بایدن می‌خواهد برجام را نجات دهد و خواهان احیای این توافق است به نظر من هم این توافق می‌تواند زنده بماند البته اگر ایران بخواهد و راضی شود که گفت‌و‌گو با آمریکا را آغاز کند.

پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

استاد روابط بین الملل تاکید کرد: تحریم‌های دوران ترامپ، نوعی جنایت و ظلم بی‌سابقه علیه مردم بی‌گناه ایران بود برای همین هم در دوران بایدن در اولین اقدام باید تحریم‌ها برداشته شود.

جان تیرمن مدیر اجرایی و پژوهشی مرکز مطالعات بین‌المللی دانشگاه ام‌آی‌تی آمریکا است.  وی در حوزه روابط بین‌الملل، پناهندگان و مسائل حوزه خلیج فارس، تروریسم و حقوق بشر، جنگ و مناقشات بین‌المللی تحقیق، بررسی و تدریس کرده است. وی در گفت‌و‌گو با ایلنا به بیان نظرات خود در مورد تنش‌ها و دوران ترامپ در کاخ سفید پرداخت.جان تیرمن در ابتدا با انتقاد از اعمال تحریم‌ها در دوران ترامپ گفت: حزب ترامپ و پمپئو و به طور کلی جمهوری‌خواهان، برای ابراز خشم  و گرفتن انتقام از اوباما از ایران استفاده کردند. در همین راستا تحریم، ابزار فشار بر ایران بود در حالیکه این فشارها بر زندگی انسان‌های بی‌گناه ایرانی تاثیر گذاشت و نوعی جنایت  و ظلم بی‌سابقه علیه مردم بی‌گناه ایران بود برای همین هم در دوران بایدن  در اولین اقدام باید تحریم‌ها برداشته شود.

وی در ادامه به تمایل بایدن به حفظ برجام اشاره کرد و گفت: بایدن می‌خواهد برجام را نجات دهد و خواهان احیای این توافق است به نظر من هم این توافق می‌تواند زنده بماند البته اگر ایران بخواهد و راضی شود که گفت‌و‌گو با آمریکا را آغاز کند.

مدیر اجرایی و پژوهشی مرکز مطالعات بین‌المللی دانشگاه ام‌آی‌تی خاطرنشان کرد: اروپا نیز خواهان ادامه برجام است اما تاکنون برای مقابله با واشنگتن اتحاد و اراده لازم و  کافی وجود نداشته است. از سوی دیگر، ایران با ادامه تعهد به برجام می‌تواند گامی برای کاهش تحریم‌ها بردارد.

این استاد دانشگاه با توصیه به هر  دو طرف گفت: تحریم توجیهی ندارد و تنها به مردم عادی آسیب می‌زند. در این میان، تنها راه موجود، گفت‌و‌گو و مذاکره در خصوص مسائل مورد اختلاف است. من معتقدم بسیاری از اختلاف‌ها با گفت‌و‌گو حل می‌شود.

جان تیرمن با انتقاد از دوران ترامپ گفت: ترامپ ظالم‌ترین رئیس‌جمهور آمریکا بود که دورانش تمام شد؛ این بی‌رحمی نه تنها در مواجه با سایر کشورها و ملت‌ها بلکه در برخورد با اعتراض‌های داخلی آمریکایی‌ها نیز مشخص بود.