رئیس‌جمهوری منتخب آمریکا تا ساعتی دیگر سوگند یاد کرده و به طور رسمی قدرت را در این کشور در دست می‌گیرد.

پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

پس از فراز و فرودهای گسترده، بالاخره امروز مراسم تحلیف «جو بایدن»، رئیس جمهوری منتخب ایالات متحده برگزار خواهد شد.

حالا بایدن بناست همراه با «کاملا هریس»، معاون خود پس از برگزاری مراسم تحلیف وارد کاخ سفید شوند؛ هرچند شکی نیست که این مراسم تحلیف با دیگر مراسم پیشین متفاوت است. این امر چندین دلیل دارد. نخست آن‌که ترامپ و همسرش در یک سنت‌شکنی نادر در تاریخ آمریکا به استقبال بایدن و همسرش نخواهند آمد. بنا به رسمی همیشگی، رئیس‌جمهوری که بناست کاخ سفید را ترک کند، در پله‌های کاخ سفید از برنده انتخابات استقبال کرده و به او تبریک می‌گوید. اما ترامپ خیلی راحت اعلام کرده که نه‌ تنها بنا ندارد از بایدن و همسرش استقبال کند، بلکه در مراسم تحلیف او نیز شرکت نمی‌کند. این اولین‌بار در قرن اخیر است که رئیس‌جمهوری آمریکا از شرکت در این مراسم امتناع می‌کند و بدین ترتیب دونالد ترامپ چهارمین رئیس‌جمهور تاریخ ایالات متحده خواهد بود که دست به این اقدام می‌زند.

ترامپ از کاخ‌سفید رفت

GwJqYPQVUxwn

دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا دقایقی پیش (۰۸:۱۵ صبح به وقت واشنگتن برابر با ساعت ۱۷ به وقت تهران)  کاخ سفید را ترک کرد.

ترامپ به همراه همسرش سوار با بالگرد نیروی هوایی آمریکا این کاخ را ترک کرد. وی در ادامه در پایگاه هوایی آندروز فرود آمد. 

 مقصد رئیس‌جمهوری جنجالی آمریکا فلوریدا است. 

این در حالی است که تا ساعاتی دیگر «جو بایدن»،‌ رئیس‌جمهوری منتخب آمریکا بناست سوگند ریاست‌جمهوری ادا کند. ترامپ برای استقبال از بایدن و همسرش در کاخ سفید نماند که نخستین اقدام مشابه از سوی رؤسای کاخ سفید در قرن اخیر محسوب می‌شود.  ‌

دوره ما عالی بود!

 

«دونالد ترامپ»، رئیس‌جمهوری آمریکا پس از خروج از کاخ‌سفید در جممع هواداران خود سخنرای کرد. 

وی گفت: «از همه ممنونم. از خانواده‌ام ممنونم که کار را برای من بسیار راحت کردند. ما دستاوردهای بسیاری داشتیم.»

ترامپ افزود: «با هر استانداری دوره ما عالی بود. ارتش آمریکا را بازسازی کردیم، از جمله نیروی جدید فضایی. ما دولتیب عادی نبودیم. ما توانستیم سطح رضایت بی‌مانندی به دست آوریم.»

وی افزود: «اگر پاندمی کرونا نبود، آمار ما بسیار بهتر می‌بود. اکنون به خطر اقدام‌های من بورس بالا آمده است. وقتی اوضاع خوب آمریکا را می‌بینید ما را به یاد آورید! ما بهترین کشور در جهان هستیم و بهترین اقتصاد را داریم. با وجود پاندمی خوب توانستیم از پسش بربیام و به معجزه پزشکی که همان واکسن است رسیدیم.»

ترامپ افزود: «در چند ماه آینده آمار بهتر خواهد شد و ما برایش سخت کار کردیم. موانع بسیاری داشتیم و از پس آن‌ها برآمدیم و آرای بسیاری در انتخابات به دست آوردیم که رکوردی در تاریخ آمریکا محسوب می‌شود.»

وی در ادامه گفت: «کار اولی که باید انجام دهیم این است که به خانواده و کسانی که از ویروس چینی آسیب دیدند ادای احترام کنیم. همه می‌دانیم این ویروس از کجا آمده است!»

