«گیدئون سعر» رقیب نتانیاهو برای تصدی نخست‌وزیری، در مصاحبه‌ای ضمن لفاظی علیه ایران اعلام کرد، با دولت جو بایدن یک گفت‌و‌گوی محترمانه برقرار خواهد کرد.

لفاظی رقیب نتانیاهو علیه ایران
پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

رقیب بنیامین نتانیاهو نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی برای انتخابات آتی این رژیم ضمن انتقاد از او، به لفاظی علیه ایران و فلسطینیان پرداخت.

آسوشیتدپرس درباره انتخابات پیش رو در فلسطین اشغالی که قرار است ۲۳ مارس ۲۰۲۱ (سوم فروردین ۱۴۰۰) برگزار شود، به سراغ گیدئون سعر رقیب بنیامین نتانیاهو رفته و نظرات او را درباره روابط تل‌آویو با واشنگتن در دولت جو بایدن، مسائل مرتبط با ایران و فلسطینیان جویا شده است.

وی رهبر حزب «امید جدید» در فلسطین اشغالی در مصاحبه با این خبرگزاری آمریکایی وعده داد، مواضع سرسختانه‌ای علیه ایران و فلسطینیان اتخاذ کند.

 گیدئون سعر هم‌حزبی پیشین نتانیاهو است و پیشتر اعلام کرده که برای نخست‌وزیر شدن رقابت خواهد کرد. انتخابات پارلمانی در فلسطین اشغالی قرار است ۲۳ مارس (سوم فروردین ۱۴۰۰) برگزار شود.

وی در مصاحبه با آسوشیتدپرس، با اشاره به محاکمه نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی به اتهام‌های فساد مالی و دولتی، حملات لفظی تندی به نتانیاهو کرد. به گفته او، نتانیاهو حزب لیکود را به یک «فرقه» تبدیل کرده است.

این سیاستمدار رژیم صهیونیستی ضمن استقبال از آغاز به کار جو بایدن به عنوان رئیس‌جمهور آمریکا از 20 ژانویه (اول بهمن ماه) ادعا کرد که روابط نزدیک نتانیاهو با دونالد ترامپ، باعث دوری بسیاری از سیاستمداران دموکرات از تل‌آویو شده است.

سعر گفت: «من فکر می‌کنم در قیاس با نخست‌وزیر (نتانیاهو) من در جایگاه بهتری هستم که یک گفت‌و‌گوی موثر و واقعی با جو بایدن رئیس‌جمهور منتخب و دولتش داشته باشم».

طبق گزارش این رسانه آمریکایی، سعر همانند نتانیاهو یکی از حامیان سرسخت شهرک‌سازی‌های رژیم صهیونیستی در اراضی اشغالی کرانه باختری فلسطین است.

وی گفته است که هرگز با ایجاد کشور مستقل فلسطینی که مستلزم برچیدن شهرک‌سازی‌های رژیم صهیونیستی شود، موافقت نخواهد کرد.

سعر در این مصاحبه گفت: «من با (تشکیل) یک دولت فلسطینی در قلب وطنمان مخالفم و فکر می‌کنم که (ایجاد چنین دولتی) باعث ایجاد صلح نخواهد شد و ثبات و امنیت منطقه را تضعیف خواهد کرد».

خبرنگارآسوشیتدپرس روز پنجشنبه (دیروز) در خانه مسکونی این عضو سابق حزب لیکود در تل‌آویو ، با او مصاحبه گرفته است.

سعر ۵۴ ساله که ۴ فرزند دارد، سال ۱۹۹۹ در جریان اولین حضور نتانیاهو در منصب نخست‌وزیری وارد کابینه او شد و بعد از بازگشت نتانیاهو به این منصب در سال ۲۰۰۹ مناصب مهم کابینه از قبیل وزارت امور داخلی را برعهده گرفت.

وی در مصاحبه با خبرگزاری آسوشیتدپرس تاکید کرد، برای کمک‌های ترامپ به رژیم صهیونیستی «احترام زیادی» قائل است و خواهان اظهارنظر درباره مسائل سیاسی داخلی آمریکا نیست.

سعر در پاسخ به سوال این رسانه آمریکایی درباره حمله هواداران دونالد ترامپ به کنگره این کشور که 5 کشته بر جا گذاشت، به انتقاد از تلاش برای مشروعیت زدایی کردن از روند انتخابات دموکراتیک و نتایج آن بسنده کرد.

رقیب نتانیاهو در بخش دیگری از این مصاحبه، خود را یک سیاستمدار «عملگرا» توصیف کرد و قول داد، در صورت پیروزی در انتخابات و نخست‌وزیر شدن، مسیر کنونی برای تقویت و عادی‌سازی روابط با کشورهای عربی را ادامه می‌دهد.

خبرگزاری آسوشیتدپرس در گزارش خود به سراغ مواضع مشترک نتانیاهو و سعر علیه توافق هسته‌ای ایران رفت و نوشت: «اگر سعر پیروز شود، اولین آزمون بزرگ او در قبال دولت بایدن احتمالا موضوع هسته‌ای ایران خواهد بود».

نتانیاهو در سال ۲۰۱۵ در بحبوحه نهایی شدن توافق هسته‌ای گروه ۱+۵ با ایران، در مخالفت با این توافق کارزار گسترده‌ای را در پیش گرفت و شخصا با حضور در کنگره آمریکا علیه این توافق سخنرانی کرد.

طبق گزارش آسوشیدپرس، نتانیاهو یکی از بازیگران مهم در تصمیم ترامپ برای خارج کردن آمریکا از برجام بود و «تقابل» نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی با اوباما، «همچنان مورد انتقاد بسیاری از دموکرات‌هاست».

گیدئون سعر در مصاحبه با آسوشیتدپرس تاکید کرد که او به کارزار نتانیاهو علیه برجام در دولت اوباما احترام گذاشت و از آن حمایت کرده بود.

به ادعای رقیب نتانیاهو، الان اوضاع عوض شده و برای اطمینان از عدم احیای برجام به شکل سابقش، به یک رویکرد تازه نیاز است.

سعر مدعی شد، او در مقام نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی به دنبال آن خواهد بود که یک گفت‌و‌گوی دوجانبه محترمانه با آمریکا به منظور «اطمینان از عدم دستیابی ایران به سلاح اتمی» داشته باشد.

رهبر حزب «امید جدید» در فلسطین اشغالی، افزود: «من باید به واقعیت سیاسی سال ۲۰۲۱ بپردازم و بهتر از هر کس دیگری (در فلسطین اشغالی) این کار را انجام خواهم داد.

اظهارات این سیاستمدار صهیونیست در حالی مطرح شده که پیش از این نتایج یک نظرسنجی در فلسطین اشغالی نشان داده بود که بدون پیوستن حزب امید جدید به حزب لیکود، نتانیاهو نخواهد توانست تشکیل کابینه دهد.

آسوشیتدپرس با اشاره به این صحبت سعر نوشت: «(گفت‌و‌گوی موثر تل‌آویو با واشنگتن) می‌تواند حیاتی باشد چرا که اختلاف نظرهای عمیقی بین اسرائیل و جو بایدن رئیس‌جمهور منتخب وجود دارد؛ کسی که در نظر دارد به توافق هسته‌ای ایران (برجام) برگردد و (در قیاس با دولت ترامپ) موضع متوازن‌تری در قبال منازعه اسرائیل-فلسطین اتخاذ کند».