ایلنا/ سخنگوی شورای نگهبان گفت: وظیفه ما رعایت مُرّ قانون و رعایت بی‌طرفی است و نمی‌توانیم بگوییم این جناح و آن جناح ارجح‌تر است.

واکنش رسمی شورای نگهبان به تأیید صلاحیت جناحی در انتخابات
پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

 آیین تکریم و معارفه سرپرست قدیم و رئیس جدید دفتر نظارت و بازرسی انتخابات این استان امروز ۷ بهمن‌ماه با حضور عباسعلی کدخدایی عضو حقوقدان و سخنگوی شورای نگهبان و همچنین مسئولان ارشد استان فارس همچون نماینده رهبر معظم انقلاب، استاندار و سرپرستان دفاتر ۱۵ گانه دفتر نظارت در سطح استان برگزار شد.

کدخدایی در این نشست ضمن قدردانی از حضور مسئولان ارشد استان فارس، یاد و خاطره شهدای انقلاب اسلامی که برای پیروزی انقلاب اسلامی جان خود را فدا کردند و همچنین یاد سردار سرافراز اسلام، سردار دل‌ها، شهید سلیمانی و شهید فخری‌زاده و علمایی نظیر مرحوم آیت‌الله یزدی، آیت‌الله مؤمن، آیت‌الله شاهرودی و آیت‌الله مصباح یزدی که سهم بزرگی در پیروزی نهضت امام و بعد از انقلاب هم سهم بزرگی برای انجام وظایف دینی و تربیت شاگردان داشتند را گرامی داشت.

وی افزود: اگر بگوییم تمام این‌ها را از برکت وجود یک فرد الهی مانند امام خمینی (ره) داریم، اغراق نکرده‌ایم و در واقع این راهی بود که امام راحل برای همه ما ترسیم و چراغی روشن کردند که تبدیل به نهضت و انقلاب اسلامی شد و بعد از آن هم این نظام به لطف خدا و با پشتیبانی مردم، مرز چهل سالگی را پشت سر گذاشت.

سخنگوی شورای نگهبان نگاه امام را یک نگاه راهبردی توصیف کرد که با استفاده از آموزه‌های اسلامی برای ملت ایران ترسیم کردند و سپس ادامه داد: امام راحل مصداق دقیق «مَنْ خَافَ مَقَامَ رَبِّهِ» و یک انسان خود ساخته‌ای بودند که همه وجودش برای خداوند بود و با خودسازی که انجام داده بودند، توانست مردم را هدایت کند و نهایتاً وظیفه دینی خویش را انجام دادند و به همین دلیل انقلاب اسلامی مردم ایران یک انقلاب دینی و الهی شد و با آنچه که در کشورهای دیگر اتفاق می‌افتد، متفاوت بود.

وی با بیان اینکه مردم امام خمینی(ره) را باور کردند و همراه ایشان بودند، گفت: قبل از انقلاب اسلامی گروه‌های مختلف مبارز داشتیم که آوازه آنها نه تنها در ایران بلکه در خارج از کشور هم پیچیده بود اما موفقیتی نداشتند. شاید برای امثال ما که جوانان آن دوران هم بودیم، خیلی انگیزه‌های خوبی هم وجود داشت و مبارزه مسلحانه برای جوانان بسیار جاذبه داشت اما امام خمینی هیچ‌گاه مبارزه مسلحانه‌ای را شروع نکردند و تمام تکیه‌شان بر مردم بود و در نهایت هم با حضور مردم و هدایت الهی امام(ره) و راهنمایی صحیح ایشان، انقلاب اسلامی پیروز شد.

کدخدایی با تصریح اینکه امام راحل تعابیر زیادی برای انقلاب اسلامی مطرح کردند، یکی از این تعابیر را استقلال برشمرد و گفت: با کلیدواژه استقلال، انقلاب اسلامی راه خود را طی کرد تا به پیروزی رسید. البته استقلال از یک سو به مفهوم زیربار ظلم نرفتن، نفی استعمار، نفی استثمار، نفی ظلم رژیم طاغوت و از طرف دیگر خودکفایی در همه ابعادی که آثارش را تاکنون مشاهده می‌کنیم و بیشتر هم خواهیم دید.

عضو حقوقدان شورای نگهبان ادامه داد: امام معتقد بودند که نفی استعمار باید صورت گیرد ولی از آن طرف نیز باید خودکفایی در حوزه اقتصادی، فرهنگی، سیاسی و اجتماعی انجام شود تا بتوانیم راه خود را ادامه دهیم.

