یکی از مشکلاتی که در فصل زمستان تشدید می‌شود خشکی پوست دست است، این مشکل را می‌توان با کمک چند راهکار طبیعی و خانگی درمان کرد.

پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

هوای سرد و خشک، شستن مکرر دست‌ها و استفاده زیاد از داروهای ضد عفونی‌کننده که اکنون به دلیل همه‌گیری کرونا بیش از حد معمول شده، ممکن است منجر به خشکی و ترک دست شود. همچنین، محصولات کلاسیک بهداشتی مانند کرم‌های دست نیز ممکن است به دلیل فراوانی مواد شیمیایی اضافه شده به آنها، اثر طولانی مدت نداشته باشند.

در سرما غدد چربی‌ساز، چربی کمتری تولید می‌کنند و محصولات صابونی به پوشش محافظ اسیدی پوست حمله می‌کنند که در نتیجه توانایی حفظ چربی پوست را از دست می‌دهد. در بدترین موارد، احتمال نفوذ باکتری در پوست ترک خورده وجود دارد؛ بنابراین مهم است که با رعایت اصول بهداشتی نسبت به سلام پوست دست خود اهمیت دهید.

برای نرم نگه داشتن دست در زمستان نیازی به خرید کالاهای گران‌قیمت نیست، بلکه در خانه شما روش‌های درمانی وجود دارد که بهترین نتیجه را به شما ارائه می‌دهد از جمله این روش‌های عبارتند از:

  • استفاده از روغن‌های طبیعی هنگام شب

روغن‌ها برای بهبود ترک پوست مناسب هستند، زیرا باعث حفظ رطوبت و محافظت از آن در برابر تأثیرات محیطی و باکتری‌ها می‌شوند. برای بهبود جذب روغن می‌توانید دستکش نخی نازک هم بپوشید.

  • دوش روغن بگیرید

به عنوان یک درمان موثرتر، می‌توانید دستان خود را حداقل به مدت پنج دقیقه در یک حمام روغن خیس کنید. همچنین توصیه می‌شود در این مورد از روغن زیتون استفاده کنید، مراقب باشید که روغن کمی گرم شود. سپس باقی مانده روغن را به مدت پنج دقیقه دیگر روی دست‌ها باقی نگه دارید و سپس فقط آنها را با پارچه تمیز به‌آرامی خشک کنید.

  • ماسک بلغور برای پوست دست

بلغور جو دوسر حاوی ویتامین‌های زیادی از جمله ویتامین B است که می‌تواند به زیبایی پوست و مراقبت مناسب کمک کند. می‌توانید یک خمیر غلیظ و نیمه جامد از حدود یک فنجان جو دوسر و کمی آب ولرم درست کنید. این ماسک را روی پوست شکاف خورده روی دست خود بمالید و روی آن را با یک تکه پارچه بپوشانید. توصیه می‌شود این ماسک را برای مدت زمان حداکثر ده دقیقه استفاده کنید و سپس دستان خود را با آب ولرم بشویید.

  • کرم آووکادو

تفاله آووکادو حاوی ویتامین‌های بسیاری است که بازسازی سلول را تسریع می‌کند. به علاوه، محتوای چربی زیاد آووکادو از پوست محافظت می‌کند. محتوای یک آووکادوی رسیده را با کمی روغن زیتون مخلوط و آن را به یک توده خامه‌ای تبدیل کنید که می‌توانید برای یک ربع ساعت روی دست خود بگذارید، سپس آن را بدون صابون بشویید.

  • آب ولرم و صابون طبیعی

برای این‌که صدمه بیشتری به مانع چربی در پوست وارد نشود، باید دستان خود را به جای آب گرم با آب ولرم بشویید. علاوه بر این می‌توانید از برخی از محصولات صابونی فاقد مواد افزودنی مانند عطرها و سایر محصولات که باعث از بین رفتن پوشش اسیدی پوست شده و در نتیجه خشکی دستان شما را تسریع می‌کند استفاده کنید. به همین دلیل توصیه می‌شود از صابونی ملایم که PH پوست را ۵.۵ حفظ می‌کند استفاده کنید که تأثیر منفی روی پوست ندارد.