وزرای خارجه آلمان و انگلیس روز چهارشنبه در تماس‌های تلفنی جداگانه با آنتونی بلینکن همتای آمریکایی‌شان پیرامون توافق هسته‌ای ایران گفت‌وگو کردند.

رایزنی وزرای خارجه آلمان، انگلیس و آمریکا پیرامون برجام
پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

به گزارش ایرنا، وزارت امور خارجه آلمان در حساب رسمی توئیتری با اعلام خبر گفتگوی تلفنی هایکو ماس، وزیر خارجه آلمان با همتای آمریکایی‌اش نوشت: دو طرف پیرامون طیف مختلفی از مسائل سیاست خارجی، مانند چین، افغانستان و همچنین تغییرات آب و هوایی تبادل نظر و توافق کردند تا همکاری‌های نزدیکی با یکدیگر داشته باشند.

به گزارش باشگاه خبرنگاران، وزارت امورخارجه انگلیس نیز روز چهارشنبه اعلام کرد که دومینیک راب، وزیر خارجه انگلیس با همتای آمریکایی‌اش پیرامون ایران و تحولات بین‌المللی گفت‌وگو کردند.

سخنگوی وزارت امورخارجه انگلیس اعلام کرد: «دومینیک راب در این تماس به همتای آمریکایی خود گفت که باید برای مسائل مشترکشان، ارزش‌های دموکراتیک، و تقویت اتحاد در سطح جهانی همکاری کنند.»

راب همچنین مدعی شد آن‌ها نیاز دارند بر آنچه به گفته او «رفتار بی‌ثبات کننده» از سوی ایران است متمرکز شوند و با آن مقابله کنند.

این تماس‌ها یک روز پس آن صورت می‌گیرد که بلنیکن ۵۸ ساله رای اعتماد سنای آمریکا را به دست آورد تا به طور رسمی سکان دستگاه دیپلماسی این کشور را در دست گیرد.

بلینکن: بایدن معتقد است اگر ایران به این تعهدات برگردد ما نیز بازخواهیم گشت

به گزارش ایرنا، او پیش از آغاز بکار رسمی دولت بایدن در برابر اعضای کمیته روابط خارجی سنا گفت: چالش اینجا است که ما از توافق (برجام) خارج شدیم و ایران محدودیت‌های اعمال شده با توافق را بازگردانده است، سانتریفیوژهایی را به کار گرفته است که مطابق توافق ممنوع بود و نتیجه آن همچنانکه در گزارش‌های عمومی مطرح است، زمان بیش از یکسال برای رسیدن به یک بمب اتمی، اکنون به کمتر از ۳ یا ۴ ماه کاهش یافته است. این یعنی بازگشت به همان بحرانی که پیش از مذاکرات با آن مواجه بودیم.

وزیر خارجه آمریکا تصریح کرد: رئیس جمهوری معتقد است اگر ایران به این تعهدات برگردد ما نیز بازخواهیم گشت اما باید از آن به عنوان بستری برای بودن در سمت متحدان و شرکا برای دستیابی به توافقی محکم‌تر و طولانی‌تر استفاده کنیم.

رئیس جمهوری سابق آمریکا سال ۲۰۱۸ از برجام خارج شد اما جو بایدن رئیس جمهوری جدید این کشور وعده داده است که به این توافق بازمی‌گردد.

متحدان اروپایی آمریکا از جمله تروئیکای اروپایی (آلمان انگلیس و فرانسه) ضمن تاکید بر ضرورت حفظ برجام، از دولت جدید آمریکا خواسته‌اند تا به این توافق بازگردد.

ایران دو سال پس از خروج یکجانبه آمریکا از برجام و تعلل طرف‌های اروپایی در عمل به تعهداتشان در این توافق، گام‌هایی را تحت نظارت آژانس برای کاهش تعهداتش برداشت و همواره اعلام کرد که در صورت بازگشت آمریکا به برجام و اجرای تعهدات برجامی از سوی دیگر طرف‌های این توافق بین‌المللی، گام‌های برداشته شده در مسیر کاهش تعهدات برجامی از سوی تهران به سرعت برگشت پذیر خواهد بود