نشریه آمریکایی فوربس در آخرین روز از دولت ترامپ از کناره‌گیری «جینا هاسپل» رئیس سازمان سیا خبر داد.

رئیس سیا از مقام خود کناره‌گیری کرد
پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

به نقل از تارنمای خبری این نشریه، «جینا هاسپل» رئیس سازمان سیا که در سال آخر دولت «دونالد ترامپ» روابط پرتنشی با رئیس جمهوری داشت، دیروز سه شنبه اعلام کرد که از سمت خود کناره گیری می کند.

هاسپل در توئیتی نوشت: هدایت این سازمان بزرگترین افتخار زندگی من بوده است.

وی دلیل استعفای خود را که در آخرین روز ریاست جمهوری ترامپ رخ می دهد، بیان نکرد، هرچند هفته گذشته پایگاه خبری آمریکایی «آکسیوس» گزارش داد که او در اوایل ماه دسامبر (اواسط آذر) و در پی تلاش ترامپ برای انتصاب «دوین نونس» (Devin Nunes) جمهوری خواه وفادار به رئیس جمهوری به سمت معاونت این سازمان و به امید فشار بر هاسپل برای کناره گیری از مقامش در سیا، تهدید کرده بود که استعفا خواهد داد.

گفته می شود ترامپ سال گذشته بارها قصد اخراج هاسپل را داشته و دلیل آن عدم وفاداری وی ذکر شده است.

اکنون «جو بایدن» رئیس جمهوری منتخب، «ویلیام برنز» (William Burns) معاون وزیر امور خارجه دولت «باراک اوباما» را به عنوان گزینه خود برای ریاست سازمان سیا معرفی کرده است، اما در پی استعفای هاسپل و تا زمانی که رئیس جدید توسط سنا تایید شود، مشخص نیست چه کسی ریاست این نهاد اطلاعاتی دولت آمریکا را برعهده می گیرد.

درسال ۲۰۱۸ و پس از آنکه ترامپ، «مایک پمپئو» رئیس سابق سازمان سیا را به عنوان وزیر امور خارجه دولت خود منصوب کرد، هاسپل به ریاست سازمان سیا رسید. انتخاب هاسپل برای ریاست سیا با انتقاد بسیاری از دموکرات ها روبرو شد، چراکه هاسپل به مشارکت در برنامه های شکنجه این نهاد اطلاعاتی در دولت «جورج دابلیو بوش» متهم شده بود.