سخنگوی شورای نگهبان تصریح کرد: طبیعتاً امروز ممکن است گاهی اوقات انتقادهایی هم از سوی برخی از جوانان و کسانی که دوره قبل از انقلاب را ندیدند، باشد و ممکن است این انتقادات هم درست باشد و کم کاری من و امثال من موجب این انتقادات شده باشد، این مسئله اشکالی ندارد اما وقتی بخواهیم قبل و بعد از انقلاب را مقایسه کنیم، فاصله بسیار زیادی مشاهده خواهیم کرد.

وی با تأکید بر اینکه امام خودباوری را در میان ملت ایران ایجاد کرد و آن زنجیرهایی که به دست و پای مردم ما توسط رژیم طاغوت و کشورهای استعماری بسته شده بود، را باز کرد، گفت: دولت‌هایی که بعد از انقلاب اسلامی بر روی کار آمدند، همگی در جهت تعالی و رشد کشور حرکت کردند و کم و بیش در این زمینه حرکت داشته‌اند اما اصلاً نمی‌توانیم وضعیت موجود را با قبل از انقلاب و زمان طاغوت مقایسه کنیم.

استاد حقوق دانشگاه تهران به شرایط اوایل پیروزی انقلاب اسلامی اشاره کرد و گفت: ۸ سال جنگ تحمیلی به مردم ایران تحمیل شد و همه کشورهای بزرگ و کوچک پشت صدام آمدند اما یک وجب از خاک ما به برکت خون شهدا و با تدابیر امام راحل کم نشد و بعد از امام هم با تدابیر رهبر معظم انقلاب این راه ادامه دارد.

کدخدایی در ادامه به نقش محوری ایران در مبارزه با داعش اشاره کرد و افزود: جمهوری اسلامی ایران توانست با کمک به کشورهایی مانند سوریه و عراق که بیش از۷۰ درصد خاک آن‌ها در تصرف تروریست‌های داعش بود، این مناطق را آزاد کند.

سخنگوی شورای نگهبان تأکید کرد: جمهوری اسلامی ایران علی‌رغم همه فشارها و مسائلی که داشت، وظیفه خود می‌دانست که کشورهای حامی مقاومت را حمایت کند و بالاخره سردار شهید سلیمانی پایان داعش را اعلام کرد آن هم با وجود تمام تحریم‌ها و مشکلات که البته این‌ها نعمت‌های کمی نیستند.

وی در عین حال با پذیرش اینکه مشکلاتی وجود دارد و باید سعی کرد این مشکلات را برطرف کنیم، گفت: اگر جایی فساد و ناکارآمدی وجود دارد، باید با آن برخورد کرد و هیچکس با این موارد موافق نیست. در رأس این نظام فردی مانند حضرت امام خمینی بوده است و امروز همان مسیر هم توسط رهبر معظم انقلاب ادامه می‌یابد.

کدخدایی با تأکید دوباره بر مبارزه با فساد و مسئولان ناکارآمد گفت: باید عدالت، محور کارها باشد و این همان فرمایشات رهبر معظم انقلاب اسلامی است که هم در سخنرانی رسمی و هم در قالب سیاست‌ها اعلام فرموده‌اند و باید در قالب قانون اجرا شوند و این مسیری است که باید ادامه پیدا کند.

عضو حقوقدان شورای نگهبان در بخش دیگری از سخنان خود به بحث انتخابات اشاره کرد و آن را یکی از دستاوردهای بزرگ جمهوری اسلامی برشمرد و گفت: قبل از انقلاب، به هیچ عنوان انتخابات نداشتیم اما بعد از انقلاب و در نظام جمهوری اسلامی مردم محور شدند.

وی با تأکید بر اینکه انتخابات در این نظام یک امر فرمایشی نبوده و نیست و از روز اولی که مردم به نظام جمهوری اسلامی رأی دادند، تاکنون همین مردم پای صندوق‌ها بوده‌اند، گفت: تاکنون دشمن هر کاری کرده که مردم را از این نظام جدا کند، موفق نشده البته نباید به این مسئله اکتفا کنیم و باید همچنان این مسیر را ادامه دهیم تا حضور مردم را همواره حفظ کنیم.

کدخدایی خواستار شناسایی و رفع عواملی که موجب کاهش حضور مردم در انتخابات می‌شود، شد و گفت: اگر مشکل در حوزه‌های اقتصادی است، مسئولان اجرایی تلاش بیشتری کند و اگر در حوزه‌های دیگری هم مشکلاتی وجود دارد، حتما آنها بررسی و مرتفع شوند.

وی بر ضرورت حفظ و پاسداری از نظام جمهوری اسلامی تأکید کرد و گفت: امروز مردم به راحتی و با خواست خودشان به پای صندوق‌های رأی می‌روند و کسی به آن‌ها نمی‌گوید که به چه کسی رأی دهید، در صورتی که در برخی از کشورها اگر مردم در انتخابات حضور نیابند، جریمه می‌شوند.

