هرفرد نسبت به اینکه مایل است به کدام قله یا کوه برود یا به میزانی که قرار است در طبیعت و فضای بار بگذراند باید متناسب با آن لوازم کوهنوردی را تهیه نمایند. درمطلب زیر تجهیزات و لوازمی را که نیاز هست برای رفتن به کوهنوردی آنها را به همراه داشته باشیم شرح می دهیم .

پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

کوهنوردی از پرطرفدارترین و لذت‌بخش‌ترین شکل‌های طبیعت‌گردی و در عین حال ورزشی جذاب و چالش‌برانگیز است که نه‌تنها لذت وافری از تماشای افق‌های باز را پیشکش شما می‌کند، بلکه نقش مهمی در حفظ و بهبود سلامت روحی و جسمی‌ شما دارد. برای رفتن به کوهنوردی لازم است مواردی را رعایت کنید و وسایل لازم را به همراه داشته باشید که اگر از قبل آن‌ها را تهیه کنید کوهنوردی‌تان با مشکل مواجه نمی‌شود.

برای آماده سازی و برنامه ریزی صعودتان وقت بگذارید. اگر برای برنامه ریزی و آماده سازی تان به خوبی وقت بگذارید شانس شما برای صعودی موفق و لذت بخش بسیار بسیار بیشتر خواهد شد.کوهنوردی ورزشی سخت و بسیار حساس می باشد. کسانی که این ورزش را به صورت حرفه ای انجام می دهند یا تجربه ی ماندن در کوه را دارند، خوب می دانند که اگر بدون تجهیزات کوهنوردی، راهی کوه بشوند ممکن است حتی به قیمت جانشان تمام بشود. پس باید به اندازه ی کافی تجهیزات این سفر را با خود به همراه داشته باشند.

هرفرد نسبت به اینکه مایل است به کدام قله یا کوه برود یا به میزانی که قرار است در طبیعت و فضای بار بگذراند باید متناسب با آن لوازم کوهنوردی را تهیه نمایند. درمطلب زیر تجهیزات و لوازمی را که نیاز هست برای رفتن به کوهنوردی آنها را به همراه داشته باشیم شرح می دهیم .

1

لیستی از وسایل مورد نیاز کوهنوردی

کفش کوهنوردی

  یک پیاده روی معمولی نیاز به کفش مخصوص دارد چه برسد به ورزش سخت و چالش برانگیزی مثل کوهنوردی. از این رو، کفش کوهنوردی از مهمترین نیازهای یک کوهنورد است که باید ویژگی هایی داشته باشد که علاوه بر این که پای شما احساس راحتی داشته باشد، از پای شما نیز محافظت کند. بنابر شرایطی نظیر فصل و موقعیت اقلیمی و شرایط تخصصی تری مانند جنس کفی، نوع عایق حرارتی و عایق رطوبتی که کفش باید داشته باشد، نوع کفشی که باید انتخاب کنید متفاوت خواهد بود. کفش کوهنوردی نباید آنقدر سنگین باشد که کوهنورد را خسته کند، باید برای فصول مختلف مناسب باشد؛ یعنی در فصل گرم تابستان از تهویه پذیری خوبی برخوردار باشد طوری که از عرق کردن پا جلوگیری کند و از طرفی در فصل سرد زمستان، عایق حرارتی خوبی باشد و از یخ زدن پا جلوگیری کند و گرمای پای شما را حفظ کند. عایق رطوبتی از دیگر ویژگی کفش کوهنوردی مناسب است. کفشی که عایق رطوبت است از نفوذ آب و رطوبت به داخل کفش جلوگیری می کند.

کاپشن کوهنوردی

کاپشن کوهنوردی یکی از ملزومات اصلی کوهنوردی است. برای خرید کاپشن کوهنوردی مناسب ابتدا باید با انواع کاپشن‌ها آشنا شوید. به طور معمول سه نوع کاپشن کوهنوردی وجود دارد: -1کاپشن با لایه نرم 2- کاپشن با عایق معمولی 3- کاپشن با لایه سخت. انتخاب کاپشن کوهنوردی مناسب بستگی به مکان کوهنوردی، زمان و میزان هزینه شما دارد.

کوله پشتی

بدون شک اولین چیزی که هنگام خرید لوازم کوهنوردی مورد نیاز کوهنوردان است، کوله‌پشتی است. برخی فقط مسافرتی و مناسب سفرهای ساده مانند کمپ زدن در طبیعت هستند، اما کوله‌های مخصوص کوهنوردی باید راحت، سبک و به اندازه کافی جا داشته باشد.به‌عنوان نمونه اگر برای تعطیلات آخر هفته، از ۱ تا ۳ روز، قصد کوهنوردی دارید، کوله‌ی شما باید گنجایش ۳۰ تا ۵۰ لیتری داشته باشد؛ برای ۳ تا ۵ روز، بهتر است از کوله‌های ۵۰ تا ۸۰ لیتری و در نهایت برای زمان‌های طولانی‌تر، مثل بیشتر از ۵ روز، کوله‌های ۷۰ لیتری یا بزرگتر خریداری کنید.همچنین این نوع کوله‌پشتی‌ها باید بتوانند ابزارهایی مانند تبر، یخ‌شکن، چنگک و طناب را نگهدارند. 

