اواخر سال ۲۰۱۹، برنز مطلبی طولانی برای مجله آتلانتیک نوشت و خواستار ایجاد یک راه دیپلماتیک جدید در خاورمیانه شد که در آن واشنگتن روابط خود را با منطقه دوباره تنظیم می‌کند. برنز در این مطلب نوشت: آن‌ها نباید طوری عمل کنند که گویی حق دارند یک چک سفید از ما بگیرند، عربستان باید جنگ فاجعه بار در یمن را خاتمه دهد و از دخالت در انتقال سیاسی در مناطقی مانند لیبی و سودان دست بردارد، این کشور همچنین باید رقابت‌های داخلی خود را مدیریت کنند.

پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

علی حرب در «میدل ایست آی» نوشت: جو بایدن، رئیس جمهور منتخب آمریکا، بیل برنز را که نقشی برجسته در مذاکره درباره توافق هسته‌ای ایران داشت، به عنوان مدیر سازمان سیا معرفی کرد.

به گزارش سرویس بین الملل «انتخاب»؛ در ادامه این مطلب آمده است: برنز که در ۳۳ سال حضور در حوزه سیاست خارجی آمریکا پست‌های مختلفی از جمله معاون وزیر امور خارجه را داشته جزو حامیان صریح دیپلماسی است.

بایدن روز دوشنبه در بیانیه‌ای نامزدی برنز برای این سمت را اعلام و گفت: بیل برنز یک دیپلمات نمونه با دهه‌ها تجربه در صحنه جهانی است. او می‌تواند در دوران مسئولیت‌اش مردم و کشور ما را در امنیت نگه دارد.

برنز به عنوان رئیس سیا، بایستی تلاش‌های اطلاعاتی آمریکا را در خارج از کشور را هدایت و هماهنگ کند، او همچنین باید تهدید‌های امنیت ملی را ارزیابی کرده و ارزیابی‌های خود را به مدیر اطلاعات ملی و رئیس جمهور منتقل کند. نکته جالب اینکه انتخاب یک دیپلمات و نه یک جاسوس برای هدایت آژانس اطلاعات ملی یک انتخاب غیرمعمول است.

بایدن در ویدئویی که روز دوشنبه منتشر شد در توییتر گفت: برنز در طول ۳۳ سال کار خود به عنوان یک دیپلمات حرفه‌ای، با بسیاری از سخت‌ترین چالش‌های جهانی که ما با آن روبرو هستیم آشنا است. او طی همین دوران با برخی از این چالش‌ها از رقابت قدرت‌های بزرگ تا گسترش سلاح‌های هسته‌ای مقابله کرد. او با صداقت و مهارت به آن مسائل پیچیده نزدیک شد و دقیقاً به همین خاطر است که به گزینه من برای ریاست سیا تبدیل شد.

برنز قبل از روی کار آمدن باید توسط سنا تأیید شود. نقش او در مذاکره در مورد توافق هسته‌ای با ایران پررنگ بوده است. در این بین، او طی دهه‌های حضورش در حوزه سیاست خارجی درگیر شکل دادن به سیاست آمریکا در قبال چندین درگیری و بحران در خاورمیانه بوده است. برنز اغلب هماهنگ کننده دیپلماسی آمریکا در منطقه بوده است. او به عنوان سفیر در اردن، فرستاده در روسیه، دستیار وزیر امور خارجه در امور خاور نزدیک و معاون وزیر خارجه تحت مدیریت هر دو حزب بزرگ کشور خدمت کرده است.

برنز اواخر سال ۲۰۱۴، ماه‌ها قبل از نهایی شدن توافق هسته‌ای با ایران، از خدمات دولتی بازنشسته شد، با این حال وی نقشی اساسی در مذاکره درباره توافق ایفا کرد.

در سال ۲۰۱۳، برنز و جیک سالیوان که در ماه نوامبر به عنوان مشاور امنیت ملی بایدن منصوب شد مذاکرات محرمانه با مقامات ایرانی در عمان را رهبری کردند، مذاکراتی که پایه و اساس توافق هسته‌ای را بنا نهاد.

وی همچنین به مذاکره در مورد پیش نویس توافق موقت ۲۰۱۳ که پیش از پیمان نهایی بود و برجام از آن الهام گرفت، کمک کرد. این پیمان باعث شد ایران در ازای لغو تحریم‌ها علیه اقتصاد خود، برنامه هسته‌ای خودش را محدود کند.

دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا، در سال ۲۰۱۸ این معامله را نادیده گرفت و کمپین فشار حداکثری را علیه جمهوری اسلامی آغاز کرد. طی این کمپین تحریم‌هایی سنگین علیه صنایع این کشور از جمله بخش حیاتی نفت اعمال شد.

