علی صوفی گفت: بهتر بود آقای هادی خامنه‌ای در نهاد اجماع‌ساز انتقادات خود را مطرح می‌کرد. به نظر من این روحیه از آقای خامنه‌ای بعید بود و او کار صحیحی انجام نداد.

واکنش وزیر دولت اصلاحات به انتقادات هادی خامنه‌ای
پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

امروز نخستین جلسه عمومی نهاد اجماع ساز که از این پس نام جبهه اصلاحات ایران به خود گرفته است، برگزار می‌شود تا اصلاح‌طلبان به صورت تشکیلاتی فعالیت انتخاباتی خود را آغاز کنند. البته در کنار این موضوع یعنی آغاز تشکیلاتی فعالیت انتخاباتی اصلاح‌طلبان به نظر می‌رسد بررخی اصلاح‌طلبان نقدهایی نسبت به این نهاد انتخاباتی دارند، انتقادهایی که از زمان شورای عالی سیاست‌گذاری هم کم‌وبیش وجود داشت.

علی صوفی، فعال سیاسی اصلاح‌طلب و دبیر کل حزب پیشروی اصلاحات(یکی از اعضای حقوقی جبهه اصلاحات ایران) درباره آنچه امروز در نخستین جلسه این تشکل انتخاباتی مطرح می‌شود، به «نامه‌نیوز» گفت: «امروز نخستین جلسه جبهه اصلاحات ایران برگزار می‌شود و نمایندگان همه اعضای عضو آن حضور خواهند داشت. علاوه بر احزاب 15 عضو حقیقی هم حاضر خواهند بود و امروز به عنوان نخستین جلسه آقای خاتمی هم بر منوال سه دوره پیشین شورای عالی سیاست‌گذاری حضور دارند. در جلسه امروز حداکثر هیئت‌رئیسه سنتی تعیین می‌شود و احتمالا بحث آیین‌نامه هم مطرح می‌شود. در حقیقت جلسه امروز بیشتر به طرح کلیات می‌رسد».

او در پاسخ به این پرسش که چه زمانی بحث بر سر مصادیق انتخاباتی آغاز می‌شود، بیان کرد: «حتما به این زودی‌ها بحث مصادیق مطرح نمی‌شود زیرا احتمالا نامزدها متکثر خواهند بود و ارزیابی آنها نیاز دارد ببینیم نظر شورای نگهبان بر صلاحیت‌ها چگونه است. شاید اصولگرایان از حالا مصادیق انتخاباتی خود را ارزیابی کنند اما اصلاح‌طلبان به دلیل آنکه مانند آنها خیالشان از تأییدصلاحیت شورای نگهبان راحت نیست باید صبر کنند و ببینند شورای نگهبان چه کسانی را تأییدصلاحیت می‌کند».

این فعال سیاسی درباره اینکه آیا جبهه اصلاحات ایران در موضوع انتخابات شوراها هم ورود خواهد کرد یا نه، تصریح کرد: «درباره شوراها هم حتما فعالیت خواهیم داشت. البته مشکلی که در این دوره انتخابات شورها با آن روبه‌رو هستیم، نظارت بر نامزدهای شوراهاست. وظیفه نظارت بر نامزدهای شورا با هیئت نظارت مجلس است و می‌دانیم که مجلس فعلی میانه خوبی با اصلاح‌طلبان ندارد و ممکن است تعدادی از نامزدهای اصلاح‌طلبان در انتخابات شوراها ردصلاحیت شوند».

صوفی درباره علت حضورنداشتن محمدرضا عارف در نهاد اجماع‌ساز اصلاح‌طلبان یا همان جبهه اصلاحات ایران، خاطرنشان کرد: «هیچ اختلافی در کار نبود و نیست و آقای عارف با استعفایش از شورای عالی سیاست‌گذاری نشان داد که تمایلی به حضور در این تشکیلات را ندارد زیرا نهاد اجماع‌ساز هم ادامه همه شورای عالی سیاست‌گذاری است. در واقع خود آقای عارف نخواست که در این تشکیلات انتخاباتی حضور داشته باشد از طرفی چون احتمال نامزدشدنش هم وجود دارد، به هر حال برای عدم تعارض منافع بهتر بود که در تشکیلات جبهه اصلاحات ایران حضور نداشته باشد».

او در پایان درباره انتقادهایی برخی اصلاح‌طلبان مانند هادی خامنه‌ای از نهاد اجماع‌ساز(جبهه اصلاحات ایران) گفت: «اولا نماینده این احزاب منتقد مانند آقای هادی خامنه‌ای، دبیرکل دبیرکل مجمع نیروهای خط امام، عضو شورای هماهنگی جبهه اصلاحات بوده‌اند و در تصویب مصوبه‌ای که باعث ایجاد نهاد اجماع‌ساز نقش داشته‌اند. نماینده آقای هادی خامنه‌ای در جلسات شورای هماهنگی حضور داشته است و آقای هادی خامنه‌ای نمی‌تواند ادعا کند که حزبش نادیده گرفته شده است. از سوی دیگر حتما اختلاف نظر میان احزاب و شخصیت‌ها وجود دارد و باب انتقاد نیز باز است اما عضو یک تشکیلات نباید اختلافات درونی را در رسانه‌ها مطرح کند و بهتر بود آقای هادی خامنه‌ای در نهاد اجماع‌ساز انتقادات خود را مطرح می‌کرد. به نظر من این روحیه از آقای خامنه‌ای بعید بود و او کار صحیحی انجام نداد»