همه‌ی ما در زندگی به صلح و آرامش نیاز داریم و کمتر کسی است که این موضوع چندان اهمیتی برایش نداشته باشد. زندگی در آرامش یعنی با خودمان، دیگران و همه‌ی موجودات اطراف‌مان مسالمت‌آمیز رفتار و زندگی کنیم.

پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

اینکه چگونه آرامش داشته باشیم در واقع به باورها و شیوه‌ی زندگی شخصی خودمان برمی‌گردد. با این حال اصول اولیه‌ای وجود دارد که زیربنای آرامش در زندگی را تشکیل می‌دهد و نمی‌توان آنها را نادیده گرفت. این اصول اولیه شامل نبود خشونت، داشتن عقاید متعادل به دور از افراط و تفریط، بردباری در برابر تفاوت‌ها، لذت بردن از زیبایی‌های زندگی و نظایر آنها هستند.

 

آیا آرامش در زندگی هم درونی است هم بیرونی؟

 

تعریف آرامش کار چندان ساده‌ای نیست، با این حال شاید بتوانیم آن را به‌عنوان زندگی عاری از خشونت (فیزیکی، ذهنی، روحی و همه‌ی اشکال دیگر آن) و همراه با احترام، درک تفاوت‌ها و سعه‌ی صدر تعریف کنیم. آرامش بیرونی به جهان و آرامش درونی به ضمیر هر شخص برمی‌گردد.

آرامش بیرونی: مفهوم آرامش بیرونی که همه‌ی ما آن را با عنوان صلح می‌شناسیم، بدان معناست که بتوانیم علیرغم تفاوت‌های فرهنگی، مذهبی و سیاسی به یکدیگر احترام بگذاریم و عشق بورزیم.

آرامش درونی: ما باید آرامش را ابتدا در درون خود پرورش دهیم؛ یعنی باید ترس‌، خشم، تعصب و فقدان مهارت‌های اجتماعی را (که منجر به رفتارهای خشونت‌آمیز می‌شوند) در خود بشناسیم و بر آنها غلبه کنیم. اگر نتوانیم خشونت درونی خود را کنترل کنیم، طوفان بیرونی هرگز فروکش نخواهد کرد.

به دیگران عشق بورزید، اما آنها را کنترل نکنید

اولین گام مهم برای آرامش داشتن در زندگی این است که اعمال قدرت بر دیگران را متوقف کنید و نتایج آن را در زندگی خود ببینید. مسلما خودتان هم دوست ندارید کسی شما را کنترل کند؛ بنابراین به جای اینکه اراده و خواست خود را بر دیگران تحمیل کنید، سعی کنید از دیدگاه آنها به قضایا بنگرید. اطرافیان خود را با وجود عیب و نقص‌ها و تفاوت‌هایشان دوست بدارید و آنها را همانگونه که هستند بپذیرید.

اول به آرامش فکر کنید بعد به قدرت گاندی می‌گوید : قدرتی که بر اساس عشق بنا شده است هزار بار از قدرت به دست آمده از تهدید و مجازات مؤثرتر و پایدارتر است. اگر با رفتار یا اقدامات تهدیدآمیز خود بر دیگران قدرت یافتید، بدانید که تبعیت آنها از شما نه از سر احترام که به اجبار خواهد بود. این روش برای یافتن آرامش در زندگی اصلا کارآمد نیست.

مهارت‌های مذاکره، حل اختلافات و ارتباط قاطعانه با دیگران را یاد بگیرید. این مهارت‌های ارتباطی مهم و سازنده به شما کمک می‌کنند تا حتی‌الامکان از درگیری و تضاد با دیگران دوری کنید. البته این‌طور نیست که بتوان جلوی همه‌ی تعارضات را گرفت، اما باید بتوانید آنها را به خوبی مدیریت کنید. از آنجا که بسیاری از درگیری‌ها به دلیل سوءتفاهم‌ به وجود می‌آیند، بسیار مهم است که در ارتباط با دیگران منظور خود را به صراحت بیان کنید. اگر احساس می‌کنید که در این نوع ارتباطات مهارت کافی ندارید، بیشتر در مورد آنها مطالعه کنید.

از دستور دادن، نصیحت، سخت‌گیری، تهدید یا سؤال‌پیچ کردن دیگران برای دستیابی به اطلاعات بیشتر بپرهیزید. این رفتارها به سادگی سبب درگیری و اختلاف می‌شوند، چرا که اطرافیان شما احساس می‌کنند سعی در کنترل آنها دارید و بنابراین با شما راحت نخواهند بود.

اطمینان داشته باشید که هر کسی خودش می‌تواند یک زندگی خوب داشته باشد. اگر در این رابطه به دیگران مشاوره بدهید، ممکن است تصور کنند که می‌خواهید از مشاوره به‌عنوان ابزاری برای دخالت در زندگی آنها استفاده کنید. داگ هامرشولد (یک دیپلمات سوئدی) می‌گوید: «بدون دانستن پرسش، پاسخ دادن آسان است.» هنگامی که در حال نصیحت کردن دیگران هستیم، فرض می‌کنیم درک کاملی از مشکلات آنها داریم، در حالی که اغلب این‌طور نیست. آیا بهتر نیست به هوش دیگران احترام بگذاریم و تجربیات شخصی خود را به آنها تحمیل نکنیم؟ با این شیوه، آرامش جایگزین خشم می‌شود و می‌توانید با احترام گذاشتن به دیدگاه هر چند سطحی دیگران، به دانش و خرد آنها اعتماد کنید.

