اواخر هفته گذشته گروه‌های مقاومت فلسطین با صدور بیانیه‌ای در آستانه سالروز «جنگ فرقان» (جنگ ۲۲ روزه غزه در سال ۲۰۰۸)، از تصمیم گروه‌های مقاومت برای انجام رزمایش گسترده نظامی طی روزهای آینده خبر داده بودند.

پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

حالا این رزمایش به عنوان اولین و گسترده‌ترین رزمایش دفاعی در نوار غزه، همزمان با دوازدهمین سالگرد جنگ رژیم صهیونیستی علیه نوار غزه، آغاز شده است. در این رزمایش یک روزه، ۱۲ گروه مختلف مقاومت فلسطینی شرکت دارند.

«ابو حمزه» سخنگوی «سرایا القدس» شاخه نظامی جنبش جهاد اسلامی فلسطین، دیروز در یک نشست خبری با قرائت بیانیه اتاق عملیات مشترک گروه‌های مقاومت فلسطین اعلام کرد که این رزمایش دفاعی نشان دهنده آمادگی بالای مقاومت برای دفاع از ملت فلسطین است. وی گفت: گروه‌های فلسطینی همچنان به تعهدات خود درباره ادامه راه جهاد علیه رژیم صهیونیستی پایبند هستند... سلاح ما حاضر است و تصمیم واحدی بین گروه‌های مقاومت برای ورود به هرگونه تقابل برای دفاع از ملت فلسطین وجود دارد.

در همین ارتباط، «اسماعیل هنیه» رئیس‌دفتر سیاسی جنبش حماس، در پیامی به رهبران و مقامات بیش از ۳۰ کشور عربی و اسلامی، اعلام کرد که عادی‌‌سازی روابط با رژیم صهیونیستی، خیانت به آرمان فلسطین و امت اسلامی است. «عزت الرشق» عضو ارشد «جنبش حماس» نیز در مصاحبه با خبرگزاری فلسطینی «قدس نت»، از حکام عرب سازشکار خواست در محاسبات خود تجدید نظر کنند، تا کشورشان به دروازه‌ای برای نفوذ دشمن صهیونیستی به امنیت عربی و اسلامی تبدیل نشود.

از آن سو، ارتش رژیم صهیونیستی همزمان با آغاز رزمایش مشترک گروه‌های مقاومت فلسطین در نوار غزه، سطح آماده‌باش خود را بالا برده است. روزنامه صهیونیستی «یدیعوت آحارونوت» گزارش داد که ارتش اسرائیل همزمان با قرائت بیانیه اتاق مشترک گروه‌های فلسطینی، سطح آماده‌باش خود را ارتقا داده است. به گزارش خبرگزاری جمهوری اسلامی ایران، رژیم صهیونیستی سطح آماده‌باش در مرزهای جنوبی فلسطین اشغالی با نوار غزه را افزایش داد.

جنگ 22 روزه

عملیات «سرب گداخته» رژیم صهیونیستی علیه غزه درتاریخ ۲۷ دسامبر ۲۰۰۸ (7 دی 1387) آغاز شده و در ۱۸ ژانویه ۲۰۰۹ (29 دی 1387) به پایان رسیده است. «گردان‌های عزالدین القسام» شاخه نظامی جنبش حماس، این حمله را «جنگ فرقان» نامگذاری کرد. در حمله سال ۲۰۰۸، جمعا ۱۴۳۸ فلسطینی شهید و ۵۴۰۰ نفر دیگر نیز زخمی شده‌اند. علاوه‌بر آن، بیش از ۴۱۰۰ خانه به طور کامل منهدم و به ۱۷ هزار خانه دیگر خسارات وارد شد.

در طول جنگ‌، شورای حقوق بشر سازمان ملل طی قطعنامه‌ای، اسرائیل را به «نقض فاحش حقوق بشر» متهم کرد.گزارش کمیته حقیقت‌یاب سازمان ملل که توسط «ریچارد گلدستون» تهیه شده بود، اسرائیل را درخصوص استفاده از فسفر سفید برای حمله به ساختمان‌های آژانس امدادرسانی به آوارگان، هدف قرار‌دادن بیمارستان القدس و حمله به بیمارستان الوفا، به ارتکاب جنایت جنگی متهم کرده بود.