نماینده دائم ایرلند در سازمان ملل گفت با توجه به کرسی‌دار شدن این کشور در شورای امنیت، همه تلاش خود را در این نهاد برای حفظ و ارتقای برجام به کار خواهد بست.

ایرلند: برای حفظ برجام در شورای امنیت تلاش خواهیم کرد
پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

«جرالدین بایرن ناسون» نماینده دائم ایرلند در سازمان ملل سال ۲۰۲۱ را سالی مهم برای توافق هسته‌ای ایران خواند و گفت با توجه به عضویت این کشور در شورای امنیت سازمان ملل تلاش خواهد کرد این توافق را حفظ کند و ارتقا دهد.

به گزارش نشریه «تایمز» انگلیس، ایرلند از اول ژانویه (۱۲ دی) در کنار نروژ کرسی خود در شورای امنیت را تحویل می‌گیرد و تا دو سال این کرسی را حفظ خواهد کرد.

این دیپلمات ارشد ایرلندی در ماه میلادی جاری به کمیته امور خارجه پارلمان ایرلند گفته بود این کشور قطعاً هر کاری بتواند در شورای امنیت برای حفظ توافق هسته‌ای ایران انجام خواهد داد.

نروژ و ایرلند در رای‌گیری در سازمان ملل برای مشخص شدن اعضای غیردائمی شورای امنیت در رقابتی تنگاتنگ با کانادا موفق شدند کرسی شورای امنیت سازمان ملل را تصاحب کنند.

دولت آمریکا اردیبهشت‌ماه سال ۱۳۹۷ از توافق ایران خارج شد و ضمن اعمال تحریم‌های متوقف شده ذیل این توافق، تحریم‌های دیگری علیه ایران وضع کرد. تروئیکای اروپایی هم علی‌رغم مخالفت‌های لفظی با خروج آمریکا از برجام به وعده‌های خود برای جبران آثار این خروج عمل  نکردند.

جمهوری اسلامی ایران هم در واکنش به بی‌عملی کشورهای اروپایی در ۵ گام طبق مفاد برجام تعهدات خود ذیل برجام را کاهش داد.

در همین حال، «جو بایدن» رئیس‌جمهور منتخب آمریکا گفته قصد دارد بعد از روی کار آمدن، آمریکا را به توافق هسته‌ای ایران بازگرداند. اما مشاوران وی در سخنانی از این بازگشت به عنوان گامی برای مذاکرات مجدد درباره برجام به منظور گنجاندن موارد دیگر مانند برنامه موشکی ایران سخن گفته است. این در حالی است که مقامات کشورمان هر گونه مذاکره مجدد درباره توافق هسته‌ای ایران را به صراحت رد کرده‌اند.