نشریه آمریکایی شکست کارزار فشار حداکثری دولت ترامپ علیه ایران و ناکامی آن در نیل به اهدافش به دلیل پاسخ کشورمان در قالب مقاومت حداکثری را بررسی کرد.

تمجید نشریه آمریکایی از مقاومت حداکثری ایران
پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

در حالیکه دولت دونالد ترامپ روز‌های پایانی حضور خود در قدرت را می‌گذراند، کارزار تروریسم اقتصادی که با عنوان فشار حداکثری علیه ایران به کار گرفت بدون آنکه عایده مورد انتظار را برای آن‌ها به بار آورد، شکستی دیگر را در کارنامه دیپلماسی دولت فعلی آمریکا ثبت کرد.

نشریه آمریکایی نشنال اینترست در یادداشتی به این ناکامی پرداخته و رویکرد خصمانه دولت‌های مختلف آمریکا در قبال ایران در قالب تحریم، اعمال انزوای دیپلماتیک و لفاظی‌های گاه به گاه همگی در چارچوب هدف بزرگتر تغییر رژیم در ایران را یادآور شد.

در بخشی از یادداشت نشنال اینترست آمده است ترامپ خروج آمریکا از توافق هسته‌ای ۲۰۱۵ را با این فرض اجرایی کرد توافق مذکور نتوانسته امنیت مردم آمریکا در مقابل خطرات ادعایی ایجاد شده از سوی ایران تضمین کند.

این نشریه آمریکایی در ادامه می‌نویسد: کارزار فشار حداکثری بکار گرفته شد تا ایران را وادار به آمدن به پای میز مذاکره کند، زیرا به تصور دولتمردان آمریکا ایران یا خطر ورشکستگی را خواهد پذیرفت و یا تسلیم خواسته‌های واشنگتن می‌شود. اما متاسفانه این حقیقت که ایران توانایی ایستادگی در برابر تحریم‌ها را دارد و می‌تواند با فشار حداکثری تقابل کند، در فرضیه دولت ترامپ لحاظ نشده بود.

پاسخ ایران به فشار حداکثری دولت ترامپ به شکل مقاومت حداکثری نمود پیدا کرد. رهبری ایران راه حل مقابله با فشار‌های غرب را توسعه اقتصاد مقاومتی برای کاهش وابستگی کشور به درآمد‌های نفتی عنوان کرد. هر چند اقتصاد ایران به دلیل کارزار فشار حداکثری فشار‌های زیادی را متحمل شد، اما برخی دستاورد‌های متوسط را در زمینه تولید فولاد، آلومینیوم، مس و برق تجربه کرد.

نشنال اینترست یادآور شد استراتژی دولت ترامپ برای کشاندن ایران به پای میز مذاکره نه تنها نتیجه نداد بلکه استقرار نزدیک به ۳ هزار نظامی مازاد در منطقه و اعزام اسکادران اضافی هواپیما‌های جنگنده به عربستان نیرو‌های آمریکایی را در معرض خطرات بیشتر قرار داد.

این نشریه آمریکایی با یادآوری حملات راکتی به سفارت این کشور در بغداد مدعی شد ایران با کمک نیرو‌های نیابتی تحت حمایت خود دست از حمله به نمایندگی‌های دیپلماتیک و پایگاه‌های آمریکا در عراق برنداشته است.

نشنال اینترست با یادآوری اینکه آمریکا برای اقدامات یکجانبه خود از حمایت متحدان اروپایی خود نیز برخوردار نیست، نوشت آمریکا تلاش برای نشان دادن ایران به عنوان یک کشور سرکش را به بهای منزوی شدن به جان خریده است.

این نشریه در پایان تعامل آتی میان آمریکا و ایران را خالی از مانع نمی‌داند با این حال همکاری واشنگتن با تهران را مسیر بهتری برای برآوردن منافع آمریکا می‌داند.