فارس/ یک روزنامه آمریکایی به نقل از کارشناسان و تحلیلگران سیاسی نوشت علی‌رغم اینکه بازگشت به برجام برای رئیس‌جمهور منتخب آمریکا یکی از دشوارترین چالش‌هاست اما او بعد از به‌دست گرفتن قدرت، زمان چندانی برای این کار ندارد.

پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

روزنامه «لس‌آنجلس تایمز» امروز در یادداشتی به قلم «ترِیسی ویلکینسون» به بررسی ابراز تمایل «جو بایدن» رئیس‌جمهور منتخب آمریکا برای بازگشت به توافق هسته‌ای ایران پرداخته و تحلیل کرد که این کار، یکی از سخت‌ترین چالش‌های سیاست خارجی پیش‌روی دولت جدید واشنگتن خواهد بود.
در ابتدای این یادداشت آمده است: «تیم رئیس‌جمهور منتخب باید از مسیر دشوار تحریم‌های جدید دوره ترامپ عبور کند، توافق [هسته‌ای] را به نحوی پیش ببرد که حمایت داخلی و بین‌المللی را کسب کرده و ایران را قانع نماید که همکاری کردن به نفع خودش است».
این روزنامه با بیان اینکه دولت بایدن پس از روی کار آمدن در آمریکا، فرصت چندانی برای بازگشت به برجام ندارد، نوشت: «رئیس‌جمهور میانه‌رو ایران که بهترین حامی توافق است، در ماه ژوئن این سمت را ترک می‌کند».
«سوزان مالونی» کارشناس سابق امور غرب آسیا در وزارت خارجه آمریکا و مدیر کنونی برنامه سیاست خارجی در اندیشکده بروکینگز، به لس‌آنجلس تایمز گفت: «ما مجرب‌ترین تیم را برای تعامل با ایران در دولت بایدن داریم، که از سال ۱۹۷۹ بی‌سابقه است».
مالونی اما با بیان اینکه موانع بر سر مسیر تعامل دولت بایدن با ایران به قوت گذشته جدی هستند، افزود: «رویکردی باید در این زمینه اتخاذ شود که بیش از این [بازگشت به برجام] را به تعویق نیاندازد. ما واقعا گزینه دیگری در این باره نداریم».
این روزنامه سپس به نقل از مقام‌های اروپایی که با آنها مصاحبه کرده، نوشت: «کشورهای اروپایی که توافق هسته‌ای اصلی را با آمریکا و ایران مذاکره کردند، مشتاق هستند با دولت بایدن همکاری کرده و مطمئن هستند او شریک قابل اتکایی در این زمینه خواهد بود تا خصومت چهار سال ترامپ را خنثی کند».
یک مقام اروپایی که خواست نامش فاش نشود به لس‌آنجس تایمز توضیح داد: «ما از همین الان بسیاری از آنها (اعضای دولت بایدن) را می‌شناسیم و نیازی نیست دنبال شناختن آنها برویم».
نویسنده این یادداشت سپس با بیان اینکه بایدن و تیم مشاوران او به دنبال راه‌هایی برای تقویت بخش‌هایی از توافق هسته‌ای هستند تا موافقت مخالفان آن در کنگره را کسب کنند، ادامه داد: «در این میان، تمدید محدودیت‌هایی - مهمترین بخش آن محدودیت تولید سوخت [هسته‌ای] - است که در سال ۲۰۳۰ منقضی می‌شوند و به بندهای غروب آفتاب شهرت یافته‌اند و همچنین گسترش دسترسی بازرسان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی می‌باشد».
لس‌آنجلس تایمز سپس با اشاره به مخالفت چندین و چند باره ایران با درخواست کشورهای مذاکره‌کننده برای مشمول شدن موارد چون برنامه موشکی بالستیک و فعالیت‌های منطقه‌ای در توافق هسته‌ای، اضافه کرد: «مذاکره‌کنندگان بین‌المللی اما برای حصول توافق هسته‌ای تصمیم گرفتند که از آنها دست بکشند زیرا مهار کردن اشاعه هسته‌ای ایران هدف ضروری‌تری بود».

«ایلان گلدنبرگ» مشاور امور غرب آسیا در دولت پیشین آمریکا به این روزنامه گفت که «مایک پامپئو» وزیر خارجه دولت کنونی ایالات متحده و تیم او در تلاش هستند که موانع بیشتری در مسیر ارتباط با ایران قرار دهند تا دولت بایدن نتواند به سادگی به برجام بازگردد.
گلدنبرگ اما در این باره تحلیل کرد که ماهیت سیاسی بی‌باکانه اقدامات دولت ترامپ شاید بتواند کار توجیه تسهیل تحریم‌ها علیه ایران را برای دولت بایدن ساده‌تر کند.
این در حالی است که مسئولان پیشین و کنونی سازمان‌های جاسوسی آمریکا، انگیس و رژیم صهیونیستی تشکیک کرده بودند که دولت جدید آمریکا در سال ۲۰۲۱ به توافق هسته‌ای جدیدی با ایران برسد.
پیش از این، بایدن در مصاحبه با روزنامه «نیویورک‌تایمز» ضمن تشریح مواضع خود برای ماه‌های اولیه دولت احتمالی‌اش، گفته بود هنوز بر سر موضع بازگشت به برجام،  به عنوان «نقطه شروعی برای مذاکرات آتی» و همچنین به شرط تبعیت مجدد ایران از محدودیت‌ها ایستاده است.