سخنگوی وزیر خارجه قطر گفت که دوحه قدردان پشتیبانی ایران و ترکیه از این کشور در سال‌های محاصره است.

سخنگوی وزارت خارجه قطر: قدردان ایران هستیم
پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

«لولوة خاطر» سخنگوی وزارت خارجه قطر در گفت‌و‌گویی به توافق اخیر این کشور با دولت سعودی و کشورهای بحرین، امارات و مصر در نشست «العُلا» در عربستان پرداخت.

او به وبسایت المیدان گفت که روابط قطر با ایران و ترکیه عالی است و قدردان کسانی است که در خلال بحران و محاصره قطر در کنار ما ایستادند و این موضوعی است که همه از آن اطلاع دارند.

سخنگوی وزارت خارجه قطر افزود: «پس از امضای توافق صلح در پنجم ژانویه، رسانه‌های عربی و غربی می‌گفتند که شاید این توافق بر روابط قطر با ترکیه و ایران تأثیر بگذارد، اما وزارت‌خارجه ترکیه و ایران اولین‌هایی بودند که از توافق استقبال کرده و از آنکارا برای توسعه همکاری‌ها میان اعضای شورای همکاری خلیج [فارس] اعلام آمادگی کرد.»

او با تأکید بر اهمیت حفظ توافق صلح، این توافق را یک اقدام «استراتژیک» دانست و گفت که بحران با همسایگان هیچ حسنی ندارد و همه ضرر می‌کنند.

لولوة خاطر همچنین گفت که بحران با کشورهای عربستان، امارات، بحرین و مصر خواسته قطر نبوده و نیست، اما توانست خود را با اتفاقی که افتاده بود وفق داده و به دستاوردهای مهمی برسد.

او درباره مطالبی که در رسانه‌ها نوشته می‌شود و حاشیه‌سازی‌ها ابراز نگرانی کرد و گفت که قطر مصمم به حفط این توافق است، اما رسانه‌ها هر از گاهی مطالبی در خصوص ادامه اختلافات با امارات و بحرین می‌نویسند.

سخنگوی وزارت خارجه قطر در خصوص شکایاتی که این کشور در سال‌های گذشته علیه کشورهای محاصره کننده کرده، گفت که با امضای توافق و پایان محاصره این شکایات نیز بلاموضوع شده، اما اگر شخصی به طور جداگانه طرح دعوی کرده باشد، مسأله دیگری است.

چهار کشور عربستان سعودی، امارات، بحرین و مصر از پنجم ژوئن سال ۲۰۱۷ روابط دیپلماتیک خود با قطر را قطع کردند و ضمن محاصره زمینی، هوایی و دریایی این کشور،  سیزده شرط از جمله کاهش روابط با تهران، تعطیلی شبکه الجزیره و قطع حمایت از اخوان‌المسلمین و حماس را برای از سرگیری این روابط تعیین کرده بودند. این کشورها سرانجام در ۱۶ دی گذشته در نشستی در شهر «العُلا» در عربستان با صدور بیانیه‌ای از پایان اختلافات و بحران خبر دادند.

«محمد بن عبدالرحمن آل ثانی» وزیر امور خارجه قطر پس از این توافق به روزنامه فایننشال تایمز گفت که توافق با کشروهای عربی، در روابط دوحه و تهران تغییری ایجاد نخواهد کرد.