فارس/ وزیر خارجه روسیه در کنفرانس خبری مشترک با وزیر خارجه جمهوری اسلامی ایران در خصوص بازگشت مجدد ایالات متحده به برجام ابراز امیدواری کرد و گفت که روابط ایران و روسیه مستقل از هوی و هوس و امیال ایالات متحده است.

پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

«سرگئی لاوروف» وزیر امور خارجه روسیه امروز (سه شنبه) در کنفرانس خبری مشترک با «محمدجواد ظریف» وزیر خارجه جمهوری اسلامی ایران برای بازگشت ایالات متحده به برجام ابراز امیدواری کرد.

موضع مشترک ایران و روسیه حفظ برجام است
لاوروف در بخش مقدماتی سخنان خود با اشاره به مسئله برجام که در گفت‌وگو با ظریف به آن پرداخته شده، گفت: «ما (ایران و روسیه) موضع مشترکی در خصوص برجام داریم و به حفظ کامل این توافق علاقمند هستیم و معتقدیم که تنها مسیر حفظ برجام از طریق اجرای کامل برجام توسط تمامی طرف‌های این توافق و در تطابق با قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت است».

بازگشت آمریکا به برجام زمینه بازگشت ایران به تعهدات برجامی را فراهم می‌کند
وی تأکید کرد که بازگشت ایالات متحده به برجام اساس و زمینه برای بازگشت ایران به اجرای کامل برجام را فراهم می‌آورد.
این دیپلمات ارشد روسیه در این خصوص گزارش کرد: «اظهاراتی از سوی تیم رئیس‌جمهور جدید آمریکا درباره طرح‌های سیاست‌ خارجی بایدن شنیده‌ایم. در میان این طرح‌های عنوان شده، قصد وی برای بازگشت به برجام بوده است که ما از چنین چیزی استقبال می‌کنیم».

امیدواریم آمریکا به اجرای کامل قطعنامه 2231 بازگردد
لاوروف با تأکید بر پیامدهای مثبت اجرای کامل برجام بر روابط روسیه و جمهوری اسلامی ایران ادامه داد: «اگر تمامی اعضای برجام به تعهدات خود پایبند باشند و چنین چیزی رخ دهد و ما امیدواریم که به چنین نتیجه‌ای برسیم، سپس قطعاً روابط میان ایران و فدراسیون روسیه از این امر بهره خواهند برد زیرا در آن شرایط از تحریم‌های غیرقانونی و غیرمشروع و یکجانبه ایالات متحده و شمار دیگری از کشورها رهایی می‌یابند».
لاوروف با تأکید بر لزوم حفظ برجام ادامه داد: «ما امیدواریم که تلاش‌های فعلی ما نتیجه‌بخش‌ باشد و به حفظ برجام منجر شود و ایالات متحده به اجرای کامل قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت سازمان ملل بازگردد و همین امر زمینه‌ای را برای پایبندی کامل ایران به تعهداتش ذیل برجام به وجود آورد».

آمریکا مسبب کاهش تعهدات برجامی ایران است
این دیپلمات روس در ادامه تصریح کرد که مسکو از کاهش تعهدات ایران ذیل برجام نگران است اما ریشه این مسئله به ایالات متحده بازمی‌گردد.

مسکو آماده ساخت واحدهای جدید در نیروگاه هسته‌ای بوشهر است
وی همچنین به تداوم تلاش‌های مسکو برای حفظ برجام اشاره کرد و گفت: « روسیه به تلاش های خود ادامه خواهد داد تا در آینده ای نزدیک ایران و آمریکا به تعهدات خود در قبال برجام بطور کامل عمل کنند».
وزیر خارجه روسیه همچنین اعلام کرد که با همتای ایرانی خود همچنین درباره ساخت واحدهای جدید در نیروگاه هسته ای بوشهر گفت‌وگو کرده است.
وی در این خصوص توضیح داد: «ما به طور خاص درباره همکاری در زمینه ساخت واحدهای جدید نیروگاه هسته‌ای بوشهر در ایران گفت‌وگو کردیم و به طور کلی از تعهد همه همکاران خود در بخش‌های اقتصادی و تجاری فدراسیون روسیه و ایران برای توسعه همه‌جانبه یک مشارکت چندوجهی استقبال می‌کنیم».

