آرمان ملی/ تحلیلگر مسائل سیاسی در مطلبی نوشت: فرصت چندانی برای آغاز یک جنگ در منطقه برای ترامپ وجود ندارد، مگر اینکه اتفاقی رخ دهد و به بهانه تلافی آن، اقدامی علیه ایران انجام دهد و این احتمال که در شرایط کنونی رقبا و دشمنان ایران در منطقه دست به اقداماتی زده و آن را به ایران نسبت دهند، وجود دارد. لذا لزوم هوشیاری بیش از پیش در رفتار و گفتارمان ضروری به نظر می‌رسد.

پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

داریوش قنبری ادامه داد: واقعیت این است که ترامپ در روزهای پایانی دنبال بهانه است تا دولت بعدی آمریکا را با مشکل مواجه کند و چنانچه بخواهد بدون مقدمه کاری انجام دهد، با توجه به ساختار و نهادهای دیگری که در این کشور وجود دارند، از اقدام احتمالی ترامپ ممانعت می‌شود اما اگر بهانه‌ای جور تا بحث تلافی مطرح شود، در این‌صورت شاید فرصتی برای ترامپ ایجاد گردد که دامنه تنش بین ایران و آمریکا را گسترش دهد.

درواقع در این شرایط این احتمال که اسرائیل یا برخی دیگر دست به اقداماتی بزنند که آن را به ایران منتسب کنند، وجود دارد که دراین‌صورت شاید خود ترامپ هم خیلی منتظر برملاشدن حقیقت نماند و احتمال اینکه اقدامی صورت دهد، وجود دارد. اما در غیاب اقدامات خاص تحریک‌آمیز از طرف دشمنان ایران در منطقه که به ایران نسبت دهند، بعید به نظر می‌رسد که آمریکایی‌ها همین‌طوری بخواهند جنگی را آغاز کنند. به‌هرحال این نکته در عملکرد ترامپ در مدتی که رئیس‌جمهور بوده وجود دارد همانا پایبندی به وعده‌هایی است که به مردم آمریکا صرف‌نظر از درست یا نادرست بودن، داده است و یکی از همین وعده‌ها، رویکردش درجهت پرهیز از جنگ و کم کردن نیروهایی آمریکایی در منطقه است و اینکه در روزهای پایانی دست به اقدامی زند که جو بایدن را با مشکل مواجه کند، بدون بهانه نمی‌تواند اتفاق بیفتد؛ بهانه‌ای که ممکن است با سوءاستفاده دشمنان از وضعیت به‌دست آید و آمریکا را وادار به اقدام تلافی‌جویانه کند.

در چنین شرایطی، اظهارنظرهای محتاطانه مسئولان نظام و نهادهای نظامی می‌تواند از بهانه‌ای که ممکن است به دست ترامپ بیفتد، جلوگیری کند؛ در عین حال از رصد تحرکات و اقدامات احتمالی دشمنان در منطقه که به نام ایران تمام نشود نیز غافل نشویم. البته افزایش تحرکات نظامی آمریکا در منطقه عمدتا به ترس آمریکا از ایران در سالگرد شهید سلیمانی برمی‌گردد که علیه نیروهای آمریکایی در منطقه اقدامی انجام دهد که مسبوق به سابقه است و پس از شهادت سردار سلیمانی در اقدامی تلافی‌جویانه با هدف قرار گرفتن پایگاه عین‌الاسد نیز رخ داد.

از طرفی در کنار موضوع سالگرد شهادت سردار سلیمانی، شهادت همزمان ابومهدی المهندس، از فرماندهان ارشد حشدالشعبی نیز بر نگرانی آمریکایی‌ها افزوده که مبادا از جانب نیروهای مقاومت در منطقه مورد تهاجم واقع شوند. بنابراین هر اتفاقی ممکن است روی دهد، به‌خصوص در ارتباط با مسائل نظامی همانطور که برخی اتفاقات در طول تاریخ با اینکه ساده بود ولی منجر به حوادث بزرگ شد؛ مثل ترور ولیعهد اتریش که جرقه جنگ جهانی اول را زد. درحقیقت گاهی اوقات یک اتفاق ساده هم ممکن است تبدیل به یک درگیری تمام‌عیار شود.

ترامپ در عین حال که فرصت چندانی برای ورود به درگیری تمام‌عیار نظامی با ایران ندارد، از نیروهای نظامی به قدر کفایت برای واردشدن به چنین جنگی در منطقه نیز برخوردار نیست. ورود به یک جنگ وسیع و گسترده با ایران نیاز به مقدمات و تدارکاتی دارد که در این مدت باقیمانده زمامداری ترامپ امکان‌پذیر نیست. عمر دولت ترامپ به اتمام رسیده ولی امکان یکسری اقدامات پراکنده نظامی نباید از نظر دور نگه داشته شود و باید مراقب اوضاع بود.