نماینده دائم روسیه در سازمان ملل با تأکید بر علاقه مسکو برای اجرای کامل برجام، گفت: در حال حاضر دولت جدید بایدن و مقامات تهران، شروط منحصربه فرد متقابلی را برای بازگشت آمریکا به توافق هسته‌ای پیش‌بینی‌ می‌کنند.

دیدگاه روسیه درباره امکان بازگشت آمریکا به برجام
پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

"واسیلی نبنزیا" نماینده دائم روسیه در سازمان ملل در مصاحبه با خبرگزاری «تاس» در رابطه با دورنمای توافق هسته‌ای در دوره ریاست جمهوری جو بایدن، اعلام کرد که دولت جدید آمریکا و جمهوری اسلامی ایران، فعلا که شروط منحصر به فرد متقابلی را برای بازگشت احتمالی واشنگتن به برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) پیش‌بینی می‌کنند.

این دیپلمات روس یادآور شد: «نامزد پست وزارت امور خارجه آمریکا هفته گذشته در جلسه شنود کنگره گفته بود که دولت جدید حاضر به بررسی مسئله امکان بازگشت ایالات متحده به برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) درباره برنامه هسته‌ای ایران است. ولی مسئله بر سر این است که این اقدام چه زمان و بر اساس چه شروطی انجام خواهد شد.»

نبنزیا ادامه داد: «البته از هم اکنون می‌توان گفت که دو طرف ایرانی و آمریکایی، شروط منحصر به فرد متقابلی را در این رابطه پیش بینی می‌کنند. ایرانی‌ها می گویند: در صورتی حاضر به بررسی این مسئله هستند که ایالات متحده بطور کامل به اجرای تعهدات خویش در چارچوب توافق هسته‌ای بازگشته باشد و مقامات واشنگتن نیز دقیقاً همین مسئله را درباره جمهوری اسلامی ایران می‌زنند.»  

نماینده روسیه در سازمان ملل در پایان تأکید کرد: «مسلماً ما علاقه مند هستیم که برجام به شکل کامل و از سوی همه طرفین شرکت کننده در آن اجرا شود.»

پیش از این، "آناتولی آنتونوف" سفیر روسیه در واشنگتن نیز ابراز امیدواری کرده بود که دولت جو بایدن به وعده‌های انتخاباتی خود در برخورد با ایران، بویژه در خصوص بازگشت به برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) عمل کند. به گفته وی، این اقدام واشنگتن به احیای مذاکرات سیاسی برای کاهش تنش در منطقه خلیج فارس کمک خواهد کرد.

اصرار روسیه برای بررسی علنی مسئله سلاح‌های شیمیایی در سوریه در شورای امنیت

واسیلی نبنزیا در بخش دیگری از این مصاحبه اعلام کرد که روسیه مخالف برخی تلاش‌ها برای بازگشت به بررسی‌های غیرعلنی در شورای امنیت درباره موضوع نابودسازی سلاح‌های شیمیایی در سوریه است.

نماینده روسیه در سازمان ملل یادآور شد که انگلیس، بعنوان رئیس دوره‌ای شورای امنیت در ماه فوریه چنین پیشنهادی را مطرح کرده که مباحثات در این باره بدون پخش فیلم و بدون حضور نماینده‌ای از سوی دولت سوریه انجام شود، تأکید کرد: «ولی ما با این مسئله مخالف هستیم. مواضع طرف روسی بر این اساس است که چنین مباحثاتی باید علنی باشد و هیچ دلیلی نمی بینیم که از نگاه جامعه جهانی پنهان بماند.

وی یادآور شد، جامعه بین‌المللی باید بداند که پیرامون مسئله تسلیحات شیمیایی در سوریه چه می‌گذرد و برای همین روسیه اصرار دارد که این نشست‌ها باید علنی باشد.

این دیپلمات روس همچنین گفت که شروط در نظر گرفته از سوی سازمان منع استفاده از سلاح‌های شیمیایی در خصوص اعزام نمایندگانی برای انجام تحقیقات درباره وضعیت بوجود آمده برای "آلکسی ناوالنی" کاملاً بی‌معناست، در حالی‌که آنها بلافاصله و بدون هیچ شرطی، مأمورینی به آلمان اعزام کرده بودند.

نبنزیا در رابطه با دورنمای روابط روسیه و آمریکا در دوره بایدن نیز گفت که مقامات مسکو به بهبود اوضاع امیدوارند، ولی خود را برای هر شرایطی آماده کرده‌اند.