جماران/ آیت الله محمدجواد فاضل لنکرانی در ادداشتی نوشت: آنچه برای ما مهم است اینست که باید زندگی این شهید عزیز و تمام کارهایی که انجام داده را سرمشق خود و آیندگان قرار دهیم همین که در یک معنای بسیار عمیق و جامع رهبری معظم انقلاب فرمودند که شهید سلیمانی یک شخص نبود، یک مکتب بود، دینداری او برای ما باید الگو باشد.

پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

چقدر نسبت به مسائل دینی مقید بود، فهمش نسبت به دین باید برای همه ما الگو باشد، دین او را محصور در استان و کشور خودش نکرد! او را موظف کرد در هر نقطه‌ای از نقاط دنیا و خاورمیانه حضور پیدا کند و وظیفه خودش را انجام بدهد و این مجاهدت میسّر نمی‌شود مگر اینکه دین و مکتب امام حسین(علیه السلام) را خیلی خوب شناخته بود.

یکی از نقاط عطف انقلاب اسلامی ایران و نقطه بسیار برجسته‌‌ی شهادت شهدای این انقلاب عظیم، شهادت سردار بزرگوار حاج قاسم سلیمانی(رضوان الله تعالی علیه) است. 
همه دنیا به ارزش این سردار بزرگ اعتراف داشته و دارند. شخصیتی بود که دوست و دشمن نسبت به تأثیرگذاری او در معادلات سیاسی ـ نظامی جهان امروز معترف هستند. گرچه همه شهدای ما تأثیرگذارند، اما شهادت این چهره برجسته انقلابی، همچون حیات پر برکتش به تعبیر رهبری معظم انقلاب تأثیر بسیار بزرگی را گذاشت. 
شهید سلیمانی تمام وجودش پرورش یافته مکتب امام حسین(ع) بود
از افتخارات انقلاب اسلامی ماست که چنین برجستگانی را تربیت کرده است. شهید سلیمانی مولود حقیقت این انقلاب است. شهید سلیمانی پرورش یافته‌‌ی امام و رهبری انقلاب است. شهید سلیمانی کسی است که در میدان‌های بزرگ جنگ چه در زمان دفاع مقدس و چه بعد از آن، نقش بسیار قوی و مسئولانه‌ای ایفا کرد، و دشمن باید بداند انقلاب ما چنین نیروهای متعهد، فداکار و مجاهدی را تربیت کرده و در دامن خود پرورش داده  و می‌دهد.

آنچه برای ما مهم است اینست که باید زندگی این شهید عزیز و تمام کارهایی که انجام داده را سرمشق خود و آیندگان قرار دهیم همین که در یک معنای بسیار عمیق و جامع رهبری معظم انقلاب فرمودند که شهید سلیمانی یک شخص نبود، یک مکتب بود، دینداری او برای ما باید الگو باشد. چقدر نسبت به مسائل دینی مقید بود، فهمش نسبت به دین باید برای همه ما الگو باشد، دین او را محصور در استان و کشور خودش نکرد! او را موظف کرد در هر نقطه‌ای از نقاط دنیا و خاورمیانه حضور پیدا کند و وظیفه خودش را انجام بدهد و این مجاهدت میسّر نمی‌شود مگر اینکه دین و مکتب امام حسین(علیه السلام) را خیلی خوب شناخته بود، اینکه این جمله از شهید سلیمانی معروف است که ما در مکتب امام حسین(علیه السلام) پرورش یافته‌ایم به حقیقت در وجودش متجلی بود، او تمام وجودش پرورش یافته مکتب امام حسین(علیه السلام) بود، از هیچ دشمنی و از هیچ خطری و از هیچ قدرتی نمی‌هراسید و واقعاً می‌شود گفت غیر از خدای تبارک و تعالی تمام قدرتها در مقابل او ضعیف بودند، و او با شجاعت بی‌نظیر خود از عهده آنها برآمده بود. اینها باید برای همه ما الگو باشد.

