احتمال ورود سعید جلیلی به انتخابات میان‌دوره‌ای مجلس و تلاش برای نشستن بر جای قالیباف از حالت زمزمه درآمده و حالا دیگر یک خبر جدی تر به حساب می آید. موفقیت او در این راستا، اما همچنان نامعلوم در انتظار تصمیم چهره های اصولگرا است.

خیز بلند پایداری؛ ریاست مجلس به جلیلی می‌رسد؟
پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

هنوز تا انتخابات ۵ ماهی مانده و این مدت برای برهم خوردن هر معادلات کافی است. تا اینجای کار جریانات سیاسی تلاش می کنند برای انتخابات پیش رو شرایط فعلی را بررسی کرده و از میان افراد حاضر به سناریو نویسی برای چگونگی ورود به این رقابت بپردازند . مثلا اصولگرایان برنامه ریزی‌هایی در راستای چینش نیرو‌های خود در انتخابات ریاست جمهوری، شورا‌های شهر و انتخابات میان‌دوره‌ای مجلس کرده‌اند. برنامه‌ریزی‌هایی که اگر با تغییرات یکباره توام نشود، گویا قرار است سعید جلیلی را به بهارستان برساند.

گفته می‌شود که گفتگو‌های پشت پرده برای ورود او به انتخابات میان‌دوره‌ای و انتخابات هیات رئیسه صورت گرفته است. قرار است که او از حوزه تهران وارد شود.

بر اساس شنیده‌های خبرنگار نامه‌نیوز، پایداری موافقت‌های لازم را از سایر طیف‌ها گرفته و اکنون از رساندن گزینه اصلح خود به آن کرسی خرسند است. گفته می‌شود که بخشی مهمی از اصولگرایان ضمن اینکه مخالفتی با این جابه‌جایی‌ها ندارند، شرایطی تعیین کرده‌اند. سایر طیف‌ها نیز روی جلیلی به توافق رسیده‌اند و شانس او برای پیروزی در انتخابات هیات رئیسه بسیار است.

خبر ورود جلیلی به مجلس را البته پیش‌تر در «نامه‌نیوز» داده بودیم و اکنون که جزئیات بیشتری درباره افزایش شانس جلیلی به گوش می‌رسد، شاهد اظهارات برخی سیاسیون در تایید این خبر نیز هستیم. مثلا منصور حقیقت‌پور، فعال سیاسی اصولگرا در گفت‌وگویی با «اعتماد آنلاین» گفته است: «جبهه پایداری در صورت رییس‌جمهور شدن قالیباف، مقدمات رییس مجلس شدن سعید جلیلی را فراهم خواهند کرد.»

حال باید منتظر ماند و دید که این سناریو چقدر و چطور محقق می‌شود. آیا در زمان باقی مانده تا انتخابات تغییر و تحولی رخ خواهد داد که این معادلات را برهم بریزد یا خیر. بدیهی است که ورود ابراهیم رئیسی یا هر گزینه موثر دیگری در انتخابات ریاست جمهوری وضعیت را عوض کرده و موجب می‌شود که قالیباف ماندن در مجلس را به کرسی نسیه ریاست جمهوری ترجیح دهد. در این صورت ورود جلیلی به بهارستان معنایی نخواهد داشت. بدیهی است که پایداری خواهان نشاندن وی روی یک صندلی معمولی نبوده و حتی به نایب رئیسی نیز راضی نیست.

برای همین هم شاهدیم که برخی از رسانه‌ها جلیلی را در مرحله فعلی، عنصر مجهول در معادلات انتخاباتی می‌دانند. به عنوان نمونه روزنامه جهان صنعت در گزارشی تحت همین عنوان نوشته بود: «جلیلی آن کاندیدایی نیست که اصولگرایان بتوانند روی پیروزی او در انتخابات ریاست‌جمهوری حساب کنند، اما عملکرد او در این انتخابات می‌تواند معادلات سیاسی در این جریان را زیر و رو کند. برای درک این مهم کافی است در نظر داشته باشیم که او حاضر به رقابت با رییسی در انتخابات ۱۴۰۰ نیست و اگر به مجلس برود رقیب قالیباف خواهد شد. بدیهی است که پایداری نمی‌خواهد گزینه اصلح خود را در شرایطی که هنوز معلوم نیست رییسی کاندیدا شود یا نشود، به مجلس فرستاده و تبدیل به یک نماینده ساده کند. رییس شدن او نیز به این سادگی‌ها نیست و متغیر‌های مختلفی در تحقق این هدف نقش دارد. بر این اساس باید منتظر ماند و دید که سعید جلیلی ریسک رفتن به مجلس و رییس نشدن را می‌پذیرد یا خیر؟ هرچه باشد محمدباقر قالیباف هنوز به صورت رسمی اعلام کاندیداتوری نکرده است. جلیلی در یک دوراهی سخت قرار دارد».