نماینده جمهوری اسلامی ایران در سازمان ملل متحد در پاسخ به اینکه آیا ایران قصد آغاز مذاکرات مستقیم با واشنگتن را دارد یا می‌خواهد از طریق یک واسطه مانند دولت سوئیس با واشنگتن ارتباط برقرار کند گفت: «ما قصد نداریم آغازکننده چیزی باشیم.»

موضع ایران درخصوص تعامل با دولت جدید آمریکا
پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

«مجید تخت روانچی»، نماینده جمهوری اسلامی ایران در سازمان ملل متحد در مصاحبه‌ای که بامداد سه‌شنبه بخش مختصری از آن منتشر شده گفته جنایت آمریکا در ترور سردار «قاسم سلیمانی»، فرمانده سابق نیروی قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی نمی‌تواند بدون مجازات باقی بماند. 

روانچی در مصاحبه با شبکه خبری «ان‌بی‌سی»، در پاسخ به سئوال مجری برنامه مبنی بر اینکه آیا ایران قصد دارد تهدیدهای خود درباره انتقام بابت ترور سردار سلیمانی را عملی کند گفت: «این جنایت نمی‌تواند بدون مجازات باقی بماند، چون [ترور سردار سلیمانی] جنایت واقعی علیه کسی بود که نقش موثری در مبارزه با سازمان‌های تروریستی داشت.»

نماینده ایران در سازمان ملل به سئوال مجری ان‌بی‌سی مبنی بر اینکه آیا ایران آماده مبادله زندانیان است پاسخ مثبت داد و گفت: «ما آماده مبادله جامع زندانیان از هر دو طرف هستیم؛ زندانیانی که در ایران هستند، آنهایی که در آمریکا هستند و کسانی که منتظرند به آمریکا مسترد شوند.»

تخت روانچی به این سئوال که ایران آماده انجام چه اقداماتی برای از سرگیری مذاکره با آمریکا بر سر برجام است اینطور پاسخ داد: «توپ در زمین آمریکا است. آمریکا میز مذاکره را در سال ۲۰۱۸ ترک کرد، بنابراین، این طرف آمریکایی است که باید تصمیم بگیرد آیا دولت جدید می‌خواهد سیاست ورشکسته دولت قبل را ادامه دهد یا اینکه می‌خواهد صفحه‌ای جدید باز کند. همه اینها به دولت جدید آمریکا بستگی دارد.»

وی تصریح کرد جمهوری اسلامی ایران به محض آنکه ایالات متحده آمریکا تعهداتش در برجام را اجرایی کند تعهدات خودش ذیل این توافق را اجرایی خواهد کرد. تخت روانچی گفت: «ایران چندین بار گفته به محض آنکه آنها تعهداتشان را اجرایی کنند ایران هم به اجرای کامل توافق بازخواهد گشت.»

تخت‌ روانچی انجام هر گونه مذاکره میان دولت ایران و دولت جو بایدن را تکذیب کرد. او گفت: «خیرُ هیچ گفت‌وگویی میان ایران و آمریکا بعد از روی کار آمدن بایدن انجام نشده است.»

او در پاسخ به اینکه آیا ایران قصد آغاز مذاکرات مستقیم با واشنگتن را دارد یا می‌خواهد از طریق یک واسطه مانند دولت سوئیس با واشنگتن ارتباط برقرار کند گفت: «ما قصد نداریم آغازکننده چیزی باشیم.»

وبگاه شبکه خبری ان‌بی‌سی نوشته دیپلمات ایران می‌گوید تهران تا زمانی که آمریکا به توافق هسته‌ای بازنگردد آماده برداشتن گام‌های اعتمادساز نیست. او همچنین تأکید کرده که ایران عجله‌ای برای بازگشت آمریکا به توافق ندارد. 

تخت روانچی گفت: «به عهده آمریکا است تصمیم بگیرد که به کدام مسیر می‌خواهد برود. ما عجله‌ای نداریم.»

«برنامه جامع اقدام مشترک» (برجام) توافقی است که سال ۲۰۱۵ میان پنج کشور دائم شورای امنیت سازمان ملل متحد شامل آمریکا، انگلیس، چین، روسیه و فرانسه به علاوه آلمان با ایران حاصل شد. 

دولت آمریکا در دوران ریاست‌جمهوری «دونالد ترامپ»، رئیس‌جمهور سابق آمریکا از این توافق مورد تأیید شورای امنیت سازمان ملل متحد خارج شد و تحریم‌های رفع‌شده ذیل این توافق را علیه ایران احیا کرد.

جو بایدن قبل از پیروزی در انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا در یادداشتی در سی‌ان‌ان نوشته بود قصد دارد آمریکا را به این توافق هسته‌ای برگرداند. او با وجود این گفته که قصد دارد از مسئله بازگشت به برجام به عنوان مبنایی برای «قوی‌تر و طولانی‌تر کردن» این توافق استفاده کند.