سید حسن نصرالله دبیرکل حزب‌الله لبنان، سردار سلیمانی را مرد میدان و عمل و سند واقعی مقاومت عراق خواند و شخص ترامپ رئیس جمهوری امریکا را عامل جنایت ترور وی دانست.

پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

سید «حسن نصرالله» دبیرکل حزب‌الله لبنان در مصاحبه تلویزیونی با شبکه المیادین به مناسبت سالروز شهادت سردار سپهبد شهید «قاسم سلیمانی» تأکید کرد که سفر وزیر جنگ امریکا به منطقه احتمالاً پیامی از سوی رئیس جمهوری آینده امریکا برای رژیم صهیونیستی است.وی تأکید کرد که رسانه‌های دشمن به دنبال ایجاد جنگ روانی در منطقه هستند. وی تأکید کرد برخی اطلاعات وجود دارد مبنی بر اینکه یک زیر دریایی رژیم صهیونیستی وارد منطقه شده است که البته این اطلاعات هنوز تأیید نشده، ما این اطلاعات را رد یا تأیید نمی‌کنیم. اما اگر این اطلاعات درست باشد می‌تواند یک گام بزرگ در منطقه باشد.

«بن سلمان» طرح ترور رهبران مقاومت را در امریکا مطرح کرد

دبیرکل حزب‌الله لبنان با اشاره به تهدید‌هایی که مبنی بر ترور وی صورت گرفته، اظهار داشت: این تلاش‌ها طبیعی است و من از مدت‌ها پیش در این فضا زندگی کرده‌ام. امریکایی‌ها در روزهای قبل از برپایی انتخابات نیاز به برگ برنده‌هایی برای خود داشتند و تصور می‌کردند با تهدید من می‌توانند برگ برنده‌ای در این انتخابات برای خود دست و پا کنند. این استراتژی به حضور یا عدم حضور دونالد ترامپ در کاخ سفید ارتباطی ندارد و این استراتژی دائمی امریکایی‌ها و هدف اسرائیلی‌هاست. وی تأکید کرد که تنها خودش هدف این حملات تروریستی قرار ندارد و برخی فرماندهان و رهبران مقاومت نیز هدف قرار دارند. سید حسن نصرالله افزود که عربستان سعودی نیز از مدت‌ها پیش به ترور من فکر می‌کرد و اطلاعات دقیقی وجود دارد که سعودی‌ها دست‌کم از دوره جنگ یمن تلاش گسترده‌ای را برای ترور من در پیش گرفته‌اند. محمد بن سلمان، ولیعهد سعودی در سفری که به امریکا داشت طرحی مبنی بر ترور تعدادی از رهبران مقاومت را مطرح کرده بود. البته امریکایی‌ها این مأموریت را به روی دوش صهیونیست‌ها انداختند و سعودی‌ها نیز اعلام کردند در صورتی که اسرائیلی‌ها بتوانند سیدحسن نصرالله را ترور کنند تمام هزینه‌های جنگ‌های آنها را خواهند پرداخت.

امریکا، اسرائیل و عربستان شریک جنایت ترور سردار سلیمانی هستند

سید حسن نصرالله خاطرنشان کرد که سعودی‌ها تصور می‌کنند با پول خود می‌توانند تمامی جنایت‌های خود را دنبال کنند. آنها تصور می‌کنند که می‌توانند با پول خود و بازسازی مناطق تخریب شده و پرداخت برخی غرامت‌ها به مردم اقدامات تروریستی خود را جبران کنند. سید حسن نصرالله جنایت ترور سردار سلیمانی را یک طرح سه‌گانه امریکایی و صهیونیستی و سعودی دانست و تأکید کرد که این عملیات با تحریک اسرائیلی‌ها و سعودی‌ها انجام شد. اما با وجود این تنها کسی که می‌توانست مسئولیت این جنایت را بر دوش بگیرد خود ترامپ بود. وی تأکید کرد که این ترور یک ترور واضح و آشکار بود که شبانه انجام شد و کسانی که در این عملیات شرکت کردند و پهپادهایی که در آنجا بودند خیلی با ترورهای دیگر از جمله ترور حاج «عماد مغنیه» یا ترور شهید«محسن فخری‌زاده» متفاوت است. آنها با بالگردهای آپاچی این عملیات را انجام دادند و خود ترامپ چندین بار در تبلیغات انتخاباتی خود به شهادت رساندن سردار سلیمانی اذعان کرد.

