فرمانده قرارگاه فرهنگی و اجتماعی بقیة‌الله (عج) در همایش سراسری مدیران بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس بیان کرد: ما هنوز نتوانسته‌ایم حق دفاع مقدس را ادا کنیم. انقلاب اسلام و جمهوری اسلامی ایران بخش زیادی از اقتدار خود را مدیودن ایستادگی و مقاومت شهدا هستند.

فرمانده سابق سپاه: حق دفاع مقدس را ادا نکرده‌ایم
پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

سرلشکر محمدعلی جعفری ادامه داد: اوج عظمت و اقتدار را در وجود شهید حاج قاسم سلیمانی می‌بینید. شاهد بودید که چگونه مردم در مراسم تشییع ایشان حصور یافتند. حاج قاسم از بچه‌های جنگ و جهاد بود و توانست درس ایستادگی و مقاومت را به خوبی در قالب نیروی قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی به دیگران منتقل کند. این راه که این گونه مورد استقبال مردم آزاده جهان قرار گرفت ریشه در دفاع مقدس داشت.

این فرمانده دوران دفاع مقدس گفت: دیگر درس‌های دفاع مقدس و سایر ابعادش را باید در قالب فیلم، عکس، داستان، کتاب و هنر برجسته کنیم. اگر بخواهیم سهم دفاع مقدس را نسبت به انقلاب اسلامی مورد بررسی قرار بدهیم باید گفت انقلاب تاثیر فراوانی بر ایستادگی ملت ایران داشته است. ما مرحله اول و دوم انقلاب اسلامی را با مبارزه با نظام گذشته، تثبیت و مقابله با تهدید، تحریم‌ها و هجوم  دشمنان پشت سر گذاشته‌ایم.

سرلشکر جعفری افزود: ۴۰ سال طول کشیده تا در برابر تهدید ها ایستادگی کنیم و در حوزه قدرت سازی هم در ابعاد دفاعی و امنیتی به اوج رسیده‌ایم به طوری که کشوری جرات اقدامات سخت و تا امنی‌های امنیتی علیه ایران را ندارد. سال ۷۸ دو سال مشکلات امنیتش طول کشید. آن زمان هنوز مردم را وارد میدان مقابله با اغتشاش‌ها نکرده‌ بودیم و تجربه آن را نداشتیم. ناامنی‌های داخلی در سال ۸۸ هشت ماه طول کشید و مردم وارد میدان مقابله به ناامن کنندگان و دشمنان شدند. در دی ماه ۹۶ چند روزه و سال ۹۷ و ۹۸ هم سه‌ یا چهار روزه، فتنه‌ها خوابانده شدند.  دشمنان می‌خواستند ما ۴۰ سالگی انقلاب را نبینیم اما حالا شاهدیم که خودشان در چه وضعیتی قرار دارند.

سردار جعفری با اشاره به اینکه امروز کدام مولفه دفاع مقدس به درد انقلاب اسلامی می‌خورد توضیح داد: نقش مردم همواره در پیروزی انقلاب و دفاع مقدس و حتی حالا در مقابله با کرونا بسیار پر رنگ است. یکی از ویژگی‌های دفاع مقدس این است که جنگی مردم محور، نابرابر و اعتقادی بود که با روش‌هایی انقلابی، مردم در صحنه حضور یافتند. قدرت مردم ابعاد مختلفی در حوزه مدیریتی و فرماندهی و رزمندگان دارد.  کمکی که مردم به نیروهای مسلح کردند بسیار ویژه بود.

وی ادامه داد: دفاع در جمهوری اسلامی یک به یک درس در منطقه شده است. مانند جنگ‌های ۳۳ روزه، غزه و مقابله مردم با داعش که آمریکا، انگلیس، عربستان و رژیم صهیونیستی حامی‌اش بودند. در جنگ‌های امروز شاهد جنگ نرم، سیاسی، اقتصادی و فرهنگی هم هستیم. در این جنگ‌ها هم نقش مردم ضرورت دارد.

فرمانده قرارگاه فرهنگی و اجتماعی بقیة‌الله (عج) یادآور شد : حصور مردم در عرصه جنگ نرم و عرصه‌های مختلف آن نیازمند نظم و برنامه ‌ریزی است. عرصه جنگ نرم به دلیل ماهیتش با جنگ سخت نیازمند این است که شاخص‌ها و جلوه‌های آن را به مردم نشان دهیم تا وارد میدان شوند.

سرلشکر جعفری گفت: نابرابری در طول جنگ تحمیلی حاکم بود.ما از نظر امکانات مادی برابر با رژیم بعثی عراق نبودیم. از طرفی در محاصره سیاسی و نظامی بودیم. حضور مردم کمبودها را کاهش داد. یک سال جنگ که بنی‌صدر نگاه لیبرالی و غیر مردمی داشت و حضور مردم را مزاحم می‌دید باعث شد تا در بخش‌هایی از شاهد پیشروی دسمن باشیم.آن زمان آقای بنی صدر فرمانده کل قوا بود و در اصل مردم حضور پررنگی در جنگ داشتند. هشت ماه بعد از کنار رفتن بنی‌صدر عملیات‌های موفق با همان طرفیت موجود آن زمان رقم خورد. نگاه به غرب و مذاکرات نتیجه درستی ندارد و وضعیت این چنین خواهد بود. آزادی خرم‌شهرها با تغییر  نگاه مدیریتی از بیرون به داخل تغییر خواهد کرد. بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس باید چنین تغییر نگاهی را ایجاد کند.

این فرمانده دوران دفاع مقدس در بخش دیگر سخنان خود بیان کرد: عملیات‌های والفجر 8 و کربلاهای ۴ و ۵ که مجموعا یک عملیات هستند موجب تغییر سرنوشت جنگ شدند و از نظر نابرابری با سایر عملیات‌ها متفاوت بودند. در این عملیات‌ها با انبوه موانع مثل باتلاق، میدان مین و رودخانه روبرو بودیم. از سال‌های ۶۱ تا ۶۵ دشمن و حامیانش بیشترین موانع و سلاح‌ها را داشت. ما در این سال در محور شلمچه کربلای ۵ را اجرا کردیم. ناموفق بودن کربلای ۴ عاملی شد تا دشمن فریب بخورد و ما کربلای ۵ را انجام دادیم. این یک هدایت الهی بود که در همان منطقه عملیات کردیم. ما تصمیم داشتیم در جزیره مینو عملیات کنیم.

وی ادامه داد: تکلیف و ابعاد معنوی عامل اصلی ما برای طراحی و اجرای عملیات کربلای ۵ بود.شب قبل کربلای ۵ به دلیل سختی‌ها، شکستن خط ریسک بالایی داشت و تردید بزرگی برای اجرایش داشتیم. کار به حضرت امام کشیده شد. آقای هاشمی به منطقه آمدند. آقای هاشمی به این جمع بندی رسیدند که نباید انجام شود . بعد نماز صبح به ایشان گفتیم که خدا مقدر کرده یک عملیات دیگر انجام بدهیم. در جبهه جنوب دیگر نمی‌توانیم انجام بدهیم و معلوم نیست که نتیجه و سرنوشت جنگ چه می‌شود. ایشان پذیرفت با توکل بر خدا، محاسبات دیگر  و تکلیف الهی عملیات انجام شد. ما دژ مستحکم شلمچه را شکستیم. حدود پنج کیلومتر تا نهر دوئیجی پیش رفتیم. جهان و دشمنان پی بردند که قدرت ایران بسیار است  و در نهایت قطعنامه ۵۹۸ به امضا رسید.

در پایان این همایش از  سامانه جامع اسناد دفاع مقدس رونمایی شد.