رئیس جمهور فرانسه در اظهاراتی خطاب به نخست وزیر انگلیس گفت: لندن باید تصمیم بگیرد که متحدانش چه کسانی هستند و در همین ارتباط مفهومی تحت عنوان «دوستی نصفه و ‌نیمه» نداریم.

ماکرون به جانسون: دوستی نصفه و نیمه نداریم
پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

به گزارش یورونیوز، «امانوئل ماکرون» رئیس‌جمهور فرانسه در گفتگو با رسانه‌های انگلیسی گفت: دولت بوریس جانسون، نخست وزیر انگلیس، اکنون و پس از برگزیت باید تصمیم بگیرد که متحدانش چه کسانی هستند و در همین ارتباط مفهومی تحت عنوان دوستی نصفه و نیمه نداریم.

ماکرون که در مصاحبه با شماری از رسانه‌های بریتانیایی شرکت کرده بود، گفت: انگلیس چه سیاستی را می‌خواهد برگزیند؟ این کشور نمی‌تواند در آن واحد هم بهترین متحد آمریکا باشد، هم بهترین متحد اتحادیه اروپا، هم یک سنگاپور جدید. به این خاطر باید یک مدل را انتخاب کند. اگر بریتانیا می‌خواهد یک سیاست فراآتلانتیکی [شامل اتحاد با آمریکا] را در دستور کار قرار دهد، آن‌گاه ما در اتحادیه اروپا نیاز به توضیح خواهیم داشت چرا که در زمینه قوانین و نحوه دسترسی به بازارها متفاوت هستیم.

روابط فرانسه و انگلیس در ماه‌های گذشته به دلیل توافق بر سر بندهای برگزیت و همچنین قرارداد تجاری پسابرگزیت دچار فراز و نشیب بوده و طرفین درباره چگونگی ادامه روابط اتحادیه اروپا- انگلیس دچار اختلاف نظر بوده‌اند.

ماکرون با انتقاد مجدد از طرح برگزیت و خروج انگلیس از اتحادیه اروپا گفت: همانطور که قبلاً گفتم فکر می‌کنم برگزیت یک اشتباه بود. من به حاکمیت مردم انگلیس احترام می‌گذارم، مردم رای دادند و این کار باید انجام می‌شد اما این مسئله بر اساس دروغ‌های بسیاری بنا شده بود که می‌بینیم اکنون کارها را از بسیاری جهات دشوارتر کرده است.

اظهارات رئیس‌جمهور فرانسه در شرایطی بیان می‌شود که مسئله واکسن کرونای تولید آکسفورد «آسترازنکا» نیز به مجوعه اختلافات با انگلیس اضافه شده است.

فرانسه در قالب اتحادیه اروپا مقدار زیادی از این واکسن را پیشتر خریداری کرده بود، اما اکنون این گروه بریتانیایی-سوئدی می‌گوید نمی‌تواند به کل قرارداد خود عمل کند.

رئیس‌جمهور فرانسه در مصاحبه خود این شرکت را به عدم شفافیت متهم کرد و گفت به نظر می‌رسد واکسن آکسفورد برای افراد بالای ۶۵ سال تقریباً بی‌اثر است.