گلایه‌های رئیس جمهور از دوستان سیاسی در جلسه هیئت دولت و ادعای کاندیدای اجاره‌ای بودن روحانی توسط صادق خرازی، چالشی جدی میان پاستورنشینان و اصلاح طلبان به راه انداخت. پس از واکنش تند واعظی به ادعای دبیرکل حزب ندا و پاسخ دوباره صادق خرازی که حلقه اطراف رئیس جمهور رامسئول ناامید کردن مردم دانست، عضو شورای مرکزی حزب کارگزاران نیز گفت که اگر امروز آقای رئیس‌جمهور از اصلاح‌طلبان گلایه دارند ما به ایشان حق می‌دهیم ولی این گلایه دوجانبه است چرا که اگر آقای روحانی همراهی با دوستان را ترک نکرده بودند، دوستان اگرچه همراهی با ایشان را ترک نکردند اما می‌توانستند بیشتر همراهی کنند.

دعوای دولتی‌ها با اصلاح‌طلبان بالا گرفت
پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

حسن روحانی رئیس‌جمهور در سخنرانی روز چهارشنبه خود در جلسه هیات دولت طی سخنانی با اشاره به فشارهای خارجی که طی سال‌های اخیر به دولت تحمیل شد، گفت: «آمریکا فشار حداکثری را انتخاب کرد. توقع ما این بود که همه دوستان سیاسی ما هم حمایت حداکثری از دولت را انتخاب می‌کردند. بعضی‌ها این کار را کردند خدا خیرشان بدهد و بعضی‌ها هم نکردند و این در تاریخ زندگی آنها خواهد ماند که در روزهایی که در میدان جنگ بودیم و در برابر یک آدم کثیف و مستبد ایستادگی کردیم، تنها هم بودیم، به جای اینکه ما را یاری و کمک کنند زبان دیگری را انتخاب کردند که نمی‌خواهم راجع به آن زبان توضیح بدهم، زبان خوبی نبود.»

از سویی دیگر صادق خرازی، دبیرکل حزب ندای ایرانیان در مجمع عمومی حزب ندا درباره نامزد اجاره‌ای و پاسخگو نبودن آن و این که اصلاح‌طلبان دیگر دولت اجاره‌ای نمی‌خواهند سخن به میان آورد که رئیس دفتر رئیس جمهور دیروز در مصاحبه با ایرنا به اظهارات دبیرکل حزب ندای ایرانیان پاسخ داد.

انتقاد تند واعظی از اصلاح‌طلبان؛ به آنها سمت دادیم به جای تشکر طلبکار شدند

 محمود واعظی، رئیس دفتر رئیس جمهور با بیان اینکه یکی از مسئولان ستاد انتخاباتی روحانی در سال ۹۲ بودم، یادم می‌آید او (خرازی) در هیچ جای ستاد نقشی نداشت، گفت: نخست بیاید اثبات کند برای روی کار آمدن رئیس جمهوری چه کار کرده که چنین اظهاراتی داشته است؛ ضمن این که عارف تا روز سه شنبه قبل از رای‌گیری نامزد جریان اصلاحات در انتخابات یازدهمین دوره ریاست‌جمهوری بود.

رئیس دفتر رئیس جمهور در ادامه با بیان اینکه آن زمان نظرسنجی‌ها فاصله معناداری میان رای روحانی و عارف را نشان می‌داد به طوری که روحانی جزو نفرات اول و دوم بود. بر همین اساس خودشان و بیشتر از همه سید محمدخاتمی و دوستان‌ آن ها تصمیم گرفتند عارف که دیگر شانسی برای رقابت نداشت، کنار برود، به شدت از اصلاح طلبان انتقاد کرد و گفت: آن ها با نگاهی به گذشته ببینند قبل از این دولت چه شرایطی داشتند و فعالیت‌های‌ آن ها در چه حدی بود. این دولت همفکران آن ها را در استانداری‌ها و سمت معاونت وزیر به کار گرفت و امروز به جای تشکر، طلبکار هم شدند و حرف‌های بی‌ربط می‌زنند و الان که زمان انتخابات شده در پی یک سری حرف‌های بی پایه و اساس هستند.

پاسخ صادق خرازی به انتقادات واعظی از اصلاح طلبان

در مقابل صادق خرازی، دبیرکل حزب ندای ایرانیان در گفت‌وگو با ایلنا، در پاسخ به صحبت‌های واعظی گفت: واقعیت این است که اصلاح‌طلبان عامل اصلی پیروزی آقای روحانی بودند اما در اداره دولت و تصمیم‌گیری‌های کلان آن نقشی نداشتند؛ کما این که وضعیت آقای جهانگیری با دستان بسته، محدود و منزوی در میان یک حلقه انحصارطلب، بهترین نماد وضعیت اصلاح‌طلبان در دولت محسوب می‌شود.

خرازی با ابراز تاسف از کارنامه دولت تدبیر و امید، بیان کرد: ناامید کردن بیش از ٢٣ میلیون رأی‌دهنده به حسن روحانی و تضعیف سرمایه اجتماعی یک جریان سیاسی ریشه‌دار طی ۴ سال گذشته، کار بزرگی بود که آقای واعظی و حلقه محدود اطراف ایشان به خوبی موفق به انجام آن شدند و در این زمینه شرمنده پیشگاه تاریخ خواهند بود.

تاجرنیا: مجموعه‌ای به نام اعتدال گرایان نیست که پاسخ گوی وضعیت دولت روحانی باشد

در این میان، علی تاجرنیا، فعال اصلاح طلب و عضو شورای مرکزی حزب اتحاد ملت نیز با بیان این که هیچ حزب یا جریان یا مجموعه‌ای به نام اعتدال گرایان نیست که پاسخ گوی وضعیت دولت روحانی باشد بلکه اصلاح‌طلبانی که ایشان را تحت حمایت قرار دادند الان از طرف مردم مورد پرسش هستند، افزود: از چهره‌های سیاسی بخواهید ۱۰ وزیر از دولت روحانی نام ببرند، بلد نیستند. بسیاری از این چهره‌های وزیر در دولت آقای روحانی افراد بدون سابقه برای قرار گرفتن در این جایگاه و ناکارآمد در مجموعه‌های خودشان هستند، این تجربه پیش روی ماست.

مرعشی: وقتی دولت دوستان خود را تنها می‌گذارد، طبیعی است که تنها می‌ماند

در همین حال حسین مرعشی، سخنگوی حزب کارگزاران نیز در گفت‌وگو با ایلنا در واکنش به گلایه‌های اخیر رئیس‌جمهور نسبت به گروه‌ها و سیاسیون داخلی مبنی بر عدم همراهی لازم در سال‌های اخیر، گفت: من به آقای رئیس‌جمهور حق می‌دهم، دولت در این سه سال اخیر با ناجوانمردی‌ خارجی‌ها در شرایط بسیار سختی قرار گرفت اما در داخل هم دوره سختی را به این دلیل که روابط عمومی دولت آنچنان قوی نبود که بتواند شرایط سخت کشور را درست برای مردم توضیح دهد، سپری کرد.

وی ادامه داد: یک نقد هم به سیاسیون ایرانی وارد است و آن اینکه وقتی شرایط سخت شده و مردم ناراضی می‌شوند، آن‌ها به جای اینکه بیایند و به مردم آگاهی‌بخشی کنند، با مردم عصبانی و ناراضی همنوایی می‌کنند و این یک واقعیت در سیاست ایران است.

مرعشی در پاسخ به این فرض که شاید گلایه روحانی از دوستان و حامیان سیاسی خود باشد، با اشاره به یک شعر از باباطاهر اظهار داشت: پاسخی که من می‌توانم از ناحیه دوستان‌مان به آقای روحانی بدهم، خیلی کوتاه است و می‌توانم بگویم که؛«چه خوش بی‌ مهربانی هر دو سر بی/که یکسر مهربانی دردسر بی» به هر حال کم‌لطفی‌های دولت نسبت به متحدان خود کم نبوده و اینگونه نبوده که حامیان دولت، یکطرفه دولت را ترک کرده باشند. وقتی دولت اشتباهات بزرگی را مرتکب می‌شود و دوستان خود را تنها می‌گذارد، طبیعی است که تنها می‌ماند و این اجتناب ناپذیر است.

وی افزود: اصلاح‌طلبان از دولت بابت حوادثی مانند گرانی بنزین، خیلی گله‌مند هستند و همیشه گلایه‌های خود را بیان کرده‌اند اما به‌هرحال اگر امروز آقای رئیس‌جمهور گلایه دارند ما به ایشان حق می‌دهیم ولی این گلایه دوجانبه است و خوب بود که مهربانی دوجانبه اعمال می شد. اگر آقای روحانی همراهی با دوستان را ترک نکرده بودند، دوستان اگرچه همراهی با ایشان را ترک نکردند اما می‌توانستند ایشان را بیشتر همراهی کنند.