آیا موسیقی میتواند به ما آرامش میدهد

گاهی وقت‌ها هیچ چیز به اندازه شنیدن یک آهنگ دلنشین حال دل‌مان را خوب نمی‌کند. موسیقی این قابلیت را دارد که سرگرم‌مان کند و همین‌طور منشأ لذت و آرامش‌خاطر باشد اما پژوهش‌های علمی نشان می‌دهد این پدیده مزایای روان‌شناختی بسیار زیادی نیز دارد. این عقیده که موسیقی قادر به تأثیرگذاری روی افکار، احساسات و رفتار ماست چیز عجیب‌وغریبی نیست. اگر هنگام گوش‌دادن به موسیقی تند راک مورد علاقه‌تان شاد شده‌اید یا بعد از شنیدن یک آهنگ غمگین در کنسرتی زنده اشک‌تان جاری شده، پس قدرت موسیقی را برای تأثیرگذاری روی روحیه و حتی ایجاد انگیزه در انسان برای انجام یک عمل به‌راحتی درک و تصدیق می‌کنید. همچنین با سرچ دانلود آهنگ در گوگل به آهنگ های مورد علاقه خود دست پیدا کنید …

موسیقی عملکرد شناختی شما را بهبود می‌بخشد

مطالعات علمی ثابت کرده موسیقی پس‌زمینه، همان موسیقی که فرد هنگام تمرکز روی انجام کاری دیگر به آن گوش می‌دهد، در بزرگسالان قادر به بهبود عملکرد وظایف شناختی (از حل مسئله گرفته تا انجام امور شغلی) است. در این زمینه پژوهشی خاص انجام شد که نتیجه‌ی آن این بود: پخش موسیقی شاد منجربه بهبود سرعت پردازش اطلاعات در مغز می‌شود و روی‌هم‌رفته هم موسیقی شاد و تند و هم موسیقی آرام منجربه بهبود عملکرد حافظه می‌شوند.

پس از این به بعد برای تقویت عملکرد ذهنی‌ هنگام انجام کارهای گوناگون فراموش نکنید حتما یک موسیقی پس‌زمینه‌ی ملایم پخش کنید. پیشنهاد می‌کنیم موسیقی‌های بدون کلام را انتخاب کنید و از پخش موسیقی‌هایی که خواننده در آنها، زمین‌و‌زمان را به‌هم می‌دوزد، اجتناب کنید

موسیقی موجب بهبود عملکرد حافظه می‌شود

بسیاری از دانش‌آموزان و دانشجویان علاقه‌ی بسیار زیادی به پخش موسیقی هنگام مطالعه دروس دارند اما آیا این کار درست است؟ برخی احساس می‌کنند گوش‌دادن به موسیقی موردعلاقه هنگام مطالعه موجب بهبود عملکرد حافظه می‌شود و البته عده‌ای دیگر مخالف‌اند و معتقدند در این‌گونه مواقع، موسیقی صرفا عامل لذت‌بخش حواس‌پرتی است. درکل گوش دادن به آهنگ جدید موجب روحیه بخش مثبت به انسان می شود …

پژوهش‌ها نشان می‌دهد که احتمالا موسیقی تأثیر مثبتی روی حافظه دارد، اما این امر به فاکتورهای متعددی بستگی دارد، ازجمله نوع موسیقی، لذت‌بردن فرد از آن موسیقی و حتی میزان آشنایی وی با دنیای موسیقی.

در یکی دیگر از پژوهش‌ها مشخص شد دانش‌آموزان و دانشجویانی که دانش موسیقایی دارند، زمانی‌که به موسیقی‌های معمولی گوش می‌دهند، در آزمایش‌های یادگیری عملکرد بهتری دارند؛ احتمالا این امر به‌خاطر آرام‌بودن موسیقی و ایجادنکردن حجم بسیار زیاد حواس‌پرتی است.

از سوی دیگر، دانش‌آموزانی که دانش موسیقایی خاصی ندارند، زمانی‌که به موسیقی مثبت گوش دادند، در زمینه‌ی یادگیری بهتر عمل کردند و علت این امر هم احتمالا ایجاد احساسات مثبت بدون ایجاد تداخل در شکل‌گیری حافظه است. بعضی از آهنگ پرطرفدار آرامش خاصی داند که به ما انگیزه میدهند… و رو روحیه ما تاثیر دارند ..

در یکی دیگر از تحقیق‌های انجام‌شده مشخص شد، افرادی که در‌حال‌ یادگیری یک زبان جدید هستند، زمانی که واژه‌ها و عبارت‌های جدید را با آهنگ یاد می‌گیرند، درمقایسه با زمانی‌که آنها را به‌صورت ساده و هیچ‌گونه ریتم و آهنگی تمرین می‌کنند، عملکرد بهتری دارند.

ازاین‌رو اگر چه موسیقی روی حافظه اثرگذار است، اما نتایج آن به شرایط افرادی بستگی دارد که به آن گوش می‌دهند. اگر احساس می‌کنید، گوش‌دادن به موسیقی هنگام مطالعه یا حل مسئله موجب حواس‌پرتی شما می‌شود، پس بهتر است در سکوت کار کنید یا نهایتا به موسیقی بسیار ملایم گوش کنید.