روابط روسیه و ایران مستقل از هوی و هوس آمریکا است
لاوروف همچنین در بخش بعدی، با غیرقانونی توصیف کردن تحریم‌های ایالات متحده به دلیل تعامل با جمهوری اسلامی ایران گفت: «روابط روسیه و ایران مستقل از هوی و هوس آمریکا است که تحریم‌های غیرقانونی وضع می‌کند».
وی با اشاره به تلاش‌های ایالات متحده برای مانع‌تراشی در مسیر پیشرفت روابط تهران و مسکو گفت که برخی بازیگران بین‌المللی در تلاش هستند تا به شیوه‌های غیرقانونی و سوء استفاده از تحریم‌های یکجانبه که در تضاد با قوانین بین‌المللی است، همکاری دوجانبه میان مسکو و تهران را محدود کنند.
این دیپلمات روس در ادامه با تأکید بر اینکه روابط میان دو کشور ایران و روسیه بر پایه منافع دو کشور است، گفت: «روابط ما با توجه به منافع دو کشور و دو ملت در حال توسعه است و ما بدون در نظر گرفتن هرشخص ثالثی، در حال پیشبرد و ساخت برنامه‌های خود هستیم».

برخی در آمریکا به دنبال از بین بردن برجام برای کلید زدن جنگ با ایران هستند
لاوروف همچنین به تلاش های دولت «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور سابق آمریکا برای ترغیب دیگر کشورها برای سرباز زدن از عمل به تعهداتشان ذیل برجام گفت: «احتمالاً در آمریکا هنوز هم کم نیستند که می‌خواهند به بهانه از بین رفتن توافق هسته‌ای جنگ با ایران را کلید بزنند».

نشست بعدی سوریه ماه فوریه در سوچی برگزار می‌شود
سرگئی لاوروف در بخش بعدی به مسئله حل موضوع سوریه در قالب نشست «آستانه» اشاره کرد و گفت: «نشست بعدی در قالب آستانه با موضوع سوریه قرار است ماه فوریه (ماه آینده میلادی) در سوچی برگزار شود».
وی در این خصوص توضیح داد: «اقدامات ما در خصوص سوریه کارساز بوده است و ما درباره آماده شدن برای نشست بعدی (سوریه) در قالب آستانه گفت‌وگو کردیم که قرار است ماه فوریه امسال در سوچی برگزار شود».

تمایل روسیه به تعمیق گفت‌وگو با ایران درباره قره‌باغ
وزیر خارجه روسیه همچنین به بخشی از گفت‌وگوهای خود با وزیر خارجه جمهوری اسلامی ایران درباره مسئله «قره باغ کوهستانی» اشاره کرد و گفت: «با توجه به نقش کشورهای ما در منطقه اطرافمان، ما به افزایش گفت‌وگوها درباره موضوعاتی چون امنیت خلیج‌فارس، حل مسئله افغانستان و قطعاً اوضاع قره باغ بعد از توافقاتی که میان رهبران روسیه، جمهوری آذربایجان و ارمنستان علاقمندیم».
وزیر خارجه جمهوری اسلامی ایران نیز در این کنفرانس خبری  ضمن تبریک به روسیه در خصوص کمک به حل بحران قره باغ میان جمهوری آذربایجان و ارمنستان گفت: «لازم است به آقای پوتین و فدراسیون روسیه تبریک بگویم که توانستند بحران در منطقه که به از دست دادن جان تعداد زیادی نظامیان و به خصوص غیرنظامیان در قره باغ انجامید پایان دهند. امروز ما می‌توانیم در آستانه ورود به یک مرحله جدید باشیم که اختلافات را به همکاری تبدیل کند و بتوانیم با یک همکاری منطقه‌ای به سمت ایجاد هم افزایی در این منطقه برویم و راه‌هایی که برای سه دهه بسته شده بود را مجدداً باز کنیم و باعث پیشرفت و توسعه اقتصادی کل منطقه بشویم که بهترین ضامن صلح بین جمهوری آذربایجان و ارمنستان و کل منطقه هم افزایی اقتصادی است و درباره پیشنهادات مختلفی که در این زمینه مطرح شده در سفر منطقه‌ای که دارم صحبت کردم و صحبت‌های بسیار خوبی داشتیم». 
محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران امروز (سه‌شنبه) در مقصد دوم سفرش به منطقه امروز (سه‌شنبه) وارد مسکو شد و در بدو ورود به روسیه به خبرنگاران گفت: «روابط ایران و روسیه اقتضا می‌کند تماس‌ها به صورت مرتب و مستمر ادامه داشته باشد و همه گیری کرونا هم باعث نمی‌شود این تماس‌ها را متوقف کنیم».
ظریف پیش از این نیز سفری به باکو داشت و با رئیس جمهور، وزیر خارجه و معاون نخست‌وزیر دیدار و گفت‌وگو کرد و پس از مسکو نیز به ایروان و از آنجا به تفلیس سفر خواهد کرد. ترکیه مقصد آخر سفر رئیس دستگاه دیپلماسی جمهوری اسلامی ایران است.