برنز در کتاب سال ۲۰۱۹ خود، از برجام دفاع کرده و تأکید می‌کند که آژانس بین‌المللی انرژی اتمی سازمان ملل (IAEA) و سرویس اطلاعاتی آمریکا بار‌ها پیروی ایران از آن را تأیید کردند. وی همچنین استدلال کرد که لغو تحریم‌ها فساد و سومدیریت را آشکار می‌کند، زیرا حاکمان ایران دیگر نمی‌توانند واشنگتن را مقصر مشکلات اقتصادی این کشور بدانند.

برنز تصمیم ترامپ برای خروج از برجام را با یک جانبه گرایی آمریکا که منجر به حمله به عراق شد مقایسه کرد و نوشت: تصمیم برای کنار گذاشتن برجام نشانگر انزجاری خطرناک نسبت به دیپلماسی بود. این دقیقاً همان نوع شرط بندی مخاطره آمیز، ناپاک و نسنجیده بود که قبلاً تأثیر نامطلوبی بر کشور ما گذاشته بود.

بایدن گفته که اگر ایران به توافق پایبند شود، او نیز مجددا به برجام بازخواهد گشت. طرفداران دیپلماسی با ایران روز دوشنبه از نامزدی برنز برای سیا استقبال کردند. باربارا اسلاوین تحلیلگر می گوید: من بیل برنز را بیش از دو دهه می‌شناختم و هیچگاه شخصی متفکرتر، حرفه‌ای تر و با صداقت‌تری از او نیافتم.

اواخر سال ۲۰۱۹، او مطلبی طولانی برای مجله آتلانتیک نوشت و خواستار ایجاد یک راه دیپلماتیک جدید در خاورمیانه شد که در آن واشنگتن روابط خود را با منطقه دوباره تنظیم می‌کند. برنز در این مطلب نوشت: رابطه ما با عربستان سعودی و اعراب خلیج فارس باید یک خیابان دو طرفه باشد. ما باید از آن‌ها در برابر تهدید‌های امنیتی خارجی، از طرف ایران یا هر کس دیگری حمایت کنیم و از نوسازی جدی سیاسی و اقتصادی حمایت لازم را به عمل بیاوریم.

وی افزود: آن‌ها نباید طوری عمل کنند که گویی حق دارند یک چک سفید از ما بگیرند، عربستان باید جنگ فاجعه بار در یمن را خاتمه دهد و از دخالت در انتقال سیاسی در مناطقی مانند لیبی و سودان دست بردارد، این کشور همچنین باید رقابت‌های داخلی خود را مدیریت کنند. مدیر جدید سیا همچنین با انتقاد از پیشنهاد ترامپ برای درگیری اسرائیل و فلسطین که به دولت یهود اجازه می‌دهد تمام شهرک‌های کرانه باختری را حفظ کند، انتقاد کرد.

در طی فشار اسرائیلی-آمریکایی برای سرنگونی رئیس وقت تشکیلات خودگران فلسطینی یاسر عرفات در سال ۲۰۰۲ در میان محاصره رام الله، برنز طرفدار ارائه دیدگاه روشنی برای ایجاد یک کشور فلسطینی بود. برنز گفتگو با یک مقام اسرائیلی در کاخ سفید را به خاطر آورد که در ژوئن ۲۰۰۲ ادعا کرد فلسطینی‌ها از عرفات خسته شده‌اند.

برنز در واکنش به این اظهارات گفت که به نظر من فلسطینی‌ها از اشغالگری بیشتر خسته شده‌اند.

وی خطاب به دیپلمات اسرائیلی افزود: اگر می‌خواهید عرفات را به حاشیه ببرید سعی کند با فلسطینی‌ها کنار بیایید.

آریل شارون، نخست وزیر وقت اسرائیل به فلسطینی‌ها هیچ امیدی برای پایان دادن به اشغال و یا هیچ نوع برنامه سیاسی قانع کننده‌ای نداده است. اگر او این کار را می‌کرد، ممکن بود گفتگوی دیگری داشته باشیم.

باراک اوباما، رئیس جمهور سابق آمریکا، در خاطرات خود، برنز را بلند قد، سبیلو و کمی خمیده با صدای ملایم و آرام توصیف کرد. برنز دارای مدرک دکترای روابط بین الملل از دانشگاه بریتیش است.

سناتور کریس مورفی، چهره دموکرات و حامی دیپلماسی نیز برنز را انتخابی الهام بخش برای هدایت سیا خواند.