شهید سلیمانی برای دفاع از اسلام و انقلاب از همه چیز خودش گذشت
اینکه شهید سلیمانی برای دفاع از اسلام و انقلاب از همه چیز خودش گذشت بسیار مهم است، هیچ تعلقی به دنیا و منصب‌های دنیا نداشت، من البته این افتخار را نداشتم که از نزدیک با این شهید عزیز رفت و آمدی داشته باشم ولی وقتی زندگی‌نامه او را مطالعه می‌کنیم آن جمله‌ی بسیار زیبا را از او می‌بینیم که «شهید قبل از شهادت باید شهید شود»، یعنی کسی که مشتاق شهادت است قبل از شهادت باید تمام تعلقات خود را از بین ببرد. 

اگر کسی کوچکترین تعلقی به دنیا داشته باشد نمی‌تواند در این میدان‌های سخت حضور پیدا کند، برای او مقام، قدرت، خانواده، اولاد، اصلاً مطرح نبوده، برای او فقط و فقط خدا، امام حسین(علیه السلام)، و پیشوا و مقتدایش امام خمینی رضوان الله تعالی علیه و رهبری معظم انقلاب حفظه‌الله ملاک و محور بود.

ما الآن یک حرفی می‌زنیم ولی عمل به آن بسیار بسیار مشکل است، انسان چقدر باید خودساخته باشد که شب و روز در وطن و غیر وطن، به دنبال این مرگ خونین و شهادت باشد. نهایت آرزویش این بود که شهادت را در آغوش بگیرد، یک شخصیت این چنینی که امروز در دنیا هسته‌های مقاومت علیه ظلم، او را به عنوان الگوی خود قرار داده و می‌دهند.

ما باید یاد این شهید بزرگوار را که برای همیشه زنده خواهد ماند، گرامی بداریم. شهید سلیمانی از افرادی نیست که نامش از خاطره ملت ایران محو بشود، یاد او در قلب‌های این نسل و نسل‌های آینده زنده خواهد بود و روز بروز زنده‌تر خواهد شد. نسل‌های آینده باید با مکتب شهید سلیمانی، تدابیر و برنامه‌ریزی‌های او برای مقابله با دشمن کاملاً آشنا شوند. 

شهید سلیمانی شخصیتی بود که تمام وجود خود را وقف اسلام کرده بود
این خیلی مهم است. یک وقت یک کسی مسئولیتی پیدا می‌کند به او می‌گویند وقت جنگ است بیا دفاع کن، او هم می‌بیند شرایط اینطور است و برای دفاع می‌رود، اما یک وقت کسی به میدان‌های مختلف می‌رود تا دشمن را مچاله و زمین‌گیر کند، نگذارد برای هجمه به اسلام از جای خودش حرکت کند شهید سلیمانی شخصیتی بود که تمام وجود خود را وقف اسلام کرده بود.

امام خمینی(قدس سره) مکرر می‌فرمود وصیتنامه شهدا را بخوانید، برای ما درس است، در وصیتنامه بسیار ارزشمند شهید سلیمانی هم درسها و نقشه‌های راهی وجود دارد، که می‌تواند برای ما کلید موفقیت و سعادت باشد. در این وصیت‌نامه‌‌ی بی‌نظیر، دینداری او، باور او به قیامت، باور او به «عند ربهم یرزقون» را جستجو کرده و راه رسیدن به آن را پیدا کنیم.

امیدوارم ان شاء الله همه ما در این مسیر قرار گیریم.
در ایام سالگرد شهادت این مرد بزرگ یاد او را گرامی می‌داریم و امیدواریم این شهید بزرگوار در کنار امام خمینی(رضوان الله تعالی علیه)، در کنار ائمه معصومین(علیهم السلام) و همراهان و یاران شهیدش به ویژه سردار شجاع و با اخلاص مردم عراق ابو مهدی المهندس «عند ربهم یرزقون» باشند.
والسلام علیکم و رحمة الله و برکاته