مواد اولیه شیمیایی در صنایع به منظور تولید محصولات شیمیایی مانند پلاستیک، لاستیک و انواع پلیمرها کاربرد دارند. سنتز رزین­ها، ساخت محصولات آرایشی بهداشتی، تولید رنگ­ها و جوهرها، استفاده در پوشش­های محافظتی، تولید شوینده­ها و ضدعفونی کننده­ها، تولید سموم کشاورزی و کودهای شیمیایی و تولید بسیاری مواد دیگر کاربرد دارند.

پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

دسته بندی مواد اولیه شیمیایی 

صنایع شیمیایی به عنوان یک حلال مشکلات در جامعه شناخته می­شوند. زیرا با استفاده از مواد شیمیایی، محصولات شیمیایی کشاورزی را برای اطمینان از تأمین مواد غذایی مداوم و مناسب سنتز می­کنند، با تولید داروهای حیاتی برای از بین بردن بیماری­های کشنده جان انسان­ها را نجات می­دهند و انجام تحقیقات آزمایشگاهی برای پیشرفت علم و بهبود کیفیت زندگی را ممکن می­سازند.

مواد شیمیایی به صورت مستقیم و غیر مستقیم در دنیای امروز استفاده­ی وسیع دارند. کاربرد مواد شیمیایی در دسته­ بندی­های مختلفی قرار می­گیرد که مهم­ترین آن­ها عبارتند از:

  1. مواد شیمیایی مورد استفاده در صنایع به منظور تولید محصولات شیمیایی
  2. مواد شیمیایی مورد استفاده در صنایع غذایی و صنعت پوشاک
  3. مواد شیمیایی مورد استفاده در آزمایشگاه­های تحقیقاتی

همچنین در صنایع داروسازی، چسب­ها و روان کننده­ها، رنگ و پوشش و تولید پلاستیک­ها از مواد شیمیایی به طور گسترده استفاده می­شود.

1

 

کاربرد مواد اولیه شیمیایی

 

مواد اولیه شیمیایی در صنایع به منظور تولید محصولات شیمیایی مانند پلاستیک، لاستیک و انواع پلیمرها کاربرد دارند. سنتز رزین­ها، ساخت محصولات آرایشی بهداشتی، تولید رنگ­ها و جوهرها، استفاده در پوشش­های محافظتی، تولید شوینده­ها و ضدعفونی کننده­ها، تولید سموم کشاورزی و کودهای شیمیایی و تولید بسیاری مواد دیگر کاربرد دارند.

همچنین مواد اولیه شیمیایی در صنایع غذایی برای تولید رنگ­های خوراکی، طعم دهنده­ها و خوشبو کننده­ها و... استفاده می­شوند. همچنین در تولید پوشاک و رنگرزی آن­ها طیف وسیعی از کاربردهای مواد شیمیایی می­توان یافت.

 در آزمایشگاه­های تحقیقاتی نیز به منظور نگهداری نمونه­ها، ساخت محصولات آزمایشی قبل از تولید انبوه، تحقیق بر روی انواع بافت­ها و سلول­ها، رقیق­کردن نمونه­ها، شناسایی مواد مختلف و موارد دیگر از مواد شیمیایی استفاده می­شود.

مواد شیمیایی در صنایع داروسازی برای تولید داروها و تحقیقات برای ساخت داروهای جدید به وفور استفاده می­شوند.

 

مواد اولیه شیمیایی

مواد اولیه، ورودی یا منابعی هستند که شرکت­ها برای تولید محصولات نهایی خود استفاده می­کنند؛ به عبارت دیگر، این مواد، مواد فرآوری نشده­ای مانند شمش خام فلز یا مواد شیمیایی تصفیه نشده هستند که شرکت­ها در فرآیندهای ساخت، برای تولید کالای نهایی که به دست مصرف کنندگان می­رسد، استفاده می کنند.

از تعریف و معنی فوق الذکر، روشن است که تولید هر محصول نهایی احتیاج به یک یا چند ماده­ی اولیه دارد که فرآوری شده و به صورت کالای نهایی عرضه می­شود. اینجاست که مدیریت موجودی کالا و اطمینان از عدم کبود آن به چشم می­آید. مهم است که موجودی مواد اولیه در مقدار مناسب از تامین­کننده­ی مورد اطمینان تهیه و در مکان مناسب نگهداری شود تا از بروز هرگونه اتفاق ناخوشایند جلوگیری شود؛ زیرا تولید تمام محصولات موجود در بازار به این مواد بستگی دارد.