ترامپ گفت: «باعث افتخار من بود که رئیس‌جمهور شما بودم. همیشه برای شما مبارزه می‌کنم. همیشه به شما می‌گویم که آینده آمریکا هیچ‌گاه بهتر از این نبوده است. برای دولت جدید آرزوی موفقیت می‌کنم. آن‌ها پتانسیل انجام کاری سترگ را دارند.»  

وی افزود: «از شما خداحافظی می‌کنم و روزی در قالب و شکلی متفاوت باز خواهیم گشت!»

بایدن در کلیسای واشنگتن

3dnhSJ05jrBh

در حالی که «دونالد ترامپ» آخرین سخنرانی خود به عنوان ریاست جمهوری آمریکا را انجام داد، «جو بایدن»، رئیس‌جمهوری منتخب و همسرش جیل بایدن در کلیسای سن‌متیو واشنگتن دی‌سی مشغول اجرای مراسم عشای ربانی هستند.

4hG9CdGXJpQ3

این اولین اقدام امروز  بایدن در جریان مراسم تحلیف ریاست جمهوری‌اش به حساب می‌آید.

همه چهار رهبر کنگره از جمله میچ مک کانل رهبر جمهوریخواهان سنا و چاک شومر رهبر دموکرات های این مجلس، وی را در جریان دیدار از کلیسای سنت متیو همراهی کردند. 

ورود معاون ترامپ و روسای جمهور قبلی به کنگره

WhKnfy5fSFuZ

رویترز گزارش داد «جورج بوش» و «باراک اوباما»، روسای جمهوری پیشین آمریکا برای حضور در مراسم تحلیف جو بایدن وارد ساختمان کنگره شدند.

سی.ان.ان گزارش داد «هیلاری کلینتون»، وزیر خارجه سابق آمریکا و نامزد انتخابات ریاست جمهوری در سال ۲۰۱۶ میلادی هم وارد ساختمان کنگره آمریکا شد.

«مایک پنس»، معاون رئیس‌جمهوری آمریکا هم برای شرکت در مراسم تحلیف رئیس‌جمهوری منتخب وارد ساختمان کنگره شد. 

«برنی سندرز»، سناتور ایالت ورمونت هم وارد مکان برگزاری تحلیف بایدن در بالِ غربی ساختمان کنگره شد.

نامه ترامپ برای بایدن

37BSOi0w20lB

فاکس نیوز گزارش داد «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهوری فعلی آمریکا قبل از ترک واشنگتن به مقصد فلوریدا ، روی میز کاخ سفید نامه‌ای برای «جو بایدن» رئیس‌جمهوری منتخب قرار داده است.

«جاد دیر» معاون سخنگوی کاخ سفید تأیید کرد که ترامپ برای بایدن، نامه‌ای روی میز کاخ سفید قرار داده است.

نوشتن یادداشت توسط رئیس‌جمهوری سابق برای ساکن جدید کاخ سفید و آرزوی موفقت برای وی و ارائه راهکار و پیشنهادهایی برای اداره دولت، از سنت‌های مراسم تحلیف در آمریکا محسوب می‌شود.

حضور بایدن و هریس در کنگره

A1WaqZmu00FM

سی‌ان‌ان گزارش داد «جو بایدن»، رئیس‌جمهوری منتخب آمریکا به همراه همسرش وارد ساختمان کنگره شد. 

همچنین «کاملا هریس»، معاون بایدن نیز به همراه همسرش وارد ساختمان کنگره شد. 

تخلیه دیوان عالی آمریکا به علت تهدید به بمبگذاری

در حالی که تنها حدود یک ساعت به برگزاری مراسم تحلیف «جو بایدن» رئیس‌جمهوری منتخب آمریکا باقی مانده است، برخی منابع از تهدید به بمبگذاری در ساختمان دیوان عالی این کشور خبر دادند.

بر اساسا این گزارش، در پی این تهدید، ساختمان دیوان عالی آمریکا تخلیه شده است. 

بعد از این تهدید، تدابیر امنیتی در ساختمان دیوان عالی تشدید شده و نیروهای بیشتری از گارد ملی در این محل مستقر شده‌اند.