با عادی‌سازی رژیم‌های عربی، نقاب‌ها فرو افتاد و صف‌بندی‌ها مشخص شد

دبیر کل حزب‌الله لبنان در ادامه به ذلت برخی رژیم‌های سازشکار عربی و عادی‌سازی روابط آنها با رژیم صهیونیستی اشاره و تأکید کرد که توقع این اتفاقات را داشته و از این تحولات غافلگیر نشده است. ذلت عربی از مدت‌ها پیش بود و آنها فقط برای فلسطینیان شعار می‌دادند و در عمل هیچ کاری انجام نمی‌دادند. آنها موضوع عادی‌سازی بین بحرین و اسرائیل را مطرح می‌کردند و از طرفی به وزرای خود خبر می‌دادند، این در حالی است که آنها از حدود 20 سال پیش با یکدیگر ارتباط داشتند. دبیر کل حزب‌الله لبنان تصریح کرد که ما از مدت‌ها قبل می‌دانیم که این حاکمان رژیم‌های عربی ضعیف و خائن هستند اما الان دیگر نیازی نیست در این زمینه چیزی بگوییم و واقعیت‌ها مشخص شده است.

ایران‌هراسی بهانه است؛ رژیم‌های عربی برای فلسطین کاری نکردند

ایشان در بخش دیگری از سخنان خود گفت که ایران‌هراسی یک بهانه است و رژیم‌های سازشکار می‌خواهند به این ترتیب رفتار خود را توجیه کنند. آنها از مدت‌ها پیش نسبت به دنبال کردن موضوع فلسطین احساس مسئولیتی نمی‌کردند و آن را وزنه سنگینی برای خود می‌دانستند. این حاکمان سعودی بودند که میلیاردها دلار علیه اتحاد جماهیر شوروی هزینه کردند. آنها در افغانستان جنگ راه انداختند، آنها همواره به دنبال دشمن‌تراشی بودند اما برای فلسطین چه کار کرده‌اند؟ آنها همواره به دنبال فرار از مسئولیت خود در قبال آرمان فلسطین بودند. سعودی‌ها اختلافات داخلی میان فلسطینی‌ها را به عنوان بهانه‌ای برای خود قرار داده‌اند تا از مسئولیت خود شانه خالی کنند. حتی اگر فلسطینی‌ها نیز دچار اختلاف شده باشند این موضوع نمی‌تواند دلیلی باشد بر اینکه آنها مسئولیت تاریخی خود را کنار بگذارند.

سه سیلی امریکایی‌ها از ترور سردار

دبیرکل حزب‌الله افزود: ما بعد از شهادت سردار سلیمانی این ضربه را دریافت کردیم اما همان‌طور که حضرت آیت‌الله خامنه‌ای فرمودند خود تشییع جنازه سردار سلیمانی یک سیلی به امریکایی‌ها بود. سیلی دوم حمله موشکی به پایگاه امریکایی عین‌الاسد بود. فرقی نمی‌کرد که امریکایی در این عملیات کشته بدهند یا نه. مسأله این بود که ایران توان پاسخ موشکی روشن بر ضد یکی از اهداف بزرگ امریکا در منطقه را داشت و این یک دستاورد تاریخی و بزرگ بود که رسانه‌ها باید آن را تحلیل می‌کردند، این موضوع با اتفاقات دیگر قابل قیاس نیست. سیلی سوم این بود که امریکایی‌ها فکر می‌کردند اگر سردار سلیمانی و ابومهندس را ترور کنند محور مقاومت ضعیف می‌شود. آنها تصور می‌کردند که محور مقاومت بر پایه یک شخص استوار شده است اما  تصور آنها اشتباه بود. محور مقاومت بعد از شهادت سردار سلیمانی نیز به پیروزی‌ها و دستاوردهای خود ادامه داده است.

