنامه مشارکت دارند با این ترور مذبوحانه این برنامه متوقف نمی شود.  

سفیر ایران در پکن با یاداوری صلح آمیز بودن برنامه هسته ای ایران گفت که بر خلاف اسراییل که عضو "ان پی تی" نیست و بازرسی هایی از آنجا انجام نمی شود، ایران عضو این نهاد بین المللی آن است و بازرسی های مقرر از ایران انجام می شود.

وی با تاکید بر اینکه ایران برنامه ای برای مخفی کاری ندارد و به موارد درخواستی پاسخ داده است افزود: این در حالی است که گزارش ها حاکی اسراییل دستکم دارای ۲۰۰ کلاهک هسته ای است و به بازرسی ها هم تن نمی دهد.  

کشاورز زاده درباره ترور «قاسم سلیمانی» فرمانده ارشد سپاه قدس توسط آمریکا نیز گفت: دولت ایران حق اقدام تلافی جویانه را در این زمینه برای خود محفوظ می دارد و همانطور که رسما اعلام شده است ایران درباره زمان و مکان و چگونگی آن تصمیم می گیرد.  

سفیر ایران در چین درباره صلح در خاورمیانه و اقدامات آمریکا نیز گفت: در هر برنامه صلحی باید حقوق حقه فلسطینیان محترم شمرده شده و به آرای آنها و سرزمین های آنها احترام گذاشته شود و موضوع آوارگان فلسطینی حل  و فصل شود. صلح تحمیلی نیست با این اقداماتی که آمریکا انجام می دهد صلح نهایی در منطقه برقرار نخواهد شد.