عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: شرکت‌های دانش بنیان حاصل رشد و پیشرفت علمی در انقلاب است و ما از نظر سرعت رشد علمی در جهان رتبه دوم را داریم.

مقایسه مصباحی مقدم از ایران امروز با پیش از انقلاب
پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

حجت الاسلام و المسلمین غلامرضا مصباحی مقدم عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان، با اشاره به سالروز پیروزی انقلاب اسلامی و برکات آن گفت: مهم‌ترین و بزرگ‌ترین دستاورد انقلاب اسلامی، استقلال بود.

او ادامه داد: منظور از استقلال، عدم وابستگی نظامی، سیاسی، فرهنگی و اقتصادی به آمریکا و غرب است، ایران پس از پیروزی انقلاب همواره یک کشور صد در صد مستقل بوده که در تصمیم گیری‌های سیاسی این کشور هیچ قدرت بین المللی نقش نداشته و ندارد.

حجت الاسلام و المسلمین مصباحی مقدم افزود: ایران قبل از انقلاب یک کشور تماما وابسته بود، رضا خان برای دست یافتن به قدرت از انگلیس کمک گرفت و انگلیس او را بر سر کار آورد، شاهد این موضوع هم این است که انگلیس در آن زمان هند را در استعمار خود داشت و یک کمپانی رادیو هند شرقی در انگلیس فعال بود که صدای آن در ایران هم شنیده می شد. در آن زمان ایران رادیو نداشت و از کمپانی رادیو هند شرقی شنیده شد که اراده دولت بریتانیا بر این تعلق گرفته که رضا خان را به پادشاهی ایران برساند، بنابراین اراده بیگانه در روی کار آمدن پهلوی نقش داشت نه اراده ملت ایران.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: زمانی هم که تاریخ مصرف رضا خان تمام شد انگلیسی ها او را از ایران به آفریقای جنوبی بردند، پس از رفتن رضا خان، محمدرضا پهلوی ۱۰ روزِ تمام در کاخ ولیعهدی خود منتظر ماند تا از سفارت انگلستان برای پادشاهی خود تاییدیه بگیرد‌.

او بیان کرد: خاطرات حسین فردوست این موضوع را تایید کرده که نخست وزیران رژیم سلطنتی با حمایت بیگانگان روی کار می آمدند، به یاد داریم که وقتی ازهاری روی کار آمد و دولت نظامی را تشکیل داد، آمریکا و انگلیس از نخست وزیری او حمایت کردند؛ با اینکه دولت نظامی تشکیل داده بود، اما باز هم مورد حمایت آنها قرار گرفت.

حجت الاسلام والمسلمین مصباحی مقدم افزود: اما پس از انقلاب، قانون اساسی به رفراندوم عمومی گذاشته شد و همه روسای جمهور، نمایندگان مجلس و اعضای شورای شهر همه با انتخاب مردم روی کار می آیند که نشان می دهد تفاوت جمهوری اسلامی با رژیم قبل از زمین تا آسمان است.

او درباره استقلال نظامی هم بیان کرد: به خوبی می دانیم که قبل از پیروزی انقلاب، ایران از نظر نظامی به آمریکا و انگلیس وابسته بود و ۴۶ هزار نظامی آمریکایی در ارتش ایران فعالیت داشتند، البته در نیروی دریایی ارتش بخشی از نیروهای نظامی انگلیسی بودند. در کل تمام نیروی نظامی در آمریکا آموزش می‌دیدند, اما پس از پیروزی انقلاب استقلال نظامی کامل برای ما ایجاد شده و قدرت نظامی ما امروز هیچ اتکایی به غرب و شرق ندارد و همواره هم در حال توسعه بوده است.

عضو مجلس خبرگان ادامه داد: پیشرفت های فناورانه در هوا فضا امروز به جایی رسیده که هم موشک و هم ماهواره پرتاب می کنیم که پرتاب ماهواره به فضا خود یکی از دستاوردهای ویژه پس از پیروزی انقلاب اسلامی است.

او گفت:پیش از انقلاب تعداد سدهای ما انگشت شمار بود، اما الان ده برابر آن زمان سد ساخته ایم. بنادر و زیرساخت‌های ما توسعه یافته و زیرساخت فناوری ارتباطات با انتقال فیبر نوری سراسر کشور را تحت پوشش قرار داده که هرگز تجربه آن را نداشتیم.

حجت الاسلام والمسلمین مصباحی مقدم افزود: تعداد تلفن های ثابت پیش از انقلاب ۸۰۰ هزار تلفن بود، اما امروز تعداد خطوط تلفن های ثابت ، همراه و سیار قابل مقایسه نبوده و بسیار افزایش پیدا کرده است. قبل از انقلاب پزشکان هندی و بنگلادشی در ایران حضور داشتند، اما امروز ایران از نظر پزشکی ایران در منطقه غرب آسیا و شمال آفریقا رتبه اول را دارد. علاوه بر این مجموع دانشجویان ایران رد آن سال‌ها ۱۶۰ هزار نفر بود، اما الان بالای ۵ میلیون نفر دانشجو داریم.

وی در پایان اظهار کرد: شرکت‌های دانش بنیان حاصل همین رشد و پیشرفت علمی است، ما از نظر سرعتِ رشدِ علمی در جهان رتبه دوم را داریم که بی نظیر است. موقعیت منطقه‌ای ایران هم بسیار رشد کرده به طوری که خود ایران در آن زمان در چنگ آمریکا بود اما الان خود در منطقه تاثیر‌گذار است.