عاملان این ترور هدف «انتقام سخت» قرار خواهند گرفت

سید حسن نصرالله اشاره کرد: حضرت آیت‌الله خامنه‌ای در این زمینه به درستی وارد عمل شد و صحبت‌های خود را مطرح کرده اما من نیز آن را توضیح می‌دهم: کسانی که به این ترور دستور دادند یا کسانی که آن را اجرا کردند باید هدف انتقام سخت قرار بگیرند. البته این بازی نیاز به زمان دارد و هر کسی که در عملیات و تصمیم‌گیری شریک بوده نه تنها هدفی برای ایران یا یک ایرانی است که هدف قانونی برای هر انسانی است که وفادار به این شهدا باشد، شهدایی که ناجوانمردانه هدف قرار گرفتند. من در یکی از مناسبت‌ها به برادران عراقی گفتم که سردار سلیمانی میهمان شما بود و در خانه شما بود که به شهادت رسید. مسئولیت عراقی‌ها در این پرونده سنگین‌تر از ایرانی‌هاست.

دیدار دوساعته حاج قاسم با پوتین درباره سوریه

سید حسن نصرالله تأکید کرد که روسیه در ابتدا مواضعی سیاسی در حمایت از سوریه داشت. البته روس‌ها در فعالیت‌های اطلاعاتی و لجستیک نیز حمایت می‌کردند اما در ابتدا حضور مستقیم نداشتند. جنگ سوریه شرایط متعددی داشت. شرایط به گونه‌ای بود که اگر روسیه وارد این جنگ نمی‌شد روند حل این بحران شاید طولانی‌تر از شرایط کنونی بود. البته روسیه در این زمینه مردد بود چرا که هیچ پایگاهی در منطقه نداشت. آنها نگرانی‌های ویژه‌ای در این زمینه داشتند و تصور می‌کردند که شاید در این ماجراجویی خسارت ببیند. در این شرایط صحبت‌های سیاسی نمی‌توانست آقای پوتین را قانع‌کند و باید فعالیت‌های نظامی انجام می‌شد. به همین علت بود که حاج قاسم به مسکو رفت و دو ساعت با حضور برخی از ژنرال‌های امنیتی روسیه با پوتین مذاکره کرد. این مطالب را خود حاج قاسم به من گفت که من نقشه‌ها را روی میزی که جلوی من باز بود گذاشتم و برای آنها توضیح دادم که ما کجا هستیم و عناصر مخالف کجا هستند و چه نقاط قوت و ضعفی در این زمینه وجود دارد. حاج قاسم به صورت علمی و فنی و کارشناسی و نظامی بر اساس نقشه جلوی آقای پوتین شرایط را شرح داده بود. در آن جلسه آقای پوتین به حاج قاسم گفته بود که آقای سلیمانی! شما توانستید من را قانع کنید. حضور روسیه در سوریه البته بنا به درخواست سوریه نیز بود. فکر می‌کنم آنها نیز به صورت مستقیم خواستار این حضور بودند. وی تأکید کرد: حاج قاسم با دلیل و منطق و استدلال و کاریزمای خودش باعث شد روسیه چنین تصمیمی بگیرد بالاخره حاج قاسم توانست در این شرایط نقش یک کاتالیزور را بازی کند.

ادامه راه سردار سلیمانی توسط سردار قاآنی

دبیرکل حزب‌الله لبنان در ابراز نظر خود در خصوص سردار اسماعیل قاآنی فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران بعد از شهادت سردار سلیمانی تأکید کرد که ایشان نیز معاون سردار سلیمانی بوده و در همه دیدارهای ما بود. ایشان نیز تجربه نظامی و استراتژیک قابل توجهی در این زمینه مانند حاج قاسم دارد. البته این انتخاب خود حاج قاسم بود و وقتی ما از ایشان درخصوص جانشین احتمالی سردار سلیمانی سؤال می‌کردیم همواره به سردار قاآنی اشاره می‌کرد. سید حسن نصرالله تأکید کرد که البته شخصیت و دستاوردهای سردار سلیمانی مسئولیت و وظایف سردار قاآنی را بسیار سنگین‌تر می‌کند و البته این مسیر قطعاً ادامه خواهد داشت