وزارت خارجه روسیه با درخواست از دولت جدید آمریکا برای ارسال پیام روشنی درباره آمادگی جهت بازگشت به برجام و لغو تحریم‌های ایران، از تهران نیز خواست که خویشتن‌داری کند.

درخواست روسیه از ایران و دولت جدید آمریکا
پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

وزارت خارجه روسیه بار دیگر خواستار بازگشت آمریکا به برجام و لغو تحریم‌ها علیه ایران شد.

وزارت خارجه روسیه امروز (دوشنبه) در بیانیه‌ای گفت: «از واشنگتن می‌خواهیم که سیگنال‌های واضحی درباره آمادگی‌اش برای بازگشت به توافق هسته‌ای و لغو تحریم‌ها به ایران ارسال کند».

وبگاه شبکه «الجزیره»، به نقل از این وزارتخانه نوشت: «از تهران نیز می‌خواهیم که در چارچوب توافق هسته‌ای، خویشتن‌داری و مسئولیت‌پذیری از خود نشان دهد».

پیش از این نیز، «سرگئی ریابکوف» معاون وزیر امور خارجه روسیه  ابراز امیدواری کرد که قبل از فرارسیدن ضرب‌الاجل ایران برای پایان پایبندی ایران به پروتکل الحاقی، راهکاری در خصوص برجام پیدا شود.

سرگئی ریابکوف، معاون وزیر امورخارجه روسیه امروز (دوشنبه) نیز در جمع خبرنگاران خواستار پاسخگویی و خویشتن‌داری ایران درخصوص برجام شد.

ریابکوف اظهار داشت: ما همکاران ایرانی خود را به مسئولیت و خویشتنداری دعوت می کنیم. بنابراین، اگر همه شرکت کنندگان در این روند تمایل و آمادگی مناسب را نشان دهند، من فکر می کنم چنین تماسی مطابق با پیشنهاد شرکای چینی ما مفید باشد و می تواند به سرعت سازماندهی شود.

وی در ادامه تاکید کرد: روسیه همچنین از ایالات متحده می خواهد اراده سیاسی نشان دهد و به ایران سیگنالی ارسال کند که آمادگی بازگشت به برنامه جامع اقدام مشترک را دارد.

ریابکوف به خبرنگاران گفت: ما از ایالات متحده می خواهیم که اراده سیاسی از خود نشان داده و به ایران و سایر اعضای جامعه جهانی آمادگی خود را برای بازگشت به برجام نشان دهد. برای این امر، مهم است که تمام تصمیمات تحریمی که بر اصل سیاست فشار حداکثری بر ایران در طول دولت ترامپ استوار بود لغو شوند.

۲۱ فوریه (سوم اسفند ماه) زمان اجرای بند ششم قانون اقدام راهبردی برای لغو تحریم‌ها و صیانت از منافع ملت ایران و توقف نظارت‌های فراتر از پادمان از جمله اجرای داوطلبانه پروتکل الحاقی خواهد بود و تا کنون تحولی در اجرای تعهدات طرف‌های برجامی و لغو تحریم‌ها مشاهده نشده است.

آمریکا اردیبهشت‌ماه سال ۱۳۹۷ با نقض تعهداتش از این توافق مورد تأیید شورای امنیت سازمان ملل متحد خارج شد. ایران تا یک سال بعد از خروج آمریکا به طور کامل تعهداتش در توافق هسته‌ای را اجرا کرد و به کشورهای اروپایی که وعده جبران آثار این خروج را می‌دادند برای عمل به تعهداتشان فرصت داد.

ایران از آن زمان اعلام کرده الزامی برای رعایت محدودیت‌های مندرج در برجام در زمینه غنی‌سازی، میزان ذخائر اورانیوم و تحقیق بر روی سانتریفیوژهای پیشرفته ندارد. تهران علاوه بر این، کار بر روی یک خط مونتاژ جهت ساخت اورانیوم فلزی را هم از سر گرفته است.با این حال همه این گام‌ها بازگشت‌پذیر هستند و چنانچه واشنگتن به برجام برگردد ایران نیز این اقدامات را به عقب برخواهد گرداند.

 سه کشور اروپایی امضاکننده توافق هسته‌ای ایران روز جمعه با صدور یک بیانیه مشترک بار دیگر اتهام‌‎زنی به تهران در موضوع پایبندی به تعهدات توافق هسته‌ای برجام را تکرار کردند.

نشریه «کانتر پانچ» طی یادداشتی به قلم «لارنس دیویدسون» تحلیلگر آمریکایی و استاد دانشگاه وست‌چِستر، با «کودکانه» خواندن اظهارات مقام‌های دولت جدید این کشور مبنی بر لزوم بازگشت تهران به تعهدات برجامی پیش از واشنگتن، نوشت که رویکرد رئیس‌جمهور جدید آمریکا در قبال ایران مانند دولت پیشین است.