سخنگوی شورای نگهبان با تأکید بر اینکه انتخابات بعد از انقلاب و در زمان جمهوری اسلامی مفهوم پیدا کرد، گفت: البته شرایط انتخابات در زمان اوایل انقلاب با امروز متفاوت بود چرا که وحدت سیاسی بیشتری وجود داشت و گروه‌ها کمتر پراکنده بودند اما امروز فعالیت گروه‌ها و احزاب بیشتر شده و نیاز است که قوانین کارآمدتری داشته و روش‌های بهتری را برای جذب مشارکت حداکثری مردم در انتخابات فراهم کنیم.

کدخدایی با بیان اینکه اگر در نظام انتخاباتی ما اشکالاتی وجود دارد، باید آن را برطرف کنیم، گفت: انتخابات در همه دنیا یک کنش عظیم سیاسی و اجتماعی است و مردم با تشخیص و شناخت خودشان در آن حضور می‌یابند لذا لازم است که مشکلات آن برطرف شود.

وی این نکته را متذکر شد که شورای نگهبان ناظر قوانین است و پاسخگوی همه چیز نیست و نمی‌توان همه مسائل را با ابزار وزارت کشور و شورای نگهبان تنظیم کرد زیرا اکنون رقابت‌ها سیاسی شده و مفهوم دیگری پیدا کرده و باید به سراغ ابزارهای دیگر برویم. شاید لازم باشد جایگاه احزاب را بهتر تعریف کنیم.

عضو حقوقدانان شورای نگهبان ادامه داد: بخشی از وظایفی که ما داریم و اشکالاتی که ممکن است ایجاد شود، شاید مربوط به احزاب باشد و باید این قضیه ساماندهی شود تا بتوانیم پاسخگوی نیازهای مردم باشیم.

کدخدایی اظهار کرد: گاهی اوقات مشاهده می‌کنیم شورای نگهبان از هر دو طرف مورد اعتراض است که چرا فلانی تأیید شد یا فلانی تأیید نشد و گروهی می‌گویند تأیید باید انجام شود و برخی دیگر برخلاف آن نظر دارند در صورتی که شورای نگهبان قانون انتخابات دارد و باید در چارچوب قانون اساسی حرکت کند و وظیفه ما هم رعایت مر قانون و رعایت بی‌طرفی است و نمی‌توانیم بگوییم این جناح و آن جناح ارجح‌ است.

وی اهمیت توجه به جذب مشارکت حداکثری مردم در انتخابات را یادآور شد و افزود: در بحث مشارکت مردم در انتخابات باید ارزیابی کنیم که سهم مباحث اقتصادی و معیشتی چند درصد است و باید آن را احصا کرده و مدنظر قرار گیرد.

سخنگوی شورای نگهبان بیان کرد: گاهی اوقات از ما خواسته می‌شود که خلاف قانون عمل کنیم، به عنوان مثال در انتخابات مجلس گفتند که موارد رد صلاحیت افراد را اعلام کنیم در صورتی که قانون چنین اجازه‌ای به ما نداده بلکه قانون مقرر کرده است که باید این موارد به صورت محرمانه به افراد ارائه شود.

کدخدایی، رعایت قانون از سوی شورای نگهبان و وزارت کشور را عاملی جهت افزایش مشارکت مردم در انتخابات برشمرد و گفت: اگر در جایی هم قانون اشکال دارد باید این اشکال برطرف شود.

وی با بیان اینکه هماهنگی‌ها و ارتباطات نزدیکی با وزارت کشور داریم، گفت: جلسات کارشناسی با حضور کارشناسان وزارت کشور و شورای نگهبان در این زمینه برگزار می‌شود و مباحث مطرح می‌شود تا بتوانیم کارشناسی‌تر عمل کنیم.

کدخدایی با تأکید بر اینکه شورای نگهبان ناظر نهایی است و قانون اساسی این وظیفه را به عهده این شورا گذشته‌ است، گفت: اگر جایی اشکالی وجود دارد که به آن نظارت اخلال ایجاد می‌کند، طبیعتاً نظر شورای نگهبان حاکم است. البته ممکن است مسئولان اجرایی نظراتی داشته باشند که می‌توانیم این نظرات را در جلسات کارشناسی مورد بحث و بررسی قرار دهیم.

سخنگوی شورای نگهبان در بخش پایانی سخنان خود از فعالیت ۴ ساله حسن جوکار در کسوت سرپرست دفتر نظارت و ارزیابی شورای نگهبان در سطح استان فارس قدردانی کرد و گفت: سابقه همکاری خوبی در انتخابات گذشته از سوی مسئولان ارشد استان با دفتر نظارت و بازرسی بر انتخابات داشتیم که جای قدردانی دارد و امیدواریم این همکاری‎ها در دوره سرپرست جدید نیز ادامه داشته باشد.