انواع مختلفی از مواد اولیه در طیف وسیع بازار وجود دارد. تولیدکنندگان مواد اولیه­ی شیمیایی، طیف وسیعی از مواد اولیه­ی خام دارند که بنا به توازن بازار، آن­ها را بین تامین کنندگان مواد اولیه شیمیایی تقسیم می­کنند. تامین کنندگان نیز این مواد شیمیایی اولیه را در بازار صنایع پایین دستی برای تولید محصولات نهایی عرضه می­کنند. همچنین مواد مورد نیاز آزمازمایشگاه­های تحقیقاتی نیز توسط تامین کنندگان مواد شیمیایی و یا واردکنندگان مواد شیمیایی تامین می­شود.

برای مثال یکی از مواد اولیه­ی مهم شیمیایی در صنعت، ایزوپروپیل الکل است. ایزوپروپیل الکل ماده­ی اولیه­ی بسیاری از شوینده­ها و ضدعفونی کننده­هاست. همچنین در تولید آفت کش­ها، لوازم آرایشی بهداشتی، جوهرها و تولید بسیاری از مواد شیمیایی مانند استون و ایزوپروپیل استات کاربرد دارد. در آزمایشگاه­ها این ماده­ی اولیه­ی شیمیایی برای استخراج DNA و نگهداری نمونه­های بیولوژیکی استفاده­ی وسیعی دارد. یکی از کاربردها مهم ایزوپروپیل الکل در ساخت ضدیخ برای اتومبیل­هاست.

مثال مهم دیگر از مواد اولیه­ی شیمیایی، بوتیل گلایکول است. این ماده در تولید جوهرهای چاپ کاربرد دارد. همچنین از بوتیل گلایکول به عنوان ماده­ی اولیه در صنایع چرم و نساجی بسیار استفاده می­شود. بوتیل گلایکول در تولید گازوئیل نیز به عنوان مکمل استفاده دارد. از دیگر کاربردهای این ماده می­توان به استفاده در انواع شستشو دهنده­ها، محلول‌های لکه­بر، چربی­بر و پاک‌کننده­های انژکتور اشاره کرد.

   از دیگر مواد اولیه­ی شیمیایی مهم در صنایع، می­توان به سیکلوهگزانون اشاره کرد. سیکلوهگزانون ماده­ی اولیه­ی اصلی در تولید نایلون است. همچنین مشتقات سیکلوهگزانون در تولید داروها، رنگ­ها، مواد لاستیکی و پلاستیکی شیمیایی، تولید چسب­ها و پوشش­های مختلف استفاده می­شوند. سیکلوهگزانون به عنوان ماده­ی اولیه در سنتز بسیاری رزین­ها آنتی هیستامین­ها استفاده می­شود.

با توجه به کاربردهای گفته شده، کیفیت و تامین کافی مواد اولیه­ی شیمیایی تمام جنبه­های زندگی را تحت تاثیر قرار می­دهد. به همین دلیل تولید کنندگان مختلف برای تولید محصولات نهایی خود، نیاز به تامین کنندگان مواد شیمیایی و یا واردکنندگان مواد شیمیایی قابل اعتمادی دارند که مواد اولیه­ی شیمیایی مورد نیاز آن­ها را به میزان کافی، با کیفیت بسیار بالا و قیمت مناسب تامین کرده و به صورت استاندارد به آن­ها تحویل دهند

 

ایمن سبز، تامین کننده و وارد کننده مواد اولیه شیمیایی

 

ایمن سبز به عنوان یک تامین کننده و وارد کننده مواد اولیه شیمیایی از جمله بوتیل گلایکول و سیکلوهگزانون، می­تواند مواد اولیه­ی شیمیایی صنایع را با کیفیت بالا تامین کند.

شرکت ایمن سبز امیدوار است بتواند با استفاده از پتانسیل بخش­های جدید بازار در توسعه­ی پویای تجارت شیمیایی نقشی سازنده ایفا کند و با پیشرفت­های روز دنیا همگام باشد، به همین علت بستر مناسبی برای تولیدکنندگان ایجاد می­شود تا با آرامش خاطر و اطمینان از کیفیت محصول و زمان­بندی دقیق، مواد اولیه­ی شیمیایی مورد نیاز خود را تامین کنند و طی این روند، همکاری طولانی مدت و محکمی را شکل دهند.

خانواده­ی ایمن سبز معتقد به رفتار حرفه­ای، تعهد و بوده و امیدوار است تا با جبل اعتماد مشتریان بیشتر در راه پیشرفت قدم بگذارد. ارزش­هایی مانند صداقت، مسئولیت پذیری، شفافیت، انعطاف پذیری و نوآوری بسیاری از روابط تجاری طولانی مدت را حفظ می­کند.