وزرای امور خارجه جمهوری اسلامی ایران و ترکیه شب گذشته در گفت‌وگویی تلفنی درباره مناسبات دوجانبه و همکاری‌های فیمابین بحث و تبادل نظر کردند.

رایزنی تلفنی ظریف و چاووش اوغلو
پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

«محمدجواد ظریف» و «مولود چاووش اوغلو» وزرای امور خارجه جمهوری اسلامی ایران و ترکیه شب گذشته (سه‌شنبه) در گفت‌وگویی تلفنی درباره آخرین تحولات روابط دوجانبه در حوزه‌های مختلف بحث و تبادل نظر کردند.

همکاری‌های دو کشور در زمینه‌های مختلف نیز از دیگر موارد مورد گفت‌وگوی دو وزیر امور خارجه بود.

آخرین رایزنی تلفنی وزرای خارجه ایران و ترکیه ۲۲ آذر ماه سال جاری و پس از آن صورت گرفت که «رجب طیب اردوغان» رئیس‌جمهور ترکیه در مراسم رژه در باکو به مناسبت آزادسازی بخش‌هایی از قره‌باغ، بخش‌هایی از شعری را خواند که علیه تمامیت ارضی ایران محسوب می‌شود. در این تماس تلفنی «مولود چاووش اوغلو» وزیر امور خارجه ترکیه با «محمدجواد ظریف» وزیر امور خارجه، طرف ترکیه‌ای ضمن تاکید بر روابط نزدیک و دوستانه بین ایران و ترکیه و سیاست قطعی حسن همجواری آنکارا، اطمینان داد که رئیس جمهور ترکیه به حاکمیت ملی و تمامیت ارضی و سرزمینی ایران احترام کامل گذاشته و نسبت به حساسیت‌های پیرامون شعر قرائت شده نیز مطلع نبوده و آن را صرفا در ارتباط لاچین و قره‌باغ می‌دانسته و به همین دلیل آن را در مراسم باکو خوانده است.

ظریف همچنین آبان ماه سال جاری در پی زلزله ازمیر در پیامی به مولود چاووش اوغلو وزیر امور خارجه این کشور با ابراز همدردی عمیق از وقوع این حادثه تلخ، برای مجروحان آن آرزوی سلامتی کرد و آمادگی جمهوری اسلامی ایران برای هرگونه کمک در این خصوص را به اطلاع همتای ترکیه‌ای خود رساند. 

وزرای خارجه ایران و ترکیه خرداد ماه سال جاری در استانبول با یکدیگر دیدار و گفت‌وگو کرده بودند.