گتر

گتر جزو آن دسته از لوازم مورد نیاز برای کوهنوردی است که اغلب افراد آماتور از آن غافل می شوند . گتر در حقیقت لایه ای است که بخشی از کفش و پارچه شلوار شما (غالبا بخش مچ تا زانو پا) می پوشاند . این  لایه کوچک می تواند مزایای بسیاری را برای شما به همراه داشته باشد . برای مثال در مسیر های رودخانه ای و برفی مانع از ورود آب به درون کفش ها و یا خیس شدن شلوار می شود همچنین در جنگل ها و علف زار ها مانع از ورود تیغ و خار گیاهان خودرو به درون پاها می شود .

در نقاط خاکی و صخره ای هم از ورود سنگریزه ها به درون پاچه شلوار و کفش شما جلوگیری می کنند . قبل از خرید گتر ها این نکته را در نظر داشته باشید که هر گتر متناسب با یک محیط ویژه طراحی شده است برای مثال گتر های ساخته شده برای محیط های جنگلی و بارانی با گتر های ساخته شده برای محیط های خشک و خاکی تفاوت دارد لذا حین خرید حتما بر روی این نکات حساسیت کافی به خرج دهید .

 

عصا کوهنوردی

عصای کوهنوردی برای اینکه تعادل خود را در مسیرهای سخت و ناهموار حفظ کنید وسیله ضروری دیگری است که باید در کوهنوردی به همراه داشته باشید. انواع مختلفی از عصاعای کوهنوردی در بازار وجود دارند که دارای ساختار و جنس مختلفی هستند.   جنس عصای کوهنوردی معمولا از آلومینیوم و کربن است که باعث سبکی و راحتی حمل آن می شود. از دیگر ویژگی های ضروری برای یک عصای کوهنوردی مناسب، قابلیت تغییر اندازه است. این ویژگی به شما این امکان را می دهد که در هرشرایطی بنا به نیاز خود عصای کوهنوردی تان را کوتاه یا بلند کنید.

 

ماگ سفری

ماگ سفری دقیقا مثل فلاسک های کوچک و مسافرتی عمل می کند با این تفاوت که سایز کوچک تری دارد. یک نعمتی که ماگ سفری برای دارندگان این محصول به ارمغان می آورد این است که دمای مایع درون خود را تا ساعت ها حفظ می کند.

 

 

 

کیسه خواب

کیسه خواب یکی دیگر از وسایل ضروری کوهنوردی است، زیرا هم در هنگام خواب از بروز سرما جلوگیری می‌کند و هم اینکه مانع ورود رطوبت و نم می‌شود. کیسه خواب‌ها دارای دو جنس پر و یا الیاف مصنوعی در بازار موجود هستند. کیسه خواب‌های جنس پر از قوی‌ترین عایق‌های حرارتی هستند و نسبت به کیسه خواب‌های الیاف سبک‌تر و کم‌حجم‌تر هستند. جهت استفاده در محیط‌های مرطوب کیسه خواب‌های الیاف پیشنهاد می‌شود زیرا کیسه خواب پر در برابر رطوبت خاصیت عایق بودن خود را از دست می‌دهد.

 

زیرانداز

به دلیل اینکه بیشترین هدررفت حرارتی کیسه خواب‌ها از قسمت کف کیسه خواب صورت می‌گیرد،  کیسه خواب‌ها هم بدون استفاده از زیرانداز کارایی و راحتی لازم را نخواهند داشت، بنابراین لازم است در برنامه‌های شب‌مانی در کوه و طبیعت حتما از زیرانداز مناسب کیسه خواب استفاده نمایید.زیراندازها از لحاظ جنس به 3 گروه اصلی تقسیم می‌شوند:

  1. فوم ساده: ساده‌ترین و ارزان‌ترین نوع زیراندازها از جنس فوم ساده هستند که معمولا دارای یک روکش پارچه‌ای نیز هستند، فوم ساده عایق حرارتی نسبتا مناسبی ست اما عایق رطوبت نیست و در صورت نفوذ آب به داخل آن خاصیت عایق بودن خود را تا حد زیادی از دست می‌دهد و زمان زیادی برای خشک‌شدن و از دست‌دادن رطوبت نیاز دارد.
  1. فوم سلول‌بسته: فوم سلول بسته علاوه بر عایق حرارتی، عایق رطوبت نیز می‌باشد و از این جهت کارایی بهتری نسبت به فوم ساده دارد.
  1. بادی: زیراندازهای بادی نسبت به زیراندازهای فوم دارای حجم و وزن کمتر و همچنین عایق حرارتی بهتری هستند. نقطه ضعف زیراندازهای بادی آسیب پذیری آن‌ها در برابر پارگی و سوراخ شدن است، لذا هنگام حمل و نقل و استفاده از آن‌ها می‌بایست دقت نمود.

 

 

چادر

اگر می خواهید شب را درون طبیعت بگذرانید، حتما چادر به همراه داشته باشید. این وسیله از وسایل مورد نیاز کوهنوردی هستند برای سفرهای بیش از یک روزه هستند که تهیه آن ها بسیار اهمیت دارد.

 

چراغ و لامپ

استفاده از وسایل روشنایی را می توان جزو الزامات کوهنوردی های چند روزه و طولانی مدت و یا حتی غار نوردی ها دانست . اگر بخواهید شب را در طبیعت بمانید و یا در غار ها به پیمایش بپردازید حتماً به یک وسیله برای روشنایی نیاز خواهید داشت. وسایل مورد نیاز برای روشنایی در حین کوهنوردی اقسام گوناگونی دارد که هر کدام از آن ها بسته به نیاز و کاربردشان مورد استفاده قرار می گیرند . هدلامپ ها جزو شناخته شده ترین وسایل روشنایی است . هدلامپ ها در حقیقت چراغ قوه هایی هستند که بر روی سر قرار می گیرند و علاوه بر روشنایی بالا دارای مصرف کم باطری هستند .

این دسته از محصولات از آن جایی که قدرت مانور و دید افراد را افزایش می دهند لذا به شدت مورد توجه غار نوردان و افرادی است که در شب به کوه پیمایی مشغول می شوند . چراغ چادر از دیگر وسایلی است که بیشتر برای ایجاد روشنایی در چادر ها و یا پناهگاه های شبانه مورد استفاده قرار می گیرد و عموماً افرادی آن ها را انتخاب می کنند که شب را در طبیعت می مانند . چراغ قوه های دستی ، لامپ های ال ای دی و… همگی از دیگر لوازم روشنایی هستند که کوهنوردان از آن ها استفاده می نمایند اما شما برای انتخاب بهترین وسیله روشنایی باید از قبل هدف، مدت زمان و نحوه کمپینگ خود در طبیعت را مشخص نمایید تا بتوانید متناسب با آن وسیله روشنایی مناسب را انتخاب نمایید .

 

کیف کمک های اولیه

جعبه یا کیف کمک‌های اولیه  وسیله‌ای ضروری است که وجود آن در کوهنوردی الزامی است. با همین وسیله در بسیاری از موارد می‌توان حتی جان افراد را نیز نجات داد. 

 

اجاق گاز کوهنوردی

اجاق کوهنوردی ابزاری ضروری برای برنامه های کوهنوردی چند روزه است اما حتی در کوهنوردی های یک روزه نیز این ابزار می تواند لذت سفر را با نوشیدن یک چای یا قهوه گرم دو چندان کند. ولی استفاده این ابزار تنها برای جوشاندن آب نیست و فواید مهمتر دیگری را برای کوهنورد به همراه دارد. بطور کلی نوع تغذیه کوهنورد در کیفیت سفر و توان بدنی او برای ادامه مسیر نقش مهمی دارد. به خصوص آنکه بتواند از مواد غذایی و نوشیدنی گرم استفاده کنید.

بنابراین به همراه داشتن این وسیله به معنای امکان گرم کردن مواد غذایی کنسروی و تهیه نوشیدنی داغ است. برای کمپینگ نیز با استفاده از این وسیله می توانید به راحتی یک آشپزی ساده و ایمن  را در طبیعت تجربه کنید. بدون آنکه خطر آتش سوزی به همراه داشته باشد.

دستکش کوهنوردی

دستکش های کوهنوردی برای گرم و خشک نگه داشتن دستان شما طراحی شده اند ، همچنین این دستکش ها به گونه ای طراحی شده اند که بالارفتن از صخره ها را برای شما آسانتر خواهند نمود.دستکش های کوهنوردی متنوعی وجود دارند که بسته به نیاز خود می توانید از آنها استفاده نمایید. به طور مثال اگر مقصد شما دارای آب و هوای سرد و برفی است باید از دستکش های تمام پنجه استفاده نمایید ، این درحالی است که در صورتی که عازم سفر کوهنوردی با آب و هوای معتدل هستند ، دستکش های نیم پنجه گزینه مناسبی می باشند.

از دیگر وسایل مورد نیاز کوهنوردی:

لیوان و قاشق چنگال

وسایل بهداشتی مانند کرم ضد آفتاب و دستمال کاغذی

قطب نما و نقشه

مدارک شخصی

طناب و کارابین

سوت نجات

اگر قصد خرید انواع وسایل کوهنوردی را دارید به شما پیشنهاد میکنیم به فروشگاه پنداریم مراجعه کنید.