فارس/ وزیر امور خارجه ایران در پیامی در توییتر نوشت که مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا می‌تواند به عنوان هماهنگ کننده کمیسیون مشترک برجام، قدمها را در مشورت با ایران و آمریکا هماهنگ نماید.

پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

ظریف در این پیام توییتری نوشت: « به کریستین امانپور از شبکه سی ان ان گفتم: ایالات متحده از برجام خارج شد و آن را نقض کرد. اما ایران تنها اقدامات جبرانی انجام داد. 

آمریکا باید به پایبندی کامل بازگردد. ایران سپس فورا از اقدامات جبرانی خود بازخواهد گشت.»

وزیر امور خارجه ایران در ادامه نوشت: «جوزف بورل-به عنوان هماهنگ کننده کمیسیون مشترک- میتواند قدمها را در مشورت با ایران و آمریکا هماهنگ نماید.»

دولت آمریکا به ریاست دونالد ترامپ، اردیبهشت‌ماه سال ۱۳۹۷ از «برنامه جامع اقدام مشترک» یا «برجام» خارج شد و همه تحریم‌های رفع‌شده ذیل این توافق را علیه ایران بازگرداند. 

جمهوری اسلامی ایران تا یک سال بعد از خروج آمریکا به طور کامل تعهداتش در توافق هسته‌ای را اجرا کرد و به کشوهای اروپایی که وعده جبران آثار این خروج را می‌دادند برای عمل به تعهداتشان فرصت دارد.

یک‌سال بعد که دولت‌های اروپایی نتوانستند به تعهداتشان عمل کنند جمهوری اسلامی ایران اعلام کرد طبق مفاد مندرج در توافق هسته‌ای طی چند گام تعهداتش در توافق هسته‌ای را کاهش خواهد داد.

ایران از آن زمان به بعد تعهداتش به محدودیت‌های مندرج در برجام در زمینه غنی‌سازی، میزان ذخائر اورانیوم و تحقیق بر روی سانتریفیوژهای پیشرفته کنار گذاشته است.

جمهوری اسلامی ایران اعلام کرده که این گام‌ها بازگشت‌پذیر هستند و چنانچه واشنگتن به برجام برگردد ایران نیز این اقدامات را به عقب